גרוסמן וקרת בקאמרי: הצגות חדשות על פי הספרות העברית - תיאטרון - הארץ

גרוסמן וקרת בקאמרי: הצגות חדשות על פי הספרות העברית

בחדר אחד דרור קרן עולה לבמה כסטנדאפיסט מתוסכל על פי סיפור של דוד גרוסמן. בחדר השני קבוצת שחקנים מציגה מספריו של אתגר קרת ומתיידדת עם בובות. כשתיאטרון וספרות נפגשים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סוס אחד נכנס לבר
צילום: שי לי עוזיאל
דניאל שירין, עכבר העיר

כשמדמיינים חדר חזרות מקובל לחשוב על חלל גדול ובו נגררים חלקי תפאורה, שחקנים שמפיקים צליל הזוי שאמור להיות חימום קולי ובמאי לחוץ שאמור לנצח כעל כולם. הכניסה לחדר החזרות של ההצגה "סוס אחד נכנס לבר" בתיאטרון הקאמרי, לא יכלה להיות שונה יותר – השחקן הראשי והבמאי דרור קרן ישוב לבדו לשולחן, מולו המחזה פתוח והוא שקוע בעבודת ההעמקה של הדמות. איפה כולם? ובכן, כולם לא רבים כל כך – מלבד קרן משתתפים בהצגה עוד שלושה שחקנים, עוזרת הבמאי בדיוק יצאה לרגע ויש עוד דמות שנעדרת. "שבועיים אחרי שהתחלנו את החזרות, מיכה גרם לנו לחשב מסלול מחדש", מספר קרן בשקט ומתכוון כמובן לבמאי מיכה לבינסון, שהחל את העבודה על ההצגה בחודש מרץ האחרון, אך נפטר קצת אחר כך. "הוא פנה למסע משלו ואני לקחתי את מושכות הסוס לידיים", מסביר קרן. "למזלי כבר הייתי בעניינים מן הסתם כי הייתי מעורב גם בעיבוד. מיכה הוא יקירנו ואהוב ליבנו לנצח".

» פתאום דפיקה בדלת - לכל הפרטים
» סוס אחד נכנס לבר- לכל הפרטים
» עכבר במה

» לוח הצגות
» שבוע הספר 2017 - לכל האירועים
» ספרים מומלצים לקראת שבוע הספר
» ספרי ילדים - המלצות וביקורות

סוס אחד נכנס לבר
צילום: מנחה נופה

שמו הקליל של המחזה שנכתב על פי ספר מאת דוד גרוסמן, לא ממש מסגיר את המתרחש בו: דובל'ה הוא סטנדאפיסט שמופיע במרתף באזור התעשייה בנתניה, אלא שמה שמתחיל כהופעה סטנדרטית הופך במהלך ההצגה לחשבון נפש של דובל'ה עם חבריו, משפחתו וגם עם עצמו. "זה מופע שהוא סוג של סטריפטיז נפשי", חולק קרן. "הוא מתחיל כמו מופע סטנדאפ של בחור מקועקע, עם מגפי בוקרים שיורד על הקהל -  לא איש סימפטי כל כך. אבל לאט לאט מתברר שהסיפור יותר מורכב, שהאיש הזה בעצם חולה ושייתכן שזה המופע האחרון שלו". 

אז מדובר בדמות שמציגה מופע סטנדאפ במהלך הצגת תיאטרון?
"כן. עכשיו אני שובר את הראש איך להפוך את הדבר הזה לתיאטרון – איפה התיאטרון מתערב מבלי שזה יראה כפוי או עשוי. היחס בין האולם לבמה נורא מורכב בהצגה הזאת, כי אנחנו צריכים לגרום לקהל להאמין שמדובר באמת באולם הופעות סטנדאפ בנתניה. מבחינתי זה הדבר הכי מאתגר שעשיתי מבחינת עומס רגשי, לספר סיפור לבד. היה לי מורה בלונדון שאמר – יש לכם כדור דמיוני ואסור שהוא ייפול כי אז ההצגה נופל, ובמופע סטנדאפ אתה מקפיץ את הכדור לבד. אני כדובל'ה מספר בעצם מספר את הדמויות של אבא שלי ואמא שלי והרס"ר בצבא. הסיפור הזה גם נוגע בהיסטוריה של הארץ הזאת – יש שם מחנה גדנ"ע, השואה שנמצאת ברקע וזה בית מאוד ספציפי".

מקובל לתפוס סטנדאפ כאמנות של בידור וצחוק, אבל נראה שיש בה גם המון כאב
"אין עוד דבר כמו סטנדאפ. לואי סי. קיי. מופיע במדיסון סקוור גארדן? זה בלתי נתפס בעיניי. בלי מוזיקה, בלי שואו, בלי אנשים שעפים באוויר – רק בנאדם שעומד מיקרופון שעולה ואומר את הדעות שלו על העולם. זה כמו הנביאים של פעם. זה לא סטנדאפ של 'יש פה מישהו מבת ים?'. אמנים כמו ג'ורג' קלרין וביל קוסבי בתחילת דרכו הם אנשים שפרצו קווי מחשבה. את לני ברוס אסרו על דברים שהוא אמר. סטנדאפ זה מכשיר מאוד חזק אם יש אמת מאחוריו".

הצצה לחזרה:

על פי אתגר קרת

בחדר חזרות סמוך מתרחשת באותה שעה המולה רבה יותר - שם עובדים על ההצגה "פתאום דפיקה בדלת", גם היא מבוססת ספרות ישראלית, ובמקרה הזה אסופת סיפורים קצרים של אתגר קרת. עומרי ניצן, המנהל האמנותי היוצא של הקאמרי, מספר: "זאת חלק ממגמה שלנו - לשדך בין ההישגים הנפלאים של הספרות העברית לתיאטרון הישראלי. 'פתאום דפיקה בדלת' של קרת, 'סוס אחד נכנס לבר' של דוד גרוסמן, לאחרונה עלתה אצלנו 'שליחותו של הממונה על משאבי האנוש' של א.ב. יהושוע, וכמובן שיש גם 'אישה בורחת מבשורה' של גרוסמן, שזכתה להמון שבחים".

ההצגה הזאת בולטת בייחודה, כיוון שהיא עושה שימוש בשפת ה-PuppetCinima אותה פיתח יוצר ההצגה, צבי סהר. כך תמצאו לצד קטעי המשחק הקונבנציונליים שמשוחקים אנשים בשר ודם, גם קטעי משחק של בובות שמונעות על ידי מפעילים, מצולמות בלייב והתוצאה מוקרנת על מסך גדול מעל הבמה. "התיאטרון עוזר לנו לבנות סיטואציה דרמטית ומסך הקולנוע עוזר לנו להעניק אינטימיות עם הדמות", מסביר סהר, יוצר ובמאי ההצגה. "על גבי המסך תוצג לא פעם פנטזיה בזמן שעל הבמה יהיה הרס וחורבן. כל אחת מהדמויות נמצאת בעולם הרוס ודיסטופי וקיים בה רצון  לחזור למקום אוטופי".

פתאום דפיקה בדלת
צילום: מנחה נופה
פתאום דפיקה בדלת
מפגש עם הקהל. "פתאום דפיקה בדלת"צילום: מנחה נופה

איך התבצע תהליך בחירת הסיפורים שישולבו בהצגה? הרי הספר המקורי של קרת מכיל קרוב ל-40 סיפורים קצרים
"קראנו קודם את הסיפור הראשון בספר והייתה לו תמה ספציפית. היה לנו ברור שהסיפור הראשון מוליד רצון לראות עוד והתחלנו לחפש עוד סיפורים בתוך הספר. חזרנו גם לסיפורים ישנים של קרת, וחיפשנו את אותה התמה ואז התחלנו לסנן ולחפש סיפורים שנוכל ליצור להם מבנה דרמטי. בסופו של דבר הגיעו לבמה שישה-שבעה סיפורים שרובם מאותו הספר, אבל יש שניים שהגיעו מספרים אחרים".

סהר היוצר החל את דרכו כשחקן באנסמבל עיתים של רינה ירושלמי ובתיאטרון באר שבע, עד שבשלב מסוים הבין שהוא לא רוצה להיות שחקן בלבד, אלא לספר סיפורים בשלל דרכים: "התגלגלתי לתכנית בניו-יורק שבה ראתה אותי בחורה בשם שריל הנסון, הבת של ג'ים הנסון מ"החבובות". קיבלתי מלגה והתחלתי לעבוד כבובנאי ושם גם גדלה האמונה שלי שבובות יכולות להופיע גם בתיאטרון גדול".

זאת הפעם הראשונה שבה סהר, שעבודותיו הוצגו בין היתר בתיאטרון יפו וב"פצ'ה קוצ'ה", יציג בתיאטרון רפרטוארי גדול. בדומה להצגה אחרת שלו, "הדרך לעין חרוד", גם ההצגה הזאת כבר הוזמנה להתארח בפסטיבל Next wave בניו-יורק. "אנחנו מקווים ליצור את הרגש אצל הקהל ולא בהכרח בין הדמויות", מוסיף סהר, "כלומר, זה תיאטרון שלדעתי מה שחשוב בו הוא המפגש עם הקהל, לא דווקא זה של השחקנים".

"סוס אחד נכנס לבר" על פי סיפרו של דויד גרוסמן, עיבוד לבמה: מיכה לבינסון ואבנר בן עמוס, בימוי: דרור קרן, בהשראת מיכה לבינסון, שחקנים: דרור קרן, איה שבא, יגאל זקס ויוסי ירום. הצגה ראשונה בתיאטרון הקאמרי: 30.6

"פתאום דפיקה בדלת",עיבוד לסיפוריו של אתגר קרת, מאת צבי סהר ועודד ליטמן. בימוי: צבי סהר, משתתפים: שמחה ברבירו, יובל סגל, אסף סולומון, נטע פלוטניק, איילת גולן, דני חליפה, גוני פז ואיליה קריינס. הצגה ראשונה בתיאטרון הקאמרי: 21.7

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ