"אמנות הפלמנקו באה מתוך הבטן, מתוך האמת"

הכוריאוגרפית שרון שגיא מספרת מה מושך אותנו לפלמנקו, רגע לפני פסטיבל ימי הפלמנקו בסוזן דלל

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

קרן עדי נוסדה לפני 19 שנה על ידי משפחת אגמון, לזכרה של עדי אגמון, רקדנית פלמנקו צעירה ומוכשרת שלפני מותה ביקשה לאפשר לרקדניות צעירות להשתלם בספרד. פסטיבל ימי הפלמנקו הוא אחת הפעילויות של קרן זו, ומאז היווסדו הפך לשם דבר בתחום בארץ ובעולם. הפסטיבל מארח מופעים ממיטב הפלמנקו הספרדי. בסוף השבוע מתקיים הפסטיבל במרכז סוזן דלל, ומארח בין השאר את נגן הגיטרה Nino Josele, את הרקדן Juan Carlos Ramirez Castillo ואת נגן הקאחון El Pirana. כמו כן יכלול הפסטיבל את מופעי התחרות של קרן עדי, "בוקר פלמנקו ישראלי",  הכולל הרמת מסך ללהקות מחול ישראליות. שרון שגיא, רקדנית, כוריאוגרפית ומקימת להקת Flamenco Natural, הכירה את עדי, והיא מלווה את משפחת אגמון מאז הקמת הקרן. לאחר כ־15 שנות השתלמות בספרד חזרה לארץ, ומאז העלתה כמה מופעי פלמנקו, בהם מופע פלמנקו סטפס משותף עם הרקדנית מיכל ישראל, ערב עם ששון לוי של דיאלוג מוזיקלי קצבי ומופע עם רקדנית הקאטאק רוסלה פאנלי.» פסטיבל ימי הפלמנקו 2013 - מועדי מופעיםעוד במדור מחול:» "Open Source": מוותרת מראש על הקהל הרחב» "ורטיגו 20": מפעל חסר פוזה שעושה אמנותהפלמנקו התפתח מאוד בארץ בשנים האחרונות."היום רוקדים פלמנקו בכל מקום בארץ. אני חושבת שיש בפלמנקו מרכיבים שמתאימים לאופי הישראלי ולמולטי תרבות שמאפיינת אותנו. יש כאן פתיחות לתרבויות מערביות ומזרחיות, כמו שהפלמנקו משלב. יש את הטמפרמנט שלנו, ויש את המקום השורשי של העם שלנו. הרבה רקדניות נוסעות לספרד ללמוד וחוזרות לכאן ברמה גבוהה".פתיחות לתרבויות מערביות ומזרחיות. "פלמנקו דל מונטה":בפלמנקו יש סיפור הבא לידי ביטוי בשירה. האם לא חסר לצופה הישראלי מרכיב משמעותי בגלל אי הבנת השפה?"נכון שהשירה היא הלב והרוח של הפלמנקו, אבל היצירה משותפת לשירה, למוזיקה ולריקוד בזמן אמת. זה מגיע לאנשים בצורה ישירה גם אם הם לא מבינים ספרדית, ונותן להם את האפשרות לדמיין ולפרש בעצמם את הסיפור. גם בספרד לא כולם מבינים את מה שהזמר שר, ויש מעבר לסיפור של השירה. השירים של הפלמנקו אוניברסליים ומדברים על הסיפורים הקטנים של החיים, אהבות, מוות". יש הרבה סגנונות פלמנקו."נכון, זו צורת ביטוי אמנותית שמורכבת מנגינה, שירה וריקוד, ובתוך הדבר הזה יש כל הזמן התפתחות. כל אזור מביא איתו דברים שונים, ויש גם את ההתפתחות שנוצרת לאורך זמן. מה שאתה רואה היום זה לא מה שהיה לפני 20 שנה. הפלמנקו מפותח לסקטורים של סגנונות, ובתוך כל ז'אנר יכול להתפתח תת ז'אנר. אבל בסך הכל הפלמנקו כל הזמן מתפתח ומשתנה, ומושפע מג'אז, מברייקדאנס, מבוטו ומהמון דברים אחרים. זו אמנות עם שורשים עמוקים, אבל מאוד פתוחה".

איך נבחרו האמנים מספרד?"לב הפסטיבל הוא הריקוד. אם יש ריקוד, יש גם מוזיקה. השאיפה היא להביא דברים איכותיים שמוכרים בעולם. אווה אגמון ותותי פורת, שמנהלות את הקרן, נוסעות לביאנלה ולפסטיבלים בעולם, ולשמחתנו הפסטיבל כבר מוכר ומגיעות אלינו פניות לקחת בו חלק".יש גם "הרמת מסך" בפסטיבל."ב'בוקר פלמנקו' בשבת מופיעות להקות ורקדניות צעירות מכל רחבי הארץ. זו הזדמנות נהדרת ללהקות צעירות להופיע על במה חשובה. כשאמן מכין את עצמו להופעה כזו, תהליך ההכנה גורם לו להתקדם ולהשתפר ולעלות עוד רמה ועוד רמה".מה הכי חשוב לרקדן פלמנקו?"קודם כל צריך לאהוב פלמנקו מכל הלב, זה לא משהו שאפשר לעשות על הדרך. צריך חוש קצב, יכולת לפתח קואורדינציה וחיבור חזק למוזיקה. כדי להיות רקדן מקצועי צריך גם יכולת דרמטית רפרזנטטיבית, יכולת לספר סיפור במימיקה שהיא לא מבוימת אלא באה מתוך הבטן, מתוך האמת".הקמת את הלהקה שלך בירושלים, שהפכה לחממה לפלמנקו. למה?"אני ירושלמית. כשחזרתי מספרד גרתי שנה בתל אביב וכל יום נסעתי למקום אחר. הדברים התגלגלו – העירייה הציעה לי לפתוח מרכז, הופעתי עם יסמין לוי, שהיא ירושלמית, אני עובדת עם הרבה אמנים ירושלמים. יש המון מוזיקאים והמון פלמנקו בעיר הזאת. כנראה זה משהו יותר אינטימי, יותר ירושלמי. אני זכיתי שיש לי בית, בזכות אגף התרבות והאמנות של העירייה".אמנות עם שורשים עמוקים. "פלמנקו נטורל":הפלמנקו הישראלי נחשב בעולם?"המחול הישראלי בכלל וגם הפלמנקו הישראלי הוא ברמה מאוד גבוהה. הרבה אמני פלמנקו נוסעים לספרד ללמוד וחוזרים לארץ. כשמגיעים לכאן מאסטרים להעביר סדנאות הם מציינים שיש כאן עבודת לימוד טובה ויסודית, וגם שהישראלים מוזיקליים מאוד. אומרים עלינו שיש לנו חוש מוזיקלי מפותח וקצבי, וזה כיף לשמוע".עד איזה גיל אפשר לרקוד פלמנקו?"זה לא מוגבל. מצד אחד נדרשים נתונים פיזיים מטורפים. הפלמנקו מתפתח והרמה הטכנית עולה כל הזמן. מצד שני הפלמנקו נוגע באנשים בכל מיני דרכים – זה יכול להיות דרך וירטואוזיות הביצוע וגם דרך כוח פנימי שיש לרקדן על הבמה. יש הרבה דרכים לספר סיפור ולכן אפשר לרקוד עד גיל מאוחר יחסית".עד איזה גיל נראה אותך על הבמה?"אני חושבת על זה ואומרת לעצמי – רק שלא אהיה פאתטית. אעלה על הבמה כל עוד כוחי במותני, וכל עוד לא אבייש את הבמה".

» פסטיבל "ימי הפלמנקו" - ה'-שבת 16.3-14.3. סוזן דלל.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ