כשההיפ הופ הגיע לתיאטרון

“העיר הזאת” הוא מחזמר אופרת היפ הופ בלשי באווירת פילם נואר, עם רפרנסים לצבי הנינג’ה, משינה וריימונד צ’נדלר. וואט דה פאק?

עידן חגואל, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

צהריים. ירושלים. בחדר חזרות עמוס בתיאטרון בית מזי”א, על אחת הסמטאות בשוק מחנה יהודה, להקת המופע של ויקטור ג’קסון שקועה עד הגרגרת בעבודה על נאמבר מתוך העיר הזאת, אופרת ההיפ הופ הבלשית הכנראה ראשונה בהיסטוריה. העלילה מגוללת את סיפורו של בלש בשם ג’ו, המתבקש בידי חברת ילדות לחקור את היעלמותה המסתורית של אחותה. למרות הביקורות המפרגנות, הם ממשיכים לשייף את המופע. המופע של ויקטור ג’קסון כולל את עומר מור (27), בחור מתולתל לכל הדעות העונה לכינוי “מומו”, עומר הברון (27) הידוע גם בשם “ג’ימבו ג’יי”, ועמית אולמן (27) שזכה לכינוי התלוש “יוסף סירטיש”. לצורך ההצגה שהגו צורפו להרכב גם רוני (רוקט) אראל (28) ודורית ליליאן – הצלע הנשית בקאסט. החזרות נקבעו לקראת הופעה קרובה בצוותא תל אביב (ב־27.11), שבה הם מופיעים בערך פעמיים בחודש, מעוררים לאט לאט באזז שמזכיר את הימים הראשונים של ציפורלה.» העיר הזאת - מועדי מופעעוד במדור במה:» וידאו: מאחורי הקלעים של "קזבלן"» דרום לוהט: הפקה שישית לתיאטרון דימונהאיך נולד הרעיון המוזר הזה? הברון: “היו לנו פעם הופעות של שלושתנו, שבהן היה שיר שנקרא ‘סיפור בלשים חלק א’, שהוא הפרולוג של ההצגה היום. הוא התרחב לשלושה קטעים במהלך ההופעה, ראינו שהקהל אוהב את זה והחלטנו לעשות מזה משהו יותר גדול”.יותר כמו שייקספיר מאשר מחזמר. "העיר הזאת":השילוב בין אופרה למוזיקה פופולרית נוטה שלא להניב תוצאות חינניות.מומו: “מה שאנחנו עושים הוא לא אופרת רוק במובן הקלאסי, או מחזמר במובן הקלאסי. ההצגה היא שיר. כל הדיאלוגים הם שיר בחרוזים. המוזיקה לא מפסיקה, יש קטע אחד שהוא ספוקן וורד, אבל כל שאר הדיאלוגים הם על קצב. זה יותר קרוב למחזות מחורזים, לשייקספיר, מאשר למחזמר”.אופרה, פילם נואר, היפ הופ – אלה ז’אנרים מאוד לא מקומיים. איך מחברים את זה לעיר הזאת? מור: “הפילם נואר זה מסגרת, האופרה זה מסגרת, היפ הופ וראפ זה גם מסגרת. כל התוכן ישראלי”. אולמן: “כמעט כל התוכן. תראה, כל הדברים האלה אוניברסליים מאוד. הפילם נואר האמריקאי הפך היום למשהו שהוא נורא ארכיטיפי”. ליליאן: “כשהצטרפתי ראיתי את זה כקולאז’”. מור: “זה נורא פוסט מודרני כל העסק”. אולמן: “היפ הופ הוא מאוד מקומי, אם עושים אותו בישראל אז עולם הדימויים שלו מאוד ישראלי”. מור: “נגיד סאבלימינל עשה אותו ציוני לגמרי, שב"ק ס’ דיברו איתו על יבנה, הדג נחש על ירושלים”.ואתם? מור: “אז מה שרציתי להגיד הוא שהתוכן זה הבסיס שלנו כאנשים. אנחנו גדלנו כאן. אנחנו לא מתייחסים לראפ אמריקאי בתוך הטקסט, וזה לא שאנחנו לא עושים את זה כי אנשים לא יבינו, אנחנו לא עושים את זה כי זה לא אנחנו”.מניירות ההיפ הופ שלכם, זה פרודיה?מור: “יש איזה אלמנט פרודי. פעם היה יותר, אבל זה לא בדיוק פרודיה. בהרבה מובנים זה לקחת את הסגנון הזה כבסיס להביא את הרעיונות שלנו. המטרה היא להשתמש בסוגה הזו”. אולמן: “בהיפ הופ יש משהו שמכתיב לך אטיטיוד מסוים. זה צד שיש בכולם, הצד הקצת שחצני או היהיר, זה שמסוגל להגיד דברים בפה מלא. אני חושב שזה הצד האמיתי של ההיפ הופ, והוא לא מניירה. אולי עם הזמן הוא נהיה סוג של קלישאה. אבל זה גם חיפוש אחרי המקורות האמיתיים של כל הדברים שנראים קצת מגוחכים היום, אבל הם גם נכונים”. מור: “התנועות לא באות ממקום של ‘זה מגניב אז אני עושה את זה’, זה בא ממקום של אני מרגיש את זה ולכן אני עושה את זה”. ליליאן: “בהיפ הופ יש משהו מאוד יצרי, מאוד מקורקע, ולא גבוה ואינטלקטואלי”. מור: “אחת המטרות היו שזה יישמע טבעי שהדמויות מדברות בהיפ הופ על הסיפור הבלשי ולא על ‘יש לי זין גדול ומכונית יקרה’”. בהיפ הופ יש משהו שמכתיב לך אטיטיוד מסוים. "העיר הזאת" (צילום: חיליק זרעיה)

התנהלות תל אביבית פסולה בראשון הקרוב (11.11) תשחרר הקבוצה קליפ חדש בבימוי רועי קלבו, עיבוד מורחב לשיר “העיר הזאת” מתוך ההיפהופרה שמפוצצת את צוותא בחודשים האחרונים. הקליפ יתפקד כמו סיור מודרך ברחבי העיר המדומיינת. למרות שכולם גרים היום בעיר הספציפית הזאת, את ההצגה הם מגדירים כירושלמית. בכלל, התל אביביות היא מושא לחשדנות מבחינתם. מור: “נורא מעט זמן אנחנו גרים בתל אביב, אף אחד כאן לא מגדיר את עצמו כתל אביבי”. אראל: “אני עזבתי רק לפני חצי שנה את ירושלים”.אני חש בסלידה קלה כלפי הסנטר? מור: “בכל פעם שאני מופיע בתל אביב אני מרגיש שאני מביא משהו שהוא מחוץ לתל אביב. לא משנה מה אני עושה. כל ההתנהלות התל אביבית פסולה בעיני. אני שמח שהדבר הזה מתבשל בירושלים. אני מבסוט שאנחנו מופיעים באופן שווה גם בירושלים. ההצגה כרגע בדיונים ללכת לעוד מקומות, לדרום ולצפון, כי היא לא קשה להכלה כמו שזה אולי נשמע. מישהו מאוד מבוגר לא ממש יראה בזה ראפ למשל, הוא רק יראה הצגה בחרוזים. מישהו שבא מהיפ הופ ממש ירגיש את כל הרפרנסים ואת הביטים”.דורית, איך הדינמיקה שלך עם הגברים?ליליאן: “לא הרגשתי אפליה או משהו כזה, הרגשתי ממש שווה, אפילו בהומור הפלוצים והזיונים”. מומו: “כמובן שאין לנו את ההומור הזה”. אולמן: “בעצם התכוונת להגיד שאת באת עם הומור של פלוצים וזיונים ואנחנו לא זרמנו איתך”. אראל: “זה באמת מה שקרה”.העיר הזאת היא לא תל אביבית, היא ירושלמית. לייב בתדר:האשה היא צרות בז’אנר הבלש.ליליאן: “היה לי חשוב שהדמות שלה לא תצא סטריאוטיפ שוביניסטי, שהיה חזק בשנות ה־40. רציתי שהמניעים שלה יהיו הישרדותיים, ושהיא לא סתם מנוולת”. מומו: “זה אחד ההבדלים הגדולים מהגרסא הראשונה, כשעומר שיחק את האשה, אז היא היתה באמת קריקטורה”. אולמן: “משהו אחר יצא מעומר כשהוא היה אשה”. אראל: “הרבה שנים היתה כלואה בתוכו אשה”. עברון: “בגלל זה גם גילחתי את הגבות”. אראל: “הוא גם התחיל טיפול הורמונלי לפני כמה חודשים, ואנחנו איתו”. עברון: “הם פתוחים”."העיר הזאת" עשויה להטיס את החבורה הזו הלאה, אבל מקורות הפרנסה העיקריים של החברים עוד לא מגיעים מהיפהופרה כזו או אחרת. מומו עובד בערוץ הראשון בתור מתרגם מערבית, דורית היא שחקנית (עם תפקיד קטן בסרטו האחרון של שימי זרחין העולם מצחיק) ומציירת, עמית משחק בתיאטרון "האינקובטור", רוני בהצגות ילדים, ועומר סטודנט לרפואה. אני שואל את מור אם בחלומותיו הוורודים הם זוכים בתוכנית במפרנסת הראשית שלו – רוממה. "אני לא יודע אם יש דבר כזה לככב בערוץ הראשון", הוא מכריז, "אבל נככב איפה שישלמו לנו יותר ונקבל יותר תהילה".

» העיר הזאת - 24.11, בית מזי"א, 27.11, צוותא

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ