רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עין תחת אצבע: מחווה לחנוך לוין

התיאטרון של חנוך לוין נודע בשנינות שלו, בביקורת המושחזת והמדויקת שהוא מטיח בצופים. אלא שבערב המחווה בצוותא השנינות הולכת לאיבוד, כשקטעי התיאטרון נקטעים פעם אחר פעם לטובת דיון אקדמי וקטעי שירה. מזל שהמשחק מציל את הערב משיממונו

תגובות

במלאות עשר שנים למותו של המחזאי ומעצב הדור חנוך לוין, העלו אמש בצוותא ערב תחת הכותרת "עין תחת אצבע". את הערב הנחה ד"ר עמרי יבין והשתתפו בו השחקנים בהט קלצ'י ורפי קלמר וליאת בן שושן בשירה. הערב הורכב מקטעי קישור החושפים אספקטים שונים ביצירתו של לוין, תוך המחזה של קטעים ממחזותיו. המוטיב המרכזי בערב, אשר כרך סביבו את תפזורת הקטעים, היה יחסי גבר ואשה ביצירתו של לוין, בהיפוך תפקידים מגדרי בין המינים, כאשר נדמה שהאשה היא האוחזת בפאלוס בין רגליה, בעוד הגבר משתרך מאחור, חסר כל כוח ואון. מוטיב נוסף בערב הוא המוטיב הפיזי, משמעות גוף האדם, הבשר החי כיסוד שמשתלט על הנפש; בעולם ה"חנוך לוויני" האדם הוא גוף ולא נפש. לבסוף נגע הערב ברגש האכזבה, חוסר המימוש – יחסים בפוטנציה אך נטולי אהבה.

לזכותו של חנוך לוין ייאמר שהטקסטים שלו עוסקים בכל הרעיונות הנ"ל אולי באופן החד ביותר שנראה במחזאות הישראלית. טקסטים מושחזים, שנונים, הנעים על הגבול הדק בין האוסוציאטיבי למוקפד. אז למה נדרשים כל קטעי הקישור? כל הפאוזות המיותרות? הערב לווה בתחושה שלא נותנים לעולם ה"לוויני" להתקיים, לא "עושים חנוך לוין" על הבמה אלא מדברים על חנוך לוין. פריצת הדרך והסמלים האמנותיים של יוצר העל הזה מתבטאים כל כך יפה ביצירה שלו, שהם אינם זקוקים לפרשנויות מיותרות. הפרשנות האקדמית העניקה לקטעי המשחק נופך אילוסטרטיבי, על אף שהם נעשו בכישרון רב. הקסם הנוסף בטקסטים של לוין הוא הרלוונטיות, שלא הורגשה כלל. לא נעשו שום חיבורים אקטואליים שהפילו אסימונים כלפי הכאן והעכשיו. חנוך לוין ודאי היה מאוכזב לו ראה ערב שכזה לזכרו. קטעים מ"מלכת האמבטיה", "חפץ" והמערכון "עין תחת אצבע" הפכו לחוויה נינוחה - ההפך הגמור מייעודם המקורי.

רפי קלמר ובהט קלצ'י. משחק מקסים ומדויק

בתוך כל הנינוחות המשמימה שבה התנהל הערב, היו גם כמה רגעים יפים. לאותם רגעים אחראים בהט קלצ'י ורפי קלמר ששיחקו באופן מקסים ומדויק את שלל הדמויות המתחלפות בערב. שניהם הציגו ורסאטיליות מופלאה, הבנה והגשת טקסט מתוחכמים, ובעיקר המון חן והומור. על במה חשופה, כשהם מגובים בשני כיסאות יתומים, הצליחו השניים ליצור רגעים אבסורדיים ומצחיקים. יתרון נוסף בערב שכזה הוא האפשרות להתרשם מקשת החומרים של לוין, תוך כדי דילוג ממחזה למערכון. הקטעים המוזיקליים אמנם סטו מהשפה האבסורדית של קטעי המשחק ונשמעו תלושים וסתמיים, אך בכל זאת הוסיפו אורך נשימה לערב. קשה להגדיר את ההפקה הזו כיצירה מוגמרת או כהצגה. לא ברור אם היא שואפת להיות כזו, או שמדובר בערב הווי קליל לזכרו של גדול היוצרים של המאה ה-20 בישראל.

צפו בקטע מהמערכון "עין תחת אצבע":

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true