חדשות במה: בכורה לאנסמבל בת שבע

וגם: מוטי לרנר ממשיך בפוליטיקה, פרס לאסתי זקהיים על תרומה לקהילה הגאה, בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל ולהקת ורטיגו רוקדת למען מים נקיים

טל אימגור, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טל אימגור, עכבר העיר

אנסמבל בת-שבע יעלה ב-27 ביוני יצירה מקורית חדשה מאת דניאל אגמי שיוצג בשם "Showgirls", לצד "Uprising" הנודעת מאת חופש שכטר. אגמי היא רקדנית הלהקה לשעבר שחיה ויוצרת היום בארצות הברית עבור להקתה ATE9 . היא הגיעה לארץ במיוחד על מנת לעלות עבודה חדשה עבור בנות אנסמבל בת-שבע. לצידה באותו ערב יעלה חופש שכטר את יצירתו לגברים בלבד - "Uprising", שזכתה לשבחי הביקורת ברחבי בעולם."חופש ודניאל עבדו במסגרת הלהקה כרקדנים והיה לי העונג לבלות איתם זמן רב, להכיר אותם לעומק ולהחשף לכשרון הענק הטמון בשניהם", אומר אוהד נהרין על הערב. "אני שמח שהם מגיעים לעבוד עם רקדני האנסמבל, בגלל היופי שהם יוצרים וכדי שכולנו נוכל להנות מכשרונם".» בכורה לאנסמבל בת-שבע - כל הפרטים

חזק בפוליטיקה: מוטי לרנר במחזה על ההתנתקות תיאטרון באר שבע החל בחזרות להפקה "חבלי משיח" בבימויו של כפיר אזולאי. 26 שנה לאחר שעלה לראשונה, המחזה של מוטי לרנר מקבל עיבוד מחודש ועדכני. מדובר בדרמה משפחתית המתרחשת בהתנחלות בשומרון ערב חתימת הסכם שלום בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. בני המשפחה המודעים לכך שיפונו מיישובם, עוברים טלטלה נפשית קשה, החושפת את הקרעים האישיים והרעיוניים ביניהם. מאבקם להישאר בבתיהם שוחק את הסולידאריות המשפחתית, וכופה עליהם מעשים של ייאוש.

המחזה הועלה לראשונה ב-1987. ב-2007 עלתה ההצגה ב"תיאטרון J" בוושינגטון ונכתב עליה בוושינגטון פוסט כי "לרנר מתאר מגוון רחב של תגובות רגשיות למהלכים הפוליטיים ההולכים ומתממשים. הוא יוצר יחס מורכב וסקרנות כלפי אנשים הנתפשים בדרך כלל כגוש אחיד של כובשים. תיאורם על ידי המחזאי הוא אפוקליפטי". בהצגה ישחקו נופר אילדיס, נועה בירון, נמרוד ברגמן, תום חגי, אורן כהן, יונתן צ'רצ'י ואורנה רוטברג.הפינוי שוחק את הסולידאריות. "חבלי משיח" (צילום: דניאל קמינסקי)

גאה בזה: אסתי זקהיים זכתה באות על תרומתה לקהילה הלהט"בית

השחקנית אסתי זקהיים קיבלה בשישי האחרון אות מיוחד על תרומתה לקהילה הגאה. האות ניתן לשחקנית על ידי מנהל המרכז הגאה, יובל אגרט, ועל ידי יועץ ראש העיר תל אביב לענייני הקהילה הגאה וחבר מועצת העיר יניב ויצמן. בברכתו אמר ויצמן כי "כיום כמעט כולם עולים על רכבת הגאווה, כולם תומכים בה. אבל אסתי עלתה על הרכבת הרבה לפני שזה הפך להיות דבר מקובל ופופולארי ומאז לא ירדה ממנה. על כן, אנו מוקירים אותה".

האות הוענק לזקהיים במסגרת ההצגה "לא בבית ספרנו" וכחלק מפתיחת אירועי חודש הגאווה במרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו. ההצגה בה משתתפת השחקנית מתייחסת לניקור של האדם הכי קרוב על ההחלטה לצאת מהארון. העלילה מספרת על אם שמקבלת את כולם – את חבריה, מכריה ותלמידיה. מייעצת להם ומהווה עבורם דמות מופת וחיקוי. אולם כאשר זה מגיע לבנה – היא מסרבת לקבל את הבשורה על כך שהוא הומוסקסואל.

לאורך השנים התנדבה זקהיים בוועד למלחמה באיידס, שימשה מלצרית ב"קפה פלוס" (פרויקט של האגודה למען הלהט"ב, למען נשאי איידס), הנחתה מצעדי גאווה, משיאה זוגות בני אותו מין ועוד.עלתה על רכבת הגאווה לפני כולם. אסתי זקהיים (צילום: יח"צ)

רוסיה בכל תפארתה: בוריס אייפמן בבלט על חיי רודן

בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל עם שתי יצירות שיוצגו בשני אולמות שונים. על במת המשכן בתל אביב תוצג יצירתו החדשה של אייפמן "רודן" (10-13 ביולי), ועל במת היכל אמנויות הבמה הרצליה תוצג "אנה קרנינה" (6-9 ביולי) – יצירתו האהובה של אייפמן על פי ספרו של טולסטוי. עבודותיו הדרמטיות של אייפמן מוכרות היטב לקהל הישראלי ובלט בוריס אייפמן הופיע כאן עם יצירותיו האפיות "השחף", "ספור חייו של צ'ייקובסקי",  "דון ז'ואן ומולייר" ועוד.

הפעם בחר אייפמן לעסוק במערכת היחסים המורכבת והטעונה בין הפסל אוגוסט רודן לבין המוזה/המאהבת שלו הפסלת הצעירה רדופת השדים, קאמי קלודל. "סיפור האהבה והחיים של רודן וקלודל הוא סיפור דרמטי שיש בו מרכיבים רבים: תשוקה, שנאה, וקנאה אמנותית", מסביר אייפמן. "בחיים המשותפים עם רודן, קלודל לא רק היוותה סוג של השראה, אלא סייעה בידיו למצוא סגנון חדש וליצור יצירות מופת, היא גם פיתחה את היצירתיות שלה והפכה לאמנית גדולה. לאחר פרידתם נשמתה נשרפה לאפר, מלווה בשנאה פתולוגית למאהבה, שלטענתה גנב את חייה ואת כשרונה. ביצירה שלנו אנחנו מתייחסים לכל האספקטים האנושיים והאמנותיים שקלודל ורודן הצליחו להעביר באמצעות שיש וברונזה. אנחנו מנסים להפיח חיים ברגע שהוקפא באבן ולהעביר אותו לרצף תנועות גוף חושניות בלתי ניתנות לריסון. 'רודן' עוסק במחיר הכבד שיוצרים גדולים משלמים בדרכם אל יצירת המופת הבאה". 

כאמור, אייפמן יציג גם את יצירתו המוכרת "אנה קרנינה" זו הפעם השלישית בישראל. "תמיד גיליתי עניין באנה קרנינה", אומר אייפמן. "כשאתה קורא את טולסטוי אתה יכול לחוש את יכולת ההבנה וההזדהות של הסופר עם הדמויות שיצר". אייפמן  יצר את עבודתו תוך הזדהות מלאה עם אנה קרנינה, ומביא לבמה את שני הצדדים של אנה, הליידי מן החברה הגבוהה כפי שהכירו אותה בעלה, בנה, וכל הסובבים אותה, והצד השני אישה הנמשכת אל ים של תשוקה. תשוקה, שנאה, וקנאה אמנותית. "רודן":

מהות החיים: להקת ורטיגו רוקדת למען מים נקיים מודעות סביבתית ומחול הולכים יד ביד באירוע שיתקיים ב-15.6 במזח הצפוני של נמל יפו. אירוע "Global Water Dances" הוא יוזמה אמנותית, המתמקדת בצורך הקריטי בהעלאת המודעות למים ראויים לשתייה – באמצעות מופעי מחול ומוזיקה המשקפים את בעיות המים המקומיות לצד הגלובליות. מדובר באירוע בינלאומי שהושק לראשונה ביוני 2011 על ידי קבוצת אנשים שמעורבים בשיטת לאבאן (שיטה ושפה לתיאור, פירוש והמחשה של התנועה האנושית) ומתקיים אחת לשנתיים. במסגרת האירוע, יעלו בישראל נציגת Global Water דבי חפץ והכוריאוגרפית הלנה קובלסקי מחול שהפיקו בשיתוף עם סדנת להקת ורטיגו. היוצרות, הרקדנים והרקדניות והמתופף לב אלמן יציגו ריקוד ייחודי המעלה על נס את הקשר בין חיים אקולוגים ומים. המופע יתקיים, כאמור, בנמל יפו, המייצג מקום מפגש בין אוכלוסיות שונות ומקור הזנה ותקווה לאנשים. כל קבוצה תיצור מופע מחול בו שני החלקים הראשונים יעלו נושאים מקומיים והשניים האחרונים יעלו נושאים גלובליים. ההופעות יתחילו במדינות האוקיינוס השקט ויתגלגלו מערבה דרך אזורי הזמן בעולם. מעל 30 מדינות ברחבי העולם לוקחות חלק בפרוייקט. ריקודים אלה מתועדים ומשודרים באינטרנט .

"אנו גאים לקחת חלק בפרוייקט חשוב זה היוצר סינרגיה עם עקרונות הקיימות ואיכות הסביבה של להקת ורטיגו", אומר עדי שעל, המנהל האמנותי של ורטיגו. "שפתה המובחנת של הלהקה למן הקמתה שואבת את השראתה מעולמות תוכן אקולוגיים וחבריה נותנים דוגמה אישית בחיים בכפר האקולוגי ורטיגו שבקיבוץ נתיב הל"ה". כך נראה האירוע בניו-יורק. "Global Water Dances":

זיי געזונט: ליא קניג תופיע לראשונה ביידישפיל

מחזהו של הלל מיטלפונקט "מדריך למטייל בוורשה" יעלה לראשונה ביידיש, ובו תככב ליא קניג, שחקנית התיאטרון הלאומי וכלת פרס ישראל, שגם כן תשחק בפעם הראשונה על במת יידישפיל. ההצגה הועלתה לראשונה בתיאטרון הבימה במרץ 1999 בכיבובה של ליא קניג, והוצגה מאות פעמים. העלילה עוקבת אחר מרגה ויסברג ובנה, הצייר הכושל יוסף, מגיעים לוורשה כדי לתבוע בעלות על בניין גדול בלב העיר, בניין שהיה עד מלחמת העולם השנייה, בבעלות משפחתה של מרגה. בין מרגה ויוסף מתנהלת מלחמה רבת שנים, מלחמה שתחילתה בימי הילדות המוקדמים של הבן והמשיכה במאבקים אין ספור.

"עוד אז, כשערכנו את החזרות ל'מדריך' בהפקת הבימה, השתעשענו ליא קניג ואני ברעיון להעלות פעם את המחזה ביידיש, שכן היידיש היא שפת העולם האמיתית של המחזה", מסביר מיטלפונקט. "הפקת המחזה ביידיש היא לגבי שמחה כפולה: כמחזאי – זו עבורי הזדמנות להחזיר את הדמויות לשפת המקור, כבמאי – הזדמנות מענגת לעבוד שוב עם ליאה הנפלאה, ובהזדמנות – להחזיר גם לעצמי מעט מהשפה שאבדה לי עם השנים". עוד ישחקו בהצגה ענת עצמון, אירמה סטפנוב, ישראל טרייסטמן ונתן הכט וההצגה הראשונה תעלה ב-26 ביוני בבית ציוני אמריקה.

חוזרת למקורות. "מדריך למטייל בוורשה" (צילום: ז'ראר אלון)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ