אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משה קפטן: "טקס פרסי התיאטרון הפך לבדיחה"

המנהל האמנותי הטרי של הבימה יוצא נגד טקס פרסי התיאטרון ש"איבד מיוקרתו וחשיבותו" וקורא למנהלי התיאטראות להסיר את ידם ממנו ולהחזיר אותו ליוצרים. על הדרך הוא מדבר על מירי רגב ומתלבט אם להגיע בעצמו

תגובות
"אני ממש לא רוצה להישאר בתפקידי 20 שנה"
תומר אפלבאום

טקס פרסי התיאטרון יתקיים מחר (שישי) במרכז ענב בתל אביב. על שידור בטלוויזיה אין מה לדבר, אבל ניתן היה לחשוב שהאווירה סביב מנהלי התיאטראות - שושביני הטקס ביומם הגדול - תהיה התרגשות כלשהי, אבל מתברר שלא כך אצל כולם. משה קפטן, המנהל האמנותי הטרי של הבימה, מנפץ גם את האשליה הזאת וחושף את האמת על הטקס שמעניין רק את יוצריו. "אני פונה לשחקנים ומבקש מהם להצטרף לחגיגת הטקס והם מסרבים", מבהיר קפטן את המצב העגום. "הם איבדו עניין ואמון בטקס, שהפך למשהו שמתנהל בצידי הכביש, בשוליים של השוליים בשעה שהוא אמור להיות הדבר המשמעותי ביותר בעשייה התיאטרונית בשנה. הטקס הזה הפך לבדיחה. רק בגלל ההתערבות הפוליטית הזאת". 

» טקס פרסי התיאטרון 2017: "אישה בורחת מבשורה" היא הזוכה הגדולה
» עכבר במה
» לוח הצגות
» אוהד נהרין חוזר עם יצירה חדשה
» כיבוש, קללות וביקורת חברתית

אנשים יגידו שאתה מדבר מתסכול
"אי אפשר לחשוד בי בזה - הבימה עם 29 מועמדויות לפרס, באחת השנים הטובות ביותר שלה, כולל זכייה בפרס 'הצגת השנה של עכבר העיר' וזה הפרס הגדול, פרס הקהל. אז אני לא בא ממקום מקופח, אבל חשוב שהתעשייה הזאת תחלק פרסים על פי קווים ברורים שיכבדו את היוצרים והשחקנים של התעשייה הזאת. הפרס הזה איבד מיוקרתו וחשיבותו בגלל שמי שמנהל אותו באמת, מאחורי הקלעים, אלה מנהלי התיאטראות וקבלת ההחלטות היא פוליטית לחלוטין. פוליטיקה שמולידה עיוותים".

איזה עיוותים?
"העובדה ששנה שנייה ברציפות ציפי פינס מתמודדת מול עצמה בקטגורית הקומדיה הטובה ביותר, למשל. או שחקנית ראשית ממחזמר שמוזזת קטגוריה כדי להבטיח מקום רב יותר לשחקנית אחרת, ועוד כל מיני דברים שלא שייכים לפרס הזה. ויש עוד, האיחוד בין הפרסים לעיצוב תנועה וכוריאוגרפיה, ההחלטה המטופשת לאפשר רק לשחקנים ראשיים במחזמר להתמודד בפרס, מה ההבדל בין שחקן ראשי למשנה? כך החליטה הוועדה, וההחלטות האלה הופכות את הטקס ללא רלוונטי".

"הבימה עם 29 מועמדויות לפרס, באחת השנים הטובות ביותר שלה"
ז'ראר אלון

מי מקבל את ההחלטות האלה?
"וועדת הפרס, שמונתה כדי שמנהלי התיאטראות יפסיקו לריב זה עם זו, והיא מקבלת החלטות כדי לשמור על השקט. הם רוצים לרצות את כולם, ולא מחליטים החלטות מקצועיות. תבדוק את רשימת האנשים שמצביעים לפרס, יש ארבעים ומשהו כאלה, תבדוק את הפרופיל שלהם. מדובר בקבוצה לא מייצגת, לא רב גונית שמקבלת בחירות על סמך מניעים פסולים".

אז מה אתה מציע?
"אני נכנסתי לתמונה לפני שמונה חודשים בסך הכל, ורציתי לעשות שינוי אמיתי ולהחזיר את המושכות לאנשים שבאמת צריכים ליהנות ממנו. למה לא לתת מקום לכולם, ולתת עוד כמה פרסים על עוד כמה קטגוריות? ככה עוד יוצרים ושחקנים ייהנו. מה מפריע לכם? שתיאטרון שהפיק מחזמר ירשום לזכותו עוד פרס? רוצים להמשיך את הפרס? צריך לעשות שינוי עמוק, כדי להחזיר לו את הכבוד הראוי. הכבוד יחזור רק אם המנהלים יסירו את ידם מהטקס".

אולי הטקס כבר לא מעניין כי התיאטרון עצמו לא ממש מעניין את הציבור?
"אי אפשר לומר שהציבור בישראל לא מתעניין בתיאטרון, מדובר באחת המדינות עם אחוז צופי התיאטרון הגדול ביותר. הקהל אוהב תיאטרון וממלא אולמות ערב ערב. אבל הטקס הפך לפחות מעניין כי הוא הפך להיות כלי ניגוח של מנהלים, זה בזה, תיאטראות שפורשים ומי שנפגע אלה השחקנים. נכון, טקס הקולנוע או הטלוויזיה לכאורה יותר מעניינים כי כולם כוכבי קולנוע, אבל הכל שאלה של מיתוג. מה, חסרים פרצופים מעניינים בתיאטרון? אבל אם אנשי התיאטרון עצמם מאוכזבים ומדירים רגליהם מהטקס, אז למה שזה יעניין את הציבור?".

למה שלא תחרים את הטקס, כמו יבגני אריה וגשר?
"זה לא בלתי נמנע שאם הדברים ימשיכו כך, אני אעשה הכל כדי שהבימה לא תהיה חלק מהטקס בשנה הבאה. אם אנשים לא יבינו שמטרת הטקס היא להוקיר את היוצרים ולא להעשיר את המדף במשרד של מנהלי התיאטראות בעוד איזה פרס, אז אני לא רוצה לתת לזה יד. קח לדוגמה את הסיפור של תיאטרון החאן שבעקבות ערעור של אחד מהמנהלים על כך שהצגה לא יצאה במועד החוקי, נפסלו שש מועמדויות של התיאטרון. למה? פוליטיקה".

"לא פעם מצאתי את עצמי מסכים עם מירי רגב"

קפטן, שנכנס לתפקידו לפני שמונה חודשים אחרי שאילן רונן ישב על הכיסא הזה במשך 12 שנים. שרת התרבות, מירי רגב, מנהלת מאבק מתוקשר נגד מנהלי התרבות וזמני הכהונה הממושכים מאוד שלהם. "משהו חייב להשתנות, איתה או בלעדיה, כי המערכת הזאת חייבת טלטלה", מבהיר קפטן באיזה צד הוא בוויכוח. "העובדה שאנשים יושבים על הכיסא שלהם במשך כל כך הרבה זמן היא בעייתית נקודה. כבודם במקומם מונח, והצלחותיהן לזכותם, אבל לא ייתכן שעל פני כל כך הרבה זמן ידלגו פה על דור. הדור המדולג הזה זה הדור שהוא בן גילו של הקהל. שואלים למה לא בא קהל צעיר? למה שיבואו? באיזה שפה מדברים איתם?".

אז אתה לא תהפוך לדינוזאור כזה?
"אני ממש לא רוצה להישאר בתפקידי 20 שנה, לא. גם הרצון שלי להתפתח כאמן ויוצר מצריך לא להיתקע בתחנה אחת".

התכוננת נפשית לעוד "שערוריית רגב" מחר בטקס? הרי זה הימור בטוח
" אני מאוד מקווה שלא. האישה הזאת, לטוב ולרע היא שרת התרבות שלנו. אני חושב שהיא שרה שעושה עבודה טובה, לפעמים יש לי השגות על הדרך שלה. בתחום שלנו, בתיאטרון, היא עושה עבודה, היא קשובה ויש דיאלוג - אז היא אכן מעובדת אבל לפעמים הדברים שלה מאפילים על העשייה שלה, וחבל. ואתה יודע מה, לא פעם מצאתי את עצמי מסכים עם דברים שהיא אומרת".

אתה בכלל מתכוון ללכת לטקס מחר?
"לא הייתי בטקס הזה שנים, כי אני חושב שהוא נוראי ומיותר, אבל מתוקף תפקידי החדש אני בדין ודברים עם עצמי אם ללכת או לא".

טקס פרסי התיאטרון יתקיים ב־19 במאי במרכז ענב, תל אביב.

כתבות שאולי פספסתם

*#