חדשות במה: בכורה לאוהד נהרין - תיאטרון - הארץ

חדשות במה: בכורה לאוהד נהרין

וגם: "פסטיבל תל אביב דאנס" חוזר לאחר הפוגה של שנתיים, לאורה ריבלין ונינה קוטלר מגלמות אם ובתה על במת אנסמבל הרצליה, צעירי היידישפיל בהצגה חדשה ותערוכה חדשה מציגה את אחורי הקלעים את התיאטרון

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
טל אימגור, עכבר העיר

ביום ראשון הציגה להקת בת-שבע לתקשורת קטעים ראשונים מתוך עבודתו החדשה של אוהד נהרין "החור". העבודה היא תלוית מקום, ותוצג אך ורק בסטודיו ורדה בסוזן דלל, סביב קונסטרוקציה ייחודית שנבנתה לצורך המופע: במה מתומנת בת 360 מעלות המוגבהת מהקהל . על התאורה אחראי אבי יונה בואנו (במבי), התלבושות - אריאל כהן, ואת הייעוץ המוזיקלי ביצע גיא שומרוני.

אריאל כהן אמר במסיבת העיתונאים כי "התצפית על היקום דרך עדשת החור של אוהד נהרין מאפשרת לנו סוג של מפה נבואית ולצידה פתרון חיובי, קוסמי מוחלט". העבודה תעלה בבכורה ב- 3 באפריל.

חוזר לתחיה: שובו של פסטיבל תל אביב דאנס

מרכז סוזן דלל מחדש את "תל אביב דאנס"- שיתקיים בין התאריכים 1-31 במאי 2013. השנה ישתתפו שש להקות בינלאומיות, שבע להקות ישראליות ו-12 יוצרים עצמאיים ישראליים ב-47 מופעים מעל שלוש במות מרכזיות: הבמה הבינלאומית, במת הלהקות ובמת היוצר העצמאי.

"תל אביב דאנס 2013 מציג עבודות על הציר שבין הקלאסי לחדשני ולעכשווי ולאישי המשקף דיאלוג רחב עם סצנת המחול הישראלי והבינלאומי", מסביר מנכ"ל מרכז סוזן דלל, יאיר ורדי. "השנה יארח הפסטיבל מופעים של להקות מהולנד, צרפת, גרמניה,הודו וסין, לצד מופעי בכורה ומופעים של אמני המחול בישראל. מבחינה אמנותית ניתן למצוא אצל הלהקות המשתתפות בתל-אביב דאנס , עבודות פיסיות, המשדרות אנרגיה ועוצמה מחד ועבודות ליריות, חושניות, פואטיות, ופיוטיות מאידך".בין המופעים הבינלאומיים אפשר למצוא את הרקדן והכוריאוגרף עמנואל גת, שיגיע לראשונה לישראל עם להקתו מצרפת, הכוריאוגרף הבינלאומי, אמיו גרקו, שחוזר למרכז סוזן דלל לאחר היעדרות בת 14 שנה ואת אחד מכוכבי המחול העכשוויים כיום בעולם, הכוריאוגרף הסיני, טאו יה, שיגיע ביחד להקתו לשני מופעים אותם העלה בהצלחה ברחבי העולם.חושניות, פואטיות, ופיוטיות. עמנואל גת (צילום: עמנואל גת)הכל יחסים: לאורה ריבלין ונינה קוטלר אם ובת גם על הבמה המחזה "לילה טוב, אמא" הועלה לראשונה ב-1983 וזיכה את המחזאית מרשה נורמן בפרס פוליצר למחזה הטוב ביותר של השנה. קתי בייטס התגלתה בהצגה זו כששיחקה על הבמה את תפקיד הבת. המחזה גם הוקלט כתסכית וקיבל ביקורות מצויינות. בארץ, ההצגה עלתה לראשונה ב-2005 בקאמרי בהשתתפות תיקי דיין וקרן מור. כעת היא מוצגת בהפקה משותפת של תיאטרון אנסמבל הרצליה ותיאטרון חיפה."לילה טוב, אמא" מציגה ערב אחד בחייהן של אם ובת שכולו דיאלוג מרגש, נוגע , כן ונוקב. מסע אנושי מרתק לעולמן המשותף של שתי הנשים, הנקרעות בין הדילמה של  האם היוצאת למלחמה על חייה של בתה, לבין זכותה של הבת לקבל החלטה הנוגעת לחייה. המחזה מעמיד את הצופה בפני דילמה קשה. מצד אחד הזדהות עם האם ומלחמתה הנואשת להחזיק את בתה בחיים ומצד שני הבת שמשכנעת בזכותה להחליט החלטה דראסטית.

לתפקיד האם נכנסת השחקנית לאורה ריבלין, שנמנתה ממקימי תיאטרון אנסמבל הרצליה ושיחקה בהצגות "גברת קליין" ו"איזון עדין". ריבלין שבה לשחק בתיאטרון כשלצידה נינה קוטלר, בתה. השתיים שיתפו בעבר פעולה בסדרת הטלוויזיה "השיר שלנו", בהצגה "מסיבת יום הולדת" בפרויקט של "עבודות תיאטרון". על הבימוי אמון איציק ויינגרטן, וההצגה הראשונה מתוכננת  ל-1.4.13 בתיאטרון אנסמבל הרצליה.

מלחמה נואשת של אם להחזיק את בתה בחיים. "לילה טוב, אמא" (צילום: גדי דגון)

חוצה דורות: צעירי היידישפיל בהצגה חדשה צעירי תיאטרון יידישפיל חברו יחד למופע יוצא דופן תחת השם "מונולוגים מהקישקע", בבימויו של יוני אילת – שחקן מצעירי התיאטרון, שמביים לראשונה. על הבמה הגיבור הוא האוכל היהודי. לאוכל שמור מקום של כבוד בתרבות היידיש. זהו מסע מצחיק ומרגש בין זיכרונות קולקטיביים. מופע עם הרבה געגוע והומור, טעם וריח. המופע מורכב ממונולוגים מקוריים בעברית (חלקם מתוך רב המכר "שמאלץ" מאת השף וחוקר הפולקלור שמיל הולנד) ושירים ביידיש העוסקים כולם בהווי המטבח.

"כנראה בגלל שאני מתעסק בחומרים האלה, קיבלתי ליומולדת את הספר 'שמאלץ'", מסביר אילת. "אחרי שקראתי בו הבנתי שהוא הרבה יותר מספר מתכונים, ושבעצם מסתתרת בו הצגה. פניתי לשמיל הולנד ולנילי אשרוב שכתבו את הספר, אספתי מן הספר קטעים אחדים וצרפתי להם שירים ביידיש, שנכתבו בתקופות שונות ועוסקים כולם באוכל. יש המון כאלה". ההצגה הראשונה מתוכננת ל-18.4 בתיאטרון צוותא.געגוע והומור, טעם וריח. "מונולוגים מהקישקע" (צילום: ינאי יחיאל)

הצגת בכורה: תערוכת עיצובי התיאטרון של אריה אל-חנני לפעמים גם מאחורי הקלעים של התיאטרון מגיעים לקדמת הבמה. התערוכה "הצגת הבכורה של האדריכל אריה אל-חנני" מציגה עבודות לתיאטרון משנות ה-20 של אריה אל-חנני, עבודות המתייחסות להצגות הראשונות של תיאטרון אהל ותיאטרון הבימה.

אל-חנני (נולד בפולטבה, אוקראינה, בשם לב ספוז'ניקוב; 1898–1985) מוכר בישראל כאדריכל בעל שם. אל-חנני, חתן פרס ישראל לאדריכלות (1973) ועמית כבוד במכון האמריקני לאדריכלות (1984), היה אחד מחלוצי הסגנון הבינלאומי באדריכלות הישראלית. ואולם, יצירתו המוקדמת של אל-חנני, הצייר ומעצב התיאטרון, משנות ה-20 של המאה ה-20 נותרה עד היום בצל הקריירה האדריכלית המפוארת שלו. זאת אף על פי שאל-חנני היה אחד ממעצבי התיאטרון הראשונים בארץ ומחלוצי המודרניזם בציור הארצישראלי.

התערוכה במוזיאון לאמנות רוסית ע"ש צטלין מוקדשת לעיצובי התיאטרון של אל-חנני בעשור הראשון לאחר עלייתו ארצה מאוקראינה ב-1922. עבודות אלה כוללות מתוות לתלבושות ולתפאורות להצגות הראשונות של תיאטרון אהל ותיאטרון הבימה מאוסף משפחתו של האמן ומארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי (בספריית בית אריאלה בתל אביב). בתערוכה מוצגים גם כרזות ותצלומים מתוך הצגות בעיצובו, הממחישים את האופן שבו קמו לחיים על הבמה מתוות הצייר. לתצוגה נוספו גם כמה ציורי שמן וגואש של אל-חנני משנות ה-20, שאף בהם מוטבע חותם התיאטרליות. רוב העבודות מוצגות בתערוכה לראשונה.בתמונה: "חייל צבא לילית" - מתווה לתלבושת להצגה משיח בן-יוסף מאת ביינוש  שטיימן, 1927, סטודיה דרמתית מסד. ו"זרש וויזתא" - מתווה לתלבושת להצגה מגילת אסתר, 1930, תיאטרון אוהל, תל אביב.(צילומים: ספריית בית אריאלה, תל אביב)

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ