ליליאן ברטו: "שביתת מין תפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

בהפסקות של החזרות היא עושה קניות בטלפון, מירב מיכאלי מהווה לה השראה והיא מודה שבעתיד היא תרצה לשחק במחזה של בעלה לשעבר - חנוך לוין. ליליאן ברטו משחקת את ליזיסטרטה בהבימה

אילה בלופולסקי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אילה בלופולסקי, עכבר העיר

"חלמתי להיות שחקנית תיאטרון, לא חלמתי להיות שחקנית באופן כללי", מבהירה ליליאן ברטו כשהיא מתבקשת לבחור בין הבמה לבין הטלוויזיה. ברטו (46), חוזרת בימים אלה לאהבתה הראשונה והעיקרית בתפקיד ראשי בהבימה – עיבוד מודרני ל"ליזיסטרטה". הקומדיה הקלאסית של אריסטופנס מספרת על אישה שמנהיגה בהצלחה שביתת מין בקרב נשות יוון וספרטה על מנת לאלץ את הגברים לסיים את המלחמה. בהפקה הנוכחית, תחת בימויו של אודי בן משה ועיבודו המחודש של המחזאי אלי ביז׳אווי, הפכה ההצגה לאמירה בלתי-מוסווית על הסכסוך המקומי, והיא לא נרתעת מגרוטסק. שבעה גנרלים (בהם תומר שרון, עמי סמולרצ'יק ואלון נוימן) נקראים בפקודה להעלות את "ליזיסטרטה" תחת ניצוחה של ברטו. הניסיון לערער את המצ'ואיזם המיליטריסטי באופן וויזואלי, החל בשילוב בין חולצות מדים וכומתות לבין חצאיות טוטו וכלה בדראג מלא, הוא לעיתים מגוחך, אך הניסיון לגשר על למעלה מ-1,600 השנים שחלפו מאז כתיבת המחזה צולח.ארבע שנים לקח להביא את הרעיון הזה לבמה. הרעיון המקורי, שנולד בשיחה של ברטו עם אילן רונן, המנהל האמנותי של הבימה, היה להעלות את "מהומה רבה על לא דבר" של שייקספיר עם הבמאי אודי בן משה. השחקן שרצו למחזה לא שיתף פעולה, והשלושה החלו לחפש מחזה אחר. לפני כשנתיים נפלה הבחירה על "ליזיסטרטה". ברטו, אישה עצמאית, פרילנסרית מבחירה (עיקשת), נכנסת לסנדלים של הפמיניסטית היוונית בקלות רבה.» ליזיסטרטה - מועדי מופעעוד במדור במה:» רוני ניניו חוזר למערת המכפלה» הלל מיטלפונקט: "אני כותב את עצמי"שביתת מין יכולה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני?"בהחלט, שביתת מין יכולה לפתור את הסכסוך! זה גם משהו בדוק במאה שלנו, בעשור שלנו", מצהירה ברטו ומזכירה את שביתות המין בליבריה (2003), בקולומביה (2006), בקניה (2009) ובפיליפינים (2011), שכולן נשאו הצלחה. "תשמעי, זה אמצעי מעולה. קודם כל, זה נשק מאוד זמין, קיים בכל בית; וזו מחאה באמצעים בלתי אלימים למען מטרות נעלות וטובות. זה פשוט דבר מצויין. כשעשו את שביתת המין בקניה, גם הציעו פיצוי ליצאניות. המטרה הייתה שגם הן תשתתפנה בשביתת המין למשך שבוע, כדי שהגברים לא יוכלו ללכת לזונות, והדבר הזה יעבוד. בכל המקרים השיגו את מה שהן רצו. די מדהים, לא?".מנהיגה על הבמה שבעה גברים. "ליזיסטרטה" (צילום: ז'ראר אלון)יש בך מן הליזיסטרטה?"קשה לענות על זה, כי ליזיסטרטה היא דמות של אישה פמיניסטית, מנהיגה, מאוד מאוד פעילה, שמשנה סדרי עולם ממש. אני לא שיניתי אף פעם סדרי עולם, אבל אני בהחלט גאה מאוד לשחק אותה. אני פמיניסטית בדעות שלי, ואני מרגישה ממש גאווה לעמוד על הבמה ולשחק תפקיד כזה, כי אני יודעת כמה זה קשה לשנות קבעונות של מאות, אלפי שנים; בשביל לשנות משהו צריך הרי לעשות משהו מאוד מאוד קיצוני, שגם מעורר בדרך כלל הרבה אנטגוניזם. וכן, אני מרגישה גאווה שאני משחקת עם שבעה גברים שאני מנהיגה אותם".יש נשים מסויימות שהיוו עבורך השראה?"אני זוכרת שבשלב מסויים חשבתי על מירב מיכאלי, ואיך היא התחילה עם הדיבור הזה להתייחס לכלל כאל נקבה, להפסיק להתייחס לזה כאל זכר. אני זוכרת שכשהייתי תלמידה בבית הספר, הסבירו לנו בשיעורי לשון שברגע שיש ציבור גם של אלף נשים, ויש בו גבר אחד, צריך לדבר אליו בלשון זכר. וזה בכלל לא משהו שתהיתי עליו כשהייתי ילדה. לימדו אותנו לבחינה בלשון, זה היה ברור שככה צריך לדבר. וברגע שמירב מיכאלי למשל התחילה עם כל הדבר הזה, זה עורר הרבה, אני כבר לא אומרת אנטגוניזם - זה עורר הרבה צחוק. וברגע הראשון, אני מודה שגם אני הרמתי גבה, ואמרתי 'מה זאת אומרת?'. ופתאום אמרתי לעצמי: רגע רגע, למה לא? מה זה שהרגילו אותנו כל השנים לדבר בלשון זכר כי 'ככה', כי ברגע שיש גבר אחד מדברים בלשון זכר? הקשבתי למילים שלה בכנסת, בנאום הראשון שהיא נתנה, ופשוט התרגשתי ממנה. אישה מאוד מרשימה. ובלי קשר לדמות, זה גם נתן לי משהו לעבודה עצמה, הביא אותי למקומות אחרים כשחקנית".לקח לך הרבה זמן לחזור לבמה."אני חושבת שמה שהשפיע על הקריירה שלי הייתה ההחלטה שלי בתקופה מסויימת ללכת קצת עם הראש בקיר, עד שאני אקבל תפקיד שאני ארגיש שעליו חלמתי. וזה לא תמיד דבר פשוט לעשות. כמו, למשל, עם ההפקה הזו, שחיכיתי לה כמעט ארבע שנים. זה גרם לזה שחודשים הייתי בבית. לפעמים הייתי משחקת חמישה-שישה-שבעה ערבים בחודש בלבד, ובלי חזרות. ואני וורקוהולית בנשמתי, קשה לי מאוד לשבת ככה בבית. אני ממש לא בנויה לזה. אני לא נהנית מלשים רגל על רגל וליהנות מהזמן הפנוי שלי, יש לי קוצים".זה מחיר לא קטן לשלם."המחיר הזה הוא מחיר שכמעט תמיד באיזשהו שלב חייבים לשלם. בתיאטרון, ברגע שאת מקבלת תפקיד, את רצה איתו, לרוב, בין שנתיים לשלוש. אם הייתי לוקחת תפקיד שלא הכי הייתי רוצה לשחק, זה היה חוסם לי אפשרות לקבל תפקיד שכן הייתי רוצה. וקרה ככה שבשנים האלה חיכיתי הרבה זמן בין תקופת חזרות אחת לאחרת. היו לי תקופות מאוד קשות בתוך חודשי הציפיה האלה, אבל גם למדתי להתחיל לעשות דברים ביוזמה שלי ולהיערך לחיות בצורה אחרת".

נשואה לקריירה  ברטו, נשואה (לאדריכל מורן פלמוני) ואם לשני ילדים, מודה שלפעמים הקריירה זוכה במקום הראשון, אך זה לא בהכרח דבר רע. "יש לי בעל שהוא ממש מתנה מהבחינה הזאת", היא מודה. "כשאני עובדת על הפקה, היא הופכת להיות בעדיפות ראשונה לחודשיים או שלושה. אני יוצאת לחזרות והמטלות עוברות אל בעלי, כי ביומיום הוא זה שעובד ואני עובדת לפי ההצגות שיש. ככה טוב לי לעבוד, ככה אני בנויה – והבית שלי יודע את זה, והוא משתף פעולה בצורה אולטימטיבית".הנקבות שולטותתתת. "ליזיסטרטה" (צילום: ז'ראר אלון)

ובכל זאת, קשה יותר לשחקנית לנהל משפחה וקריירה מאשר לשחקן?"אני לא יודעת להגיד אם יותר. ראיתי את האבות אצלנו בקאסט גם כן במצוקה בתקופת החזרות. זה סופר מורכב. כמובן, אם חס וחלילה הילד שלי צריך אותי, או אם קורה משהו קיצוני, אני אהיה שם. אני מאוד קשורה לילדים שלי, והם מספר אחת בשבילי. יש גם מקרים כשעושים חזרה, ויש הפסקת שירותים, אז אני רצה ועושה קניות בטלפון. אז כן, זה קיים, אבל קשה לי להגיד את המילה 'קשה'. אני כל כך נהנית כשאני בחזרות. אז היום יותר עמוס, ושעות השינה פחותות יותר מאשר בשאר השנה, אבל אני באמת בהנאה כל כך גדולה, ש'קשה' זה ממש לא המילה".מה עוד היית רוצה לשחק שעדיין לא שיחקת?"אני חושבת שהייתי רוצה לשחק במחזה של חנוך", מודה לראשונה ברטו, שאין מי שלא זוכר לה את נישואיה כאשתו השלישית והאחרונה של המחזאי הדגול חנוך לוין. היא אף מוסיפה שמדובר במחזה ספציפי, שאת שמו היא לא מסגירה בינתיים. "הייתה לי איזושהי הצעה וזה נדחה. ואני מרגישה שהייתי רוצה לעשות את זה כבר". מה השתנה שהוביל לרצון הזה? "אני חושבת שגם הזמן שעבר, וגם מכיוון שאני מטפלת בחומרים האלה כל כך הרבה שנים ומתעסקת בהם, מצד אחר, וכל כך נהנית לקרוא אותם, אני מרגישה שאני גם רוצה כבר, כשחקנית, לעשות את זה".» ליזיסטרטה - 16-18 באפריל, הבימה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ