נועם פלג: "בימוי הוא מקצוע שצריך להתעקש בו"

הוא מתוסכל שהוא לא מצליח להתפרנס מבימוי, אבל בהחלט מבין את זה. בימים אלה נועם פלג מגשים חלום ומרים הפקה עצמאית של "המלט" בתמונע

אייל מלובן, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אייל מלובן, עכבר העיר

שייקספיר הוא אובססיה בשבילי מאז שאני זוכר את עצמי", מספר הבמאי נועם פלג מדוע בחר לביים דווקא את "המלט". "בתור ילד קראתי את סיפורי שייקספיר לילדים, המחזות הראשונים שקראתי היו המחזות שלו. התחלתי לחפש חומרים לביים אחרי תקופה מסוימת שלא ביימתי, ומהר מאוד היה לי ברור שאני בוחר משהו שלו. לדעתי שייקספיר לא מוצג מספיק על הבמה, ויש יצירות נפלאות שלו שהקהל לא מכיר. אם אתה טורח ומתאמץ ומרים הפקה עצמאית, אתה צריך לעשות את זה בשביל משהו ששווה את המאמץ. 'המלט' לא היה הבחירה הראשונה שלי, בגלל שהעלו אותו כבר כל כך הרבה פעמים, אבל כשהצצתי שוב במחזה הבנתי שאני רואה בו הרבה דברים אחרת ממה שאחרים רואים – סצנות, דמויות, משמעויות". » "המלט" - מועדי מופעעוד במדור במה:» הלל מיטלפונקט: "אני כותב את עצמי"» דן שפירא: "פתאום בני שבע מכירים אותי"אז מה מיוחד ב"המלט" שלך?"הדבר המשמעותי באמת הוא ההתייחסות לשאלת החיים שאחרי המוות לא מהזווית של מה קורה אחרי שמתים אלא איך הסביבה של המת מתמודדת עם החיים שנמשכו. המחזה מדבר על אדם עם כאב בלתי נסבל. האיש האהוב עליו מת, ולמרות שהוא מרגיש שעולמו חרב עליו, העולם ממשיך הלאה. יש כאב וחוסר אונים מול המוות, וגם כשכולם מנסים להדחיק אותו הוא עולה ומבצבץ. המחזה מתחיל ונגמר במוות".הוספת למחזה פרולוג. "אי אפשר להעלות את שייקספיר ככתבו, ואף אחד לא עושה את זה. ל'המלט' יש שלוש גרסאות שונות. על אף אחת מהן לא ידוע בביטחון שהיא הגרסה המועדפת על שייקספיר, ובכל מקרה מעבדים את המחזה בכל מקום כי זה מחזה של ארבע שעות. אני מרשה לעצמי להגיד שזה מחזה שיש בו מהסצנות המדהימות ביותר ועם זאת יש בו קשיים. אני מנסה לתת את הזרימה שלי, לקצר ולחבר בין קטעים. מטרת הפרולוג היא להגיד לצופים: 'זה לב היצירה. פעם היה סדר בעולם – היו אבא, אמא וילד. ויום אחד האבא מת והכל התערער'. זו מסגרת שעושה את המעבר מהעולם בחוץ אל תוך המחזה". אי אפשר להעלות את שייקספיר ככתבו. "המלט" (צילום: ג'רמי לדנר)הרמת הפקה עצמאית. מאיפה האומץ?"קשה להרים הפקת פרינג' באופן עצמאי. אתה צריך פנאי ואנרגיה, לוותר על פרנסה לזמן מסוים. אתה חייב לקחת משהו שהוא בלבך. לא הייתי מצליח להשקיע כל כך הרבה אנרגיה במשהו שלא מלהיב אותי. צריך למצוא נקודת זמן שבה אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לא לעבוד על משהו אחר. זו ההפקה השלישית שדורי (דורי אנגל, המשחק את המלט; א"מ) ואני עושים יחד, והצלחנו להתפנות למשבצת הזמן הזאת. שנים אנחנו חוסכים כסף, ואנחנו מקווים שנקבל אותו חזרה דרך קרנות או תקציבים. זה הדבר שרצינו לעשות, זה מה שנותן לנו טעם". יש הבדל גדול בין בימוי בפרינג' לבימוי בתיאטרון הממוסד."פרינג' זו מסגרת טובה שהיתרון המרכזי שלה הוא שהיא מאפשרת לבמאי לעשות את מה שהוא רוצה לעשות. כמה זה דומה או שונה למה שקורה בתיאטרון הממוסד זה תלוי בבמאי ובמה שהוא רוצה לעשות. אני אישית לא מחפש להיות אחר כדי 'להיות אחר'. אני רוצה לעשות יצירות אותנטיות ומקווה שהאותנטיות שלי מרגשת ומפתיעה".יש בהצגה שבעה שחקנים שמשחקים 21 דמויות. אתה לא חושש שיתבלבלו ביניהם?"יש קווים ברורים לכל דמות ושימוש בקודים פשוטים - תלבושות, אזורים מסוימים על הבמה. זה ברור ברגע שהשחקן לובש את הדמות, וכשמישהו מת השחקן משאיר אותו ועובר הלאה לתפקיד הבא". איך גייסת את הצוות?"דורי אנגל הוא חבר, וזה חלום של שנינו כבר שנים. הוא לא רק משחק בהפקה אלא גם מפיק. אני חושב שלא מציגים מספיק שייקספיר בתיאטרון, ולא כל יום מציעים לשחקן לשחק תפקידים שייקספיריים גדולים ונפלאים. יש כוח ותענוג לשחקן להגיד את הטקסטים האלה. אנשים עובדים כאן בסוג של התנדבות, וכנראה שמה ששיכנע אותם זו ההזדמנות לעשות שייקספיר". שייקספיר היה הסטיריקן של תקופתו. "המלט" עדיין אקטואלי?"'המלט' עוסק גם בשחיתות ובריקבון פוליטי, אבל זה מחזה עשיר שיש בו הכל. אני מאמין שיצירה מטפלת בחוויה אנושית עמוקה, ובחרתי להתמקד בחוויה האישית והאינטימית שלו. ברגע שהיוצר נוגע בלב הדבר, אז גם אם הפרטים הסביבתיים משתנים, עדיין נוגעים במבנה הבסיסי של האדם – אלימות, אהבה, חום, רוח, פחד, תעוזה".יש כוח ותענוג לשחקן להגיד את הטקסטים האלה. נועם פלג (צילום: ג'רמי לדנר)כבמאי צעיר אתה מרגיש שיש מספיק מקום וקבלה ליוצרים צעירים?"זה מסובך. אני מאמין שכשמישהו מתעקש ומעז לעשות דברים, הוא יצליח. בשנים האחרונות נכנסים כוחות חדשים, ובתיאטרון הממוסד נותנים הרבה הזדמנויות לבמאים צעירים. בימוי הוא מקצוע שצריך להתעקש בו, והסבלנות היא לב העניין. חלק מההפקות היום לא נעשות משיקולים אמנותיים אלא מיועדות להכניס כסף לתיאטרון, וברור שבהפקות כאלה לא ייקחו סיכון וייתנו אותן לבמאים שיודעים לעשות הפקות שמכניסות כסף. אני רוצה להאמין שהמנהלים האמנותיים של התיאטראות עובדים בשבילנו, ועובדה שכשהם עושים סוג אחר של הצגות הם נותנים הזדמנות לצעירים. גם אני כיום מתוסכל שאני לא מצליח להתפרנס מבימוי, אבל אני בהחלט מבין את זה". איפה עוד תופיעו? יש לך שאיפה שהתיאטרון הרפרטוארי יאמץ אתכם?"כרגע אנחנו מתמקדים בכך שההצגה תעלה ותהיה בשיא שלה מבחינה אמנותית. ברור שאני חולם על כך שההצגה תהיה הצלחה גדולה ותחרוש את הארץ, אבל אני לא חושב שזה ריאלי. ההצגה בנויה לאולם המסוים בתמונע ומותאמת לחלל שלו. מה יהיה אחר כך? אני לא מתעסק בזה, אני מאמין שיהיו לנו עוד חיים ארוכים בתמונע, זה בית טוב שנעים להיות בו".  » "המלט". ו' 1.3, 13:00, שבת-א' 3.3-2.3, 19:30. תיאטרון תמונע. 70 שקל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ