רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מופע שנות ה-80: הזמר אדם חוזר עם הצגת יחיד

אייקון האייטיז שנעלם מהרדאר מצא כוחות מחודשים בסרט הביוגרפי שנעשה עליו. עכשיו הוא מעלה הצגת יחיד אוטוביוגרפית. אדם: "לא רציתי שיגידו 'אוי איזה מסכן, איזו ילדות, איך הוא שרד את הנפילה, יא, הוא גיי!'"

תגובות

לצד שולחן פיקניק אביבי בשדרה תל-אביבית יושב אדם. בן 51. עדיין צעיר למראה. "אם תשאל אותי על המון פעולות שעשיתי בחיים, למה עשיתי ככה ולא ככה – אני לא יודע", הוא אומר. בימים אלה, הוא חוזר לבמה כשחקן ויככב בהצגה אורחת בפסטיבל תיאטרונטו 2011 ששמה חיים ואדם. ההצגה עוסקת בסיפורו שלו, הן הסיפור שבא אחרי התפצלות הדרכים ההיא - סיפור עלייתו ונפילתו כאייקון של תרבות הפופ הישראלית, והן זה שקדם לה - סיפור על ילדות בבית עם אם מעורערת נפשית ואב שלא הכיר בכך.חיים ואדם - כל הפרטיםתיאטרונטו 2011 - כל הפרטיםמה כדאי לראות בפסטיבל תיאטרונטו 2011?חלק מן הסיפורים סופרו בסרט התיעודי באותו השם, מעשה ידי מירי פרלמן, שהוקרן בשנה שעברה. בסרט גם יצא אדם מן הארון. על הבמה ביפו לא צפויה דרמה נוספת מהסוג הזה, אז מה הטעם שיצירת הצגה? הוא מסביר בקצרה את המובן מאליו: הרי מדובר בשני מדיומים שונים ומפגשים שונים עם קהל. כמה דקות אחר כך הוא מפיק פרטים מעניינים יותר. ראשית כל, מסתבר שמרביתה הניצחת של ההצגה כתוב בגוף שלישי.

"לא רציתי שההצגה תלך למקום שבו אני שוכב על ספה והקהל הוא חבורת פסיכולוגים. אני לא רוצה שהם ישבו ויתחילו: אוי מסכן, איזו ילדות, אוי תראו כל הכבוד איך הוא שרד את הנפילה בקריירה. יא הוא גיי! זה לא זה, זאת לא המטרה.”יזהר כהן או הקאמרי

יום אחד בשנת 1986 סיים שחקן צעיר בשם חיים כהן חזרה על הצגת ילדים. שותפו להצגה, יוסי גרבר, ניגש אליו ונתן לו טיפ. “עושים עכשיו בקאמרי אודישנים להצגה בשם 'קידוש', אמר גרבר. “לך לשם, מאה אחוז שלוקחים אותך. אתה טייפקאסט".

רצה הגורל ובאותו יום הרימה לכהן טלפון טלי סיני, שליהקה רקדנים לקדם אירוויזיון. היא הציעה לו לשמש רקדן ברקע שירו של יזהר כהן "עולה עולה". כהן בחר ללכת בעקבות ההצעה, לא הגיע לאודישן בקאמרי. ההופעה בקדם הובילה להופעה באירוויזיון, וזו הובילה לקריירה קצרת מועד אך משמעותית כזמר שובר לבבות. הזמר אדם.וכך הפך השחקן חיים כהן לזמר אדם. פוסטר ההצגה "חיים ואדם" (צילום: יח"צ)גם ההצגה מכילה שירים מרובים, לאו דווקא צפויים. חלקם שירים מן הילדות שהתעוררו באדם בעקבות ערב שערך בבית אבי חי, אז הבין את חשיבותם עבורו. יהיה שם שיר של אריק לביא, שיר של חווה אלברשטיין ופטפוט ג'יבריש המשחזר שיר בהונגרית. “בשלב מסויים הגיטריסט מנגן את צלילי הפתיחה של 'אין מוצא' ואני עוצר אותו עם היד", מספר אדם. מלבד השיר "סוד", ישמרו הלהיטים להדרן. אדם עסוק: יש לו סיפור לספר.

תיאטרון תיאטרון תיאטרון

למרות הויתור על "קדיש" הצליח התיאטרון להשזר בסיפורו של האיש. בראשית שנות התשעים היה פעיל בו. “ביצעתי התאבדות מוזיקאלית," הוא מספר, ומתייחס לאלבום "חופשי" בו שיתף פעולה עם מתי כספי, ושהיה שונה מאוד ממה שצפה קהלו הטבעי. “זמן קצר אחרי הוצע לי תפקיד בהצגה של החאן על פי מחזה של גרוסמן, 'דו קרב'. היו מעורבים שם גם שמעון פינקל, מיכל בת אדם ואלונה קמחי. זה היה תיאטרון-תיאטרון-תיאטרון. הכי תיאטרון שיש. שנתיים אחר כך עשיתי את "הקוסם", שמבחינתי גם זה היה תיאטרון לשמו, למרות שמדובר היה במחזמר לילדים. שנה אחרי זה השתתפתי בהבימה ב'סיפור הפרברים'".נראה היה שתור התיאטרון של אדם, שלמד בבית צבי ורצה כל חייו להיות שחקן, עמד להתחיל כבר אז, אבל הרצף נקטע. “אף אחד לא לקח אותי לתיאטרון. מי יקח את 'אדם הזמר' שבכל מקום שלוקחים אותו הוא סוחב מאחוריו שובל מטאפורי של נערות צועקות? תיאטרון הוא תדמית".מי שרצה את אדם לא רצה את שובל הנערות הצווחניות שלו (צילום: ג'ולי גולדברג)אדם התגלגל לעסוק בעסקי המסעדנות ואחר כך הופיע תקופה ארוכה על ספינות שעשועים. זו התקופה שבעיני הקהל נתפסת כבירא עמיקתא שלו, שמי ידע כיצד והאם יטפס ממנה. “אני אדם מאוד טוטאלי, אז אמנם בעיני אנשים עליה על ספינת נוסעים נראית כמו ברירת מחדל של מסכנות. אני לקחתי את זה על עצמי ועשיתי את זה הכי טוב שבן אדם יכול לעשות"."יש לי מוטו: שירה באה רק ממקום אחד. בכל פעם שאתה עולה ושר על הבמה אתה צריך להודות על המתנה הזאת ועל כל תו שאתה שר. באוניות הייתי צריך לשיר כל יום את אותו רפרטואר יכולתי להגיד: איזו באסה, שוב אני שר 'הנני כאן' או לשיר 'הנני כאן' וליהנות".

"הקוסמוס לא רושם צ'ק"

במהלך תקופה זאת נוצר הסרט, שפתח אותו לניסויים חדשים. "משהו קרה לי אחרי זה, משהו אחר לגמרי", הוא אומר, "כאילו קיבלתי מהעולם סוג של 'הצדקות' על מה שהסרט עושה. כל החיים אנחנו שוברים את הראש מה יש לנו לתת לקוסמוס, והרבה פעמים גם חושבים – ושהקוסמוס ייתן לנו כסף בתמורה. יש מצב שבו הקוסמוס לא רושם צ'ק אלא ממלא אותך באנרגיה חיובית".

הקוסמוס שלח את אדם להיות פעיל בעמותת "אנוש", המסייעת לחולי נפש, והשיב אותו לבמת התיאטרון. התהליך גם אפשר לו לראות את המצחיק בחייו שלו: "רוב הסיפור מסופר עם הרבה מאוד הומור עצמי". הוא מעיד, וברגע אחר קורא לאופן הצגת הדברים בהצגה “לקוני".מבחינתו זו מציאה מחודשת של מרכז. "האק"ג של החיים הוא בעיה מאוד גדולה אצל אמנים", הוא מחווה בידו על גראף של עליות ומורדות דרמטיים. “החיים שלי זה כל מה שבדיוק באמצע. אני חייב לשמור על זה שם. גם אם אהיה למטה אגיע למעלה, וגם מלמעלה ארד. אם מאבדים את האמצע, אני לא חושב שאפשר לשרוד. בעיקר במדינה מצוקתית כמו שלנו".חיים ואדם - כל הפרטיםתיאטרונטו 2011 - כל הפרטיםמה כדאי לראות בפסטיבל תיאטרונטו 2011?

*#