"בת ים היא כיכר תחריר שלי"

דלית מילשטיין חיברה בין האוונגרד של קבוצת תיאטרון נוצר לקהילת העיר המורכבת

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

ניסוי הכלים הזה שנקרא תיאטרון נוצר בבת ים מתרחש בממשק שבין התיאטרון – הדמיון והמטפורה – ובין העולם שמחוץ לתיאטרון. הוא נוגע בקשר העמוק שבין התיאטרון לחברה שבה הוא מתקיים והוא מנסה להחזיר את התיאטרון למקום שהוא לא רק בידור אלא גורם רלוונטי למציאות, פעולה שיש לה חלק בעיצוב החיים שלנו. "'הסדרה הישראלית' היא חלק מהפיכתו של התיאטרון לזירה שבה מתרחשים הדברים", אומרת אשת התיאטרון דלית מילשטיין על "הסדרה הישראלית" – סדרת האירועים המיוחדת שבמסגרתה מוצגת "ערבה" (זוכת ציון לשבח במסגרת פרס היצירה) ולפניה שיח פומבי של זוג מעולם התקשורת, האקדמיה והחברה. "'ערבה' היא הצגה שמעוררת התבוננות עצמית מחודשת, וכדי לעזור לדבר הזה לקרות אני אומרת לקהל: 'שימו לב, תפתחו את הלב באופן נכון, יש פוטנציאל שיקרה לכם משהו'. אני עושה מסאז' לנפש לפני הכניסה להצגה, ואז היא קצת יותר רפויה והקהל יותר פתוח".» ערבה - מועדי מופעעוד במדור במה:» אודי רצין: "לקחתי את ההצגה הזו לקרביים"» נטע שפיגלמן: "להיות שחקן יכול להיות ג'ונגל פראי"בפרויקט משתתפים, בין השאר, יהושע ויהלי סובול, אבי נשר, אבירמה גולן, זוהיר בהלול, אורטל בן דיין ופרופ' עוז אלמוג. דלית מילשטיין, המגדירה את עצמה גם פעילה חברתית, הקימה ב־1992 את קבוצת תיאטרון נוצר ביפו יחד עם אבישי מילשטיין. לפני כשנתיים עברה הקבוצה לפעול בבת ים, בשיתוף פעולה עם העירייה ותושבי העיר. לגדל יוצרים ולאפשר להם לעמוד על דעתם. "ערבה":מה מבקש תיאטרון נוצר ליצור?"הייעוד שלנו כאנשי תיאטרון הוא לגייס את הכישרון שנולדנו איתו על מנת להביא משמעות לקיומנו. אנחנו צריכים לעשות תיאטרון שיש לו משמעות בעולם, ולצערי המשמעות של התיאטרון הולכת ונקלשת, ואף אחת מהאמנויות לא יכולה להחליף אותו. לראות הצגה זה עניין טקסי קבוצתי. זהו אירוע שמתחולל מול קהל, וברגע מסוים נוצרת תודעה משותפת של הקהל, שגורמת לפרט לעבור חוויה אישית שאין לה תחליף. זה משהו שקורה בטקסים דתיים קבוצתיים והקהילה האנושית זקוקה לו כדי להתפתח. הטקסים האלה הם הכרח ולכן גם התיאטרון הוא הכרח". את מדברת על אחריות גדולה. "נכון, אנשים איבדו את היכולת שלהם להשתמש בתיאטרון וזו אחריותם של יוצרי התיאטרון להילחם על זה. ליצור. בעניין הזה אני לא בכיינית ולא סלחנית. אם אתה רוצה שההצגה שלך תעלה בתיאטרון הממוסד אז תשחק לפי הכללים שלו, אבל אם אתה רוצה לשנות אז תעבוד לבד. אני מאמינה אדוקה בכך שאנחנו עושים את הבחירות שלנו ואחראים לגורלנו. אני חיה את התיאטרון האלטרנטיבי בארץ. יש אמנים שנאבקים ויש כאלה שמוותרים, וזה לא רק בגלל כסף, זה גם בגלל הצורך בהכרה והצורך להיות נאהב. התפקיד של תיאטרון נוצר בבת ים הוא לא רק ליצור את החלומות היומרניים שלי, הוא צריך גם לגדל יוצרים ולאפשר להם לעמוד על דעתם".מה את עושה כדי לשנות?"המעבר לבת ים הוא השינוי. בת ים היא כיכר תחריר שלי, ואני חושבת שיכולה לצאת מזה בשורה. לפי האקזיסטנציאליזם החירות האמיתית היא החירות המחשבתית. לי יש את זה ובגלל זה אני כאן. בת ים היא שותפה נהדרת לפעילות שלנו, היא פתחה לי דלת וזה לא מובן מאליו. החיבור בין להקת אוונגרד לעיר מורכבת שיש בה קהילות מסוגים שונים דורש עבודה אינסופית. השהות כאן היא מאבק, אבל זה נותן תנועה ומוטיבציה"."הסדרה הישראלית" היא חלק מהשינוי? זה תיאטרון או שיח חברתי פוליטי?"הבידוד הסכריני בין מה שקורה בתיאטרון למה שקורה בחוץ לא קיים בבת ים. 'ערבה' היא לא ההצגה הכי לעיסה בעולם, ובגלל שחשוב לי להגיע לקהל שלי, אני עושה מאמצים אמיתיים לייצר אירוע כובש לב. זה בנוי כמו חוג בית, אנשים יושבים סביב שולחנות. אם אני מצליחה להכניס את הקהל לתוך האולם ולחשוב שתיאטרון הוא חלק מהחיים שלנו, אז עשיתי צעד קטן".יש לך את חלומו הרטוב של כל יוצר – בית קבוע ולהקה לעבוד איתה. זה אמור לתת לך שקט."יש בי כמיהה להגיע למקום שאתה מדבר עליו. געגוע מסוג הגעגועים למקום שאף פעם לא היה שלך. אין לי ספק שכבמאית ההצגות שלי היו יותר טובות אם הייתי פועלת מתוך המקום הזה, אבל אולי עוד לא הבשלתי לקבל אותו. העבודה המשותפת עם הלהקה היא הכרח בשבילי. אני לא יכולה ליצור לבד". אני רוצה לטבוע בתוך ההצגה הבאה שלי. דלית מילשטיין (צילום: תיאטרון נוצר)עד כמה אתם מחוברים לאוכלוסייה?"לחפש ממשק אמיתי עם הקהילה זה לא לעשות חוג דרמה אחר הצהריים. כל אחד מאנשי נוצר הוא זרוע שלנו בתוך העיר, כל אחד מעורב במשהו שמתאים לו. למשל ערן בוהם מוביל פרויקט שמשלב שחקנים מקצועיים עם אנשי שכונות שכותבים יחד ומעלים את זה בכיכרות העיר. זו היד ששולח ערן. מיכל לאור ואנה סטפן נכנסו למיזם בת ימי שמטפל בהעצמה של נערות ופיתחו רעיון של העצמה תעסוקתית לנוער באמצעות לימוד מקצועות היצירה. תיאטרון נוצר זה האנשים שלו, וכך גם הפעילות בקהילה נובעת מהאנשים שלנו". אז מה החלום שלך?"ברגע זה אני חושבת שהחלום שלי כיוצרת הוא שיהיה לי יותר אוויר וזמן כדי לחלום. שאהיה קצת יותר פנויה. זה החלום אבל במקביל אני רוצה לטבוע בתוך ההצגה הבאה שלי, לשקוע בתוך היצירה. אני נמצאת בתוך רכבת שנוסעת יותר ויותר מהר. אני מקווה שאני אשתחרר ואעוף. אני רוצה לעוף".

» "הסדרה הישראלית" - ההצגה "ערבה" ומפגשי תרבות בתיאטרון נוצר בת ים: "ישראליות ים תיכונית" עם אבירמה גולן וזוהר אביטן, ג' 19.2, 19:30; "צבר בטעם נענע" עם זוהיר בהלול וארז ביטון, ה' 21.2, 19:30.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ