אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קובי אוז מעלה מחזמר בתיאטרון באר שבע

תיאטרון באר שבע מציג את הרפרטואר שאמור לקבע את המעמד הבכיר לו זכה בשנה האחרונה. למסע מצטרף, בין היתר, קובי אוז עם מחזמר המתרחש בשדרות

תגובות

תיאטרון באר שבע כבר מזמן איבד את תקן "תיאטרון הדרום". במסיבת עיתונאים לכבוד העונה החדשה, הוכיח כי המרחק מן המרכז הוא לא פונקציה, למען האמת, גם עושה רק טוב ליצירה המרעננת. למעלה מ-13,000 מנויים מחזיק היום התיאטרון באמתחתו, וכן שורה של שחקנים מוכשרים, חדשים כותיקים, שרצים עם הצגות הרפרטואר בכל הארץ. "במסגרת התחרות הגדולה מול תל אביב, בשקט-בשקט, גם הקניינים נחשפו לעבודה שלנו ובעיקר ליצירה", אומר שמוליק יפרח, מנכ"ל התיאטרון. עם הצגות כמו "פיאף", "הרוזן ממונטה כריסטו", "בוגד" החדשה וגם "שחק אותה סם", מביע הקהל ההולך וגדל אמון בתיאטרון, ומאפשר לו להפתיע בהצגות חדשות וחיות.

לדברי יפרח, השנה יחול שינוי משמעותי במבנה התיאטרון. "ימונו ארבעה מנהלים שכל אחד אחראי באופן מקיף על תחומי השיווק והפרסום, ניהול אמנותי שירכז גם את הניהול החינוכי, תחום הכספים ותחום התפעול". עוד בתכנית האסטרטגית יירשם גידול משמעותי בתקצוב התיאטרון. "תיאטרון שמגדיל פעילות, מגדיל גירעון. פתאום מצאנו את עצמנו עם הצגות שרצות ולא מחזירות את עצמן, כי הן מסובסדות. עכשיו אני בונה את 'תכנית החומש של תיאטרון באר שבע'. למזלנו, אנו מקבלים חיבוק גדול מצד הביקורת וכן מעולם הברנז'ה, לאור הסקרנות מרפרטואר מגוון".

ומה ברפרטואר? רפי ניב, המנהל האמנותי, מספר על שלושת הקריטריונים אשר הנחו אותו בהגדרתו. "הראשון הוא איכות ללא פשרות, ואיכות היא באמת לא מילה גסה. השני הוא רלוונטיות החומרים, ואחרון חביב גלום בפוטנציאל לשפה תיאטרלית. לפי שלושה קווים אלה בנינו את הרפרטואר, שכולל חמש הפקות שתעלינה בעונה הקרובה, יחד עם הפקות נוספות בעבודה". ניב עצמו יביים את "מומו", קומדיה לכל המשפחה מאת עידו ריקלין על-פי מיכאל אנדה ("הסיפור שאינו נגמר"), בשיתוף עם מדיטק חולון, תוך רצון לדאוג למנויי העתיד. "זו הפקה שתשאב את הילדים והנוער אל עולם התיאטרון", מספר, "שתיתן הזדמנות ליהנות מתיאטרון שהוא כמו לגדולים".

בעוד כשבועיים (18.6) תעלה ההצגה "הכל אודות חווה", אשר מבוססת על סרט באותו השם, בבימוי איה קפלן והשתתפות רמה מסינגר בתפקיד הראשי. "לפני שזה היה סרט מפורסם, זה היה מחזה של שחקנית כושלת שנורא רצתה לכתוב לעצמה תפקיד", מספרת קפלן, "זוהי דרמת יצרים על קנאה וחברות, בה אנו דואגים להשתמש בשפה מטא תיאטרונית של תיאטרון בתוך תיאטרון, כדי לומר אמירה על החיים עצמם". בתחילת נובמבר יעלה עיבוד מקורי של עינת ברנובסקי לספרה של ליזי דורון, "למה לא באת לפני המלחמה", בבימוי חגית רכבי ניקוליבסקי. ההצגה, שהחלה את דרכה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין, רצתה לפרוש כנפיים ולהגיע לקהל הדרומי ולא רק לצופי בית הספר למשחק. "תמיד חששתי מעיסוק בשואה בתיאטרון", אומרת רכבי ניקוליבסקי,"פחדתי שיגלוש למונוגרפיה, לזילות. תוך מסע מדהים, גיליתי שליזי ואני דומות בהרבה מובנים, מה שהקל עליי רבות". בתפקיד דורון, שזהו ספרה האוטוביוגרפי, תשחק שירי גולן.איך להכנס לנעליים האלה בכלל? "הכל אודות חווה":

את החגיגה הפמיניסטית יחתום "נורה", עיבוד של אינגמר ברגמן למחזה הקנוני "בית בובות" מאת הנריק איבסן, אותו יביים מנהיג קבוצת הצעירים, כפיר אזולאי, אשר ביים לאחרונה גם את "קן הקוקייה" בתיאטרון. לדברי יפרח, מדובר בעיבוד תמציתי, חזק ורלוונטי מאי פעם. "תמיד אתגר לעבוד עם חומר שדורש ממך גם לפענח אותו", אומר אזולאי, "ממש עבודה ארכיאולוגית. קיים מתח בין הסביבה לדמות הראשית, שמנסה ללמד אותה לציית ,לחשוב ולהתנהג. כדי להשיל את החליפה ולהשתחרר מן השעבוד, היא צריכה לשלם מחיר כבד". ישחקו אביטל פסטרנק בתפקיד נורה, מיכל וינברג, אלון אופיר, אמיר קריאף וזהר שטראוס.

קובי אוז נגד איתני הטבע

בערב הסילבסטר ישחק אמיר קריאף את גליליאו גליליי בהצגה באותו השם. הבמאי, עידו ריקלין, שגם תרגם, מספר כי "אמיר הוא שחקן שאני יכול לרתום אותו למסע הזה. לקחנו מחזה שנכתב לסקאלה אופראית, ויצרנו הצגה דחוסה, תמציתית ודחופה". לדברי יפרח, מדובר בהצגה "סופר-דופר רלוונטית". וריקלין מוסיף, "היא מדברת לא על מדע ולא על הסטוריה, אלא על חבורת אנשים מול שלטון ששומע רק את הגרסא שלו לאמת. אין טובים ורעים, אלא גורמים שונים בחברה שמנסים לצעוד קדימה בלי לאבד את מה שיש להם. זוהי אמת קטנה ובוערת עד היום". יילכד בלב העיר. שמואל וילוז'ני (צילום: אורן זיו)

לראשונה בתיאטרון, במישור הקופרודוקציה יביים אלון אופיר את "אסיר בלב העיר", בכיכובם של שרית וינו-אלעד (הבאר שבעית) ושמואל וילוז'ני, ובשיתוף עם תיאטרון הבימה. "בעונה הראשונה לא שיתפנו פעולה", מספר יפרח, "אבל עכשיו אנחנו מרגישים בשלים יותר לזה". המחזה מבוסס על מחזהו של ניל סיימון, "השבוי בקומה ה-17", והביקורתי ביותר שלו, לדברי אופיר. "סיימון מקבל לגיטימציה בתיאטרון הרפרטוארי. הרלוונטיות שלו מעוררת השתאות. אני מאמין כי הרוח המרירה-מרגשת שלו תצליח לבעוט". אופיר עצמו יגלם בשנה הבאה את הגיבן מנוטרדם, בעיבוד מיוחד אשר ייכתב עבורו. בתיאטרון מדגישים כי מדובר בהצגה למבוגרים, וכי תפקידה של אזמרלדה טרם לוהק.

עוד בהמשך השנה, תעלה ההפקה המיוחלת מן השנה שעברה, "פרח השכונות", המתרחשת בשדרות ("בין צבע אדום אחד למשנהו") ומונעת על-ידי שירים של טיפקס. את הטקסטים כתבו קובי אוז ורפי ניב, תוך התמודדות מול איתני הטבע ("לקובי נולדו תאומות, וגם אלבום חדש"), ועכשיו הם מוכנים לצעוד קדימה. "אני מת על קובי אוז", אומר ניב, "איש שנון שעושה דברים עם קריצה, אבל תמיד עם אמירה, שמצאתי את עצמי מתחבר אליה תמיד. הכימיה בינינו הוכיחה את עצמה, ואני מאמין שתהיה פה חגיגה, על אף ששנינו לא מסתפקים רק בצחוקים". תפקיד מיוחד ייכתב עבור השחקן אורן כהן, מתוקף היותו תושב שדרות. גם יככבו השנה: "משחקי בילוש" של אנתוני שפר, "הרולד ומוד" בבימוי מיטקו בוזקוב, וכן "כרמן" בתרגום ובימוי אלי ביז'אווי, שישלב בתוכו את ההצגה עם חלקים מהיצירה המוסיקלית. "את כל אלה נוכל להציג בעוד שנה עם תאריך בכורה", אומר יפרח.

*#