רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנהלת הלהקה הקיבוצית התפטרה

ארבעה חברים בהנהלת הלהקה החליטו לעזוב בשל חילוקי דעות עם המנהל האמנותי רמי באר, וסירובו לשלב כוריאוגרפים נוספים בעבודה. אפרת בן זאב, מנהלת השיווק היוצאת: "רמי קפא על שמריו"

תגובות

טלטלה בהנהלת להקת המחול הקיבוצית: ארבעה בכירים הגישו את התפטרותם בעקבות חילוקי דעות עם המנהל האמנותי רמי באר. המתפטרים הם: סמנכ"ל הלהקה איתן פאר, מנהלת השיווק,  שרהל'ה רם שליין - מנהלת כפר המחול ודפנה לנג, שמנהלת את משרדי הלהקה בקיבוץ שפיים. ההחלטה התקבלה זמן לא רב אחרי התפטרותו של מנכ"ל הלהקה נתן טל. כל החמישה, כך דווח, החליטו לעזוב את הקיבוצית בשל הקונפליקט המתמשך עם באר. זאת בגלל סירובו, לכאורה, להביא כוריאוגרפים חיצוניים שיעבדו עם הלהקה, ולהישאר היוצר הבלעדי שעובד עמה. "אני לא עוזבת בקלות", אומרת היום אפרת בן זאב לעכבר העיר אונליין. "הייתי בלהקה עשר שנים, והנסיבות החדשות הביאו אותי להחלטה שאני לא יכולה להישאר". בן זאב טוענת כי ההחלטה להעביר את משרדי הלהקה לגעתון, הייתה הופכת אותה מאשת שיווק לסוכנת נוסעת. "מעבר לזה", היא מוסיפה, "יש בעיה קשה בלנתק את הפעילות שלנו מתל אביב, שם מרכז העשייה התרבותית היום, ואנחנו צריכים להיות מעורבים בה. כמובן שלהקה שמסובסדת על ידי המדינה, לא יכולה לקפוא על השמרים שלה גם מבחינה אמנותית. ואין ספק שבשנים האחרונות רמי קפא על שמריו". מה היה הדיאלוג בינכם לבין רמי באר בכל התהליך הזה?"למחרת שרמי הגיש לנתן את מה שהגיש - הוא צלצל אלי וסיפר לי על ההחלטה שלו. ההתפטרות של נתן הייתה בעצם יוזמה של רמי. אני אמרתי לו שהוא עושה טעות גדולה ושטחתי בפניו את הסיבות. אווירה כזו במוסד אמנותי מסכנת את קיומו, ובמדינה כמו שלנו - לא אכפת לאף אחד אם הוא יפול. להפך, אחרים ישמחו להתחלק בעוגה. עבדנו תמיד יחד, רמי ואני, הייתי מאוד גלויה איתו בכל מה שחשבתי".

הבעיה היא אמנותית או כלכלית? כלומר האם ההתקעקשות של רמי לא להביא כוריאוגרפים מבחוץ התחילה להיות גם בעיה בקופות?"אי אפשר להפריד בין שני ההבטים. למשל, רמי התעקש להביא ללהקה שישה רקדנים זרים. על פניו זו החלטה אמנותית, אבל יש לה השלכות כלכליות אדירות. ברגע שיש מנכ"ל שמתנגד לו, זה יוצר בעיה. כולם תופסים את המנהל האמנותי, בגלל שהוא רוצה להיות האחד והיחיד, כאילו בלעדיו אין להקה. הסיטואציה הזו מאפשר לו לעשות מה שהוא רוצה בהקשר האמנותי. לדעתי, עד שלא תושג החלטה עקרונית יותר על רוטציה במוסדות תרבותיים כאלה, רוטציה שתחייב הכנסה של כוריאוגרפים נוספים, זה ימשיך להיות בעייתי". מבחינה שיווקית, מסבירה בן זאב, שמו של רמי באר עדיין מביא אנשים לקופות. זאת, למשל, יותר מהמופעים בהם התארחו כוריאוגרפים זרים. "יחד עם זאת", היא מסייגת, "צריך לזכור שזהו רמי שבחר את הכוריאוגרפים, וחייבים לשאול האם הוא מראש בחר כאלה שיצליחו למשוך פחות אנשים ממנו. היום, כשיש כל כך הרבה תחרות על קהל כל כך קטן, ושיש הרבה להקות שמגיעות מחו"ל, חייבים להתחדש". "יש חשיבות ללהקה שמזוהה עם יוצר בעל ייחוד", אומר באר בתגובה. יחד עם זאת הוא מדגיש כי ב-2010 העלתה הלהקה יצירות של הכוריאוגרפים כריסטינה דה שאטל, איציק גלילי ולימור קורקין. "נוסף על כך, הלהקה מעלה דרך קבע מדי שנה ערב רקדנים יוצרים, ותמשיך לארח יוצרים נוספים גם בעתיד".מ"לוטן תדמיות", משרד יחסי הציבור המייצג את הלהקה נמסר בתגובה כי "במהלך השנה החולפת סיירה הלהקה בעולם עם היצירה "אינפראדום", שנוצרה בסוף 2009 והוצגה בפסטיבלים בינלאומיים בגרמניה ובגיאורגיה. במקסיקו העלתה הלהקה בפסטיבל סרוונטינו חמישה מופעים. בחודש האחרון חזרה הלהקה מסבב הופעות בארצות הברית ובקנדה. בכל המקומות שבהם הוצגה 'אינפראדום' זכתה הלהקה לסופרלטיבים מהביקורת והקהל כאחד. בעקבות סבב זה הוזמנה הלהקה להופיע שוב בארצות הברית, בקנדה ובאיטליה. הלהק מתנהלת לפי אמות מידה ציבוריות כמקובל".

רק בדצמבר האחרון חגגה להקת המחול הקיבוצית 40 להיווסדה, בערב גאלה חגיגי. באותו ערב, בישר נתן טל, אז עוד המנכ"ל המכהן, כי הלהקה קיבלה מענק של 100 אלף שקלים משרת התרבות - כמענק על הישג היצירה "אינפראדום". בחודש הבא תעלה יצירה חדשה של באר בשם "בין קודש וחול", להופעות ראשונות במרכז סוזן דלל בתל אביב. » רמי באר: "אני לא מפחד שיגמרו לי הרעיונות"

*#