אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החדש של אוהד נהרין: כיבוש, קללות וביקורת חברתית

דגלי אש"ף על במה, שיר ראפ עמוס גסויות וקצת ריקודים סלוניים - אוהד נהרין פתח את הסטודיו של בת שבע לטעימה קצרה מהיצירה החדשה שלו, והיא עשתה חשק לעוד

תגובות
אסקף

בעוד עשרה ימים תעלה להקת בת שבע את "ונצואלה", מופע חדש של הכוריאוגרף והמנהל האמנותי אוהד נהרין. "הלהקה חולקה לשתי קבוצות", הוא מספר, "כשהעבודה היא של 40 דקות. הקבוצה הראשונה מסיימת 40 דקות של ריקוד, יש בלאק אאוט, ואז הקבוצה השנייה מבצעת את אותה יצירה בדיוק במשך 40 דקות נוספות". בכל אחד מהחלקים, מבקרת הקבוצה שלא רוקדת את הקבוצה המבצעת. בפרזנטציה שנערה היום (רביעי, ה-3 במאי 2017), בסטודיו של הלהקה בסוזן דלל, הדגימו הרקדנים תחילה את החלק המשותף. מוזיקה דתית מתנגנת, מזכירה במעט יצירות מוקדמות של נהרין דוגמת "מבול" ואנאפזה". 

» ונצואלה - לכל הפרטים
» עכבר במה
» הופעות מחול

בחלק השני שהודגם החזיקו הרקדנים דגלי אש"ף, כשהמוזיקה ברקע הייתה אלקטרונית ובועטת. התנועה דומה זהה לחלק הקודם, רק שהמוזיקה והדגלים כמובן העניקו לקטע משמעות אחרת - פוליטית יותר. כאן המוזיקה הזכירה את הפסקול של קיר, העבודה הראשונה שיצר נהרין לבת שבע ב-1990, ושגם היא, כזכור, טמנה בחובה תמות פוליטיות. בהמשך התחלף הפסקול למוזיקה ערבית. 

נהרין מעולם לא הסתיר את דעותיו הפוליטיות, ואף היה חתום על כמה וכמה עצומות נגד הממשלות האחרונות והאופן שבו ישראל נוהגת בפלסטינים. בסרט "מיסטר גאגא" של תומר הימן אף דיבר על הקושי להמשיך ולחיות בארץ, נוכח האקלים הפוליטי האלים ששורר בה. בהתייחסו ליצירה "עבודה אחרונה", שעלתה ב-2015, אמר שייתכן בהחלט שהמצב הנוכחי, ובפרט האופן שבו פועלת הממשלה להשתקת השיח האמנותי-ביקורתי, יביא לכך שלא יוכל ליצור עוד. 

"המופע מכיל שימוש בשפה בוטה", נכתב בתכנייה שחולקה היום לעיתונאים. הבוטה התייחס לקטע ראפ של Notorious B.I.G שמדקלמים הרקדנים, ושכולל כל מילה גסה וקללה שאפשר לחשוב עליה, כולל תכנים אלימים ומיזוגניים. הקטע, שנוכח ההקשר נצבע בדוק פוליטי, מסמל אולי משהו על היכולת שלנו לקבל ולהכיל אלימות, כשזאת עטופה במסווה של בידור, בעוד להתרחק ולמחוק כל ניסיון לנהל פוליטי אמיתי ומשמעותי. בהמשך יבוצע שוב הקטע על ידי הקבוצה השנייה, כשהשיר המקורי ברקע. כך, נדמה שנהרין מבקש לחקור את ההקשרים בהם נאמרים, מבוצעים ומועברים מסרים, וכיצד אלה מאפשרים או חוסמים בכלל את היכולת לקבל הכרה. 

בעבודות האחרונות שלך היה שיתוף של הרקדנים, ופה נראה שהקול הדומיננטי הוא שלך
"אני עובד עם עבודה יצירתית, בוגרת וקשובה, ומלמדת אותי דברים על היצירה שלא יכולתי לדמיין שהם קיימים. גם באוניסונו ההצעה שלהם היא מאוד משמעותית - בדיבור, בתגובה שלהם ומהביצוע. הביצוע שלהם פותח תכנים שלא אני הצעתי והם נשזרים לתוך העבודה".

אסקף

האם אין חשש מתגובת נגד לעבודה? גם מהקהל וגם ממשרד התרבות?
"ההחלטות שאני עושה, היצירתיות, לא מנוהלות על ידי החשש מתגובה שנקבל מהקהל - בהקשר הפוליטי. אני מנסה לייצר סיפור קוהרנטי, וייתכן שגם אם לא נקבל טלפון זועם ממשרד התרבות, שיהיה מישהו בקהל שלא אצליח לתקשר איתו כי הוא יתקומם או יכעס. בכל מקרה, אני לא יכול להתחשב בזה".

התלבושות בעבודה עוצבו על ידי ארי נקמורה, רקדנית הלהקה וזוגתו של נהרין, שאף עיצבה את התלבושות ל"עבודה אחרונה". חלק מהרקדנים לבושים בנעליים המשויכות לריקודנים סלוניים, ואלמנטים תנועתיים מהאמנות הזאת אף שזורים בכוריאוגרפיה. 

המופע "ונצואלה" יוצג ב-12 במאי בסוזן דלל, תל אביב.

כתבות שאולי פספסתם

*#