הצצה לפסטיבל ישראל 2013: מחאה חברתית ובובת משה רבינו - תיאטרון - הארץ

הצצה לפסטיבל ישראל 2013: מחאה חברתית ובובת משה רבינו

שתי קבוצות בריטיות ייחודיות יופיעו בפסטיבל ישראל, האחת במופע בובות בו מככב משה רבינו והשניה בקברט העוסק במחאה חברתית. ראיון עם היוצרים והצצה למופעים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אילה בלופולסקי, עכבר העיר

הקיץ חוזר, ואיתו, כמו כל שנה, פסטיבל ישראל. בין ה-23 במאי ל-22 ביוני תוצפנה בימות ישראל, ובעיקר בימות ירושלים, במבחר מן המיטב שיש לעולם הבמה המקומי והעולמי להציע. "המושגים 'תרבות ואמנות' מצויים זמן רב על פרשת דרכים בעולם כולו וזוכים לפרשנות המתאימה את עצמה אל המציאות בה אנו חיים ואל הקדמה", מסביר המנהל האמנותי, משה קפטן, את החשיבה מאחורי הפסטיבל השנה. "אנשי רוח ואמנים מחפשים דרכים חדשות לביטוי על מנת להמשיך ולאתגר את הצופה ואת עצמם ולהעשיר את השדה התרבותי בו הם יוצרים. ברוח זו נבנתה תוכנית הפסטיבל: הענקת במה ומשאבים מקצועיים החושפים יצירה עכשווית ישראלית ובינלאומית בתיאטרון, במחול במוזיקה וברב תחומי. התכנית משלבת אמנים בעלי שם ואמנים שמושכים תשומת לב באמירתם ובקולם- בארץ ובעולם". שבוע לפני שהפסטיבל נפתח, שניים מאותם יוצרים ייחודיים מדברים על היצירות יוצאות הדופן שמחכות לעולים לירושלים.

» פסטיבל ישראל 2013 - כל הפרטיםעיצוב פרפורמרי: קבוצת Blind Summit המופע:The Tableמתי: 28-29 במאיאיפה: מרכז ז'ראר בכרמי: קבוצת Blind Summit הבריטית מביאים את "The Table" - מופע יחיד לבובת קרטון בדמות משה הנביא ושלושה מפעילים. על הקבוצה נכתב ב"גארדיין" הבריטי שהיא "להקה צעירה, חכמה ומלאת חיים, שמפצחת את הקוד של עולם הבובות בהתלהבות ובמרץ רב". מארק דאון, שיסד את הקבוצה יחד עם ניק בארנס ב-1997, אחרי שפרש מעבודתו כרופא בחדר מיון לטובת לימודי משחק, מוכיח שלפעמים צריך לעזוב מה שנראה כקריירה חכמה לטובת אי-שפיות מזהירה.מי מפעיל את מי? "The Table" (צילום: לורנה פאלמר)מה משך אותך לתחום כל כך בלתי-קונבנציונלי, אפילו עבור עולם התיאטרון?"אני חושב שמה שמרתק אותי זה הערבוב בין עיצוב לבין מופע כנקודת התחלה, העיצוב הפרפורמרי. אני מרותק על ידי היחסים בינינו לבין מה שאנחנו מסתכלים עליו. בובות הן אובייקטים מרתקים, כי הן חפצים מאוד יפים אבל הן כלום עד שאדם לא עושה איתן משהו. תמיד רותקתי על ידי היחס בינינו לבין האובייקט, בין אם זה כסף, בגדים, אלכוהול או כל דבר אחר. מי מפעיל את מי?"התכניה טוענת שהמופע מושפע מאמנות הבונראקו היפנית."הוא נוצר בהשראת הבונראקו, אבל הוא בונראקו רק במובן שבו מדובר בבובה המופעלת על ידי שלושה אנשים. באנגליה התרגלנו לדבר על בובות לשלושה מפעילים כעל בונראקו - אבל זה לא מדוייק. כרגע אנחנו לומדים על הדבר האמיתי ובוחנים תסריטים של בונראקו למופע הבא שלנו. אנחנו מעוניינים ליצור תיאטרון בובות שהוא פופולרי, וזו אמנות שהייתה מאוד פופולרית ביפן במאה ה-17, ועכשיו הפכה למעין מורשת".קיום ואי-קיום, מוות והיחס שלנו לבורא. "The Table":איך נוצר "The Table"? "ה-Jewish Community Centre בלונדון הציעו לנו להכין משהו לרגל סדר פסח. לא ידענו כלום על הסדר ועל מה שקורה בו, זה היה מסע אל תוך הלא-נודע. בגלל שהשולחן הוא כל כך מרכזי בחג, חשבנו שזה יהיה מעניין להפוך אותו למרכז המופע. ובגלל שמשה נשאר מחוץ להגדה חשבנו שיהיה מעניין להחזיר אותו. רותקתי על ידי המוות של משה. אז הבוב הוא בוב שמנסה לספר את הסיפור של משה התנכ"י, ובעצם מספר את הסיפור של להיות בוב. כמו שמשה נתקע במדבר 40 שנה, הבוב תקוע על השולחן. המופע עוסק בקיום, באי-קיום, במוות וביחס שלנו לבורא".והמפעיל הוא אלוהים?"במובנים מסויימים. אולי אלוהים הוא הבובה שלנו, אני לא יודע".

מחאה בקונטקסט דימיוני: קבוצת 1927 המופע:The Animals and Children Took to the Streetsמתי: 8-9 ביוניאיפה: בית שמואלמי: סוזן אנדרייד כתבה וביימה את המופע הנוכחי של קבוצת 1927, בריטים אף הם. המופע הוא קברט חוצה מדיומים, המגולל אגדה אורבנית אפלה על שיכון עוני שורץ מקקים דימיוני בשם "אחוזות באיו", אליו מגיעה יפת נפש ממעמד הביניים עם בתה, בתקווה להפוך את חיי התושבים. במקביל, מנסה אחת מילדות השיכון לארגן את הילדים למחאה. כמו בכל האגדות (המקוריות, לפני שהן סורסו לטובת איכות השינה של הילדים) - זה לא נגמר בהפי אנד. באופן כמעט נבואי, המופע, שהוצג לראשונה ב-2011, הקדים אך במעט את פרוץ המהומות בלונדון.כמעט כמו רומן גרפי שקם לתחיה. "The Animals" (צילום: יח"צ)ידעת שאתם מביאים את המופע בתקופה מאוד רלוונטית מבחינת הפוליטיקה הפנים-ישראלית, לקראת ניסיונות לחדש את המחאה החברתית?"לא ידעתי את זה. זה מעניין. במובן מסויים, תכננו את המופע כך שהוא משקף את החיים האמיתיים, למרות שהוא בידור טהור. קיים מחסור אמיתי בתקשורת בין קבוצות שונות בחברה, למשל בין עשירים מאוד לבין עניים מאוד. דימיינו לאן זה יכול ללכת. אני חושבת שהמופע נוצר כתגובה לדברים שראינו סביבנו. שמנו את הרעיון של מחאה בקונטקסט דימיוני, אבל כפרשנות על העולם האמיתי".זה נושא די כבד עבור מופע קברטי."אנחנו לא אוהבים להטיף, אז אנחנו משתמשים בקומדיה כדי לחקור את הנושא".מאיפה נשאבה ההשראה?"מבחינה סגנונית, הסתכלנו הרבה על קורט וייל וברטולד ברכט. הושפענו גם מהסרט הצרפתי Delicatessen, בגלל האסתטיקה של העולם ושל הדמויות שלו, והסאבטקסט המפוקפק. חקרנו את הקונסטרוקטיביזם (תנועת אוונגרדית, בתחומי האמנות שהתקיימה ברוסיה החל משנת 1914 א"פ) כדי ליצור את העיר ואת הבירוקרטיה. השכונה עצמה מבוססת בעיקר על הונג קונג, וקצת על לונדון. ביקרנו באחוזות צ'אנגקינג בהונג קונג, וזה נראה כמו סדנת יזע - המוני אנשים דחוסים בחללים זעירים".שילוב של הונג קונג, וקצת על לונדון. "The Animals":יצרתם שפה סגנונית מאוד ייחודית."יצרנו מעין ערבוב של משחק חי ואנימציה, כמעט כמו רומן גרפי שקם לתחיה, עם הרבה הומור שחור. יש הרבה קולנוע בעבודה שלנו, ואנחנו חושבים גם להפיק ספר גרפי שילווה את המופע, כדי ליצור חוויה מלאה. אנחנו חושבים איך לעניין אנשים, איך לשכנע אותם שללכת לתיאטרון זה חשוב. כל כך הרבה אנשים אוהבים מוזיקה וקולנוע, ולא חושבים בכלל ללכת לתיאטרון - אם הם יוצאים לאנשהו, הם יעדיפו ללכת לראות הופעה של להקה. קהל התיאטרון באנגליה שייך לקבוצה דמוגרפית מאוד מסויימת - זה קהל בגיל מסויים, מאוד לבן, מאוד מעמד ביניים ומאוד אמיד. אנשים מתנסים להתנתק מזה. במופעים שלנו אנחנו מופיעים במקומות בתפוסה מלאה, מול קהל עצום ללא טיפוס מסויים. אנחנו נדהמים מאיפה כל האנשים הללו באים."

» פסטיבל ישראל 2013 - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ