הבימה הודיע על פרישה מפרסי התיאטרון החל משנה הבאה; רגב: תם הטקס במתכונתו הצרה

גם תיאטראות "גשר" ו"היידישפיל" אינם משתתפים בטקס מזה כמה שנים. שרת התרבות הודיעה כי עד אוגוסט יגובשו המלצות לשינוי מבנה הפרס

מיה אשרי
מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תיאטרון הבימה
תיאטרון הבימהצילום: אילן אסייג

תיאטרון "הבימה" הודיע היום (שני) להנהלת עמותת פרסי התיאטרון כי החל משנה הבאה לא ישתתף התיאטרון הלאומי בטקס או בתקצובו. במכתב ייחסה מנכ"לית התאטרון, אודליה פרידמן, את ההחלטה לשיקולים כלכליים. מבין התיאטראות הרפרטואריים הגדולים, גם "גשר" ו"היידישפיל" לא לוקחים חלק בטקס כבר כמה שנים. זמן קצר אחר כך הודיעה שרת התרבות מירי רגב כי הורתה למשרדה לגבש המלצות כך שבשנה הבאה יכלול הטקס את כל התאטראות הרפרטואריים. הטקס השנה, שמתקיים ביום שישי הקרוב בתיאטרון הבימה, עתיד להתנהל כסדרו.

החלטתו של תיאטרון "הבימה" לפרוש מטקס פרסי התיאטרון היא המשך לעימות מתמשך בין מנהלי התאטרונים לבין עצמם ובינם לבין עמותת הפרס על חלוקת המועמדויות והקטגוריות. "הבימה" דרש כי אופן גביית דמי ההשתתפות מששת התיאטרונים הלוקחים חלק בטקס ישתנה — כך שבמקום שהסכום ייקבע בהתאם לגובה תקציב התיאטרון, הוא יהיה אחיד בין כל המשתתפים, גדולים ובינוניים כאחד.

כבר בשנה שעברה הזהיר משה קפטן, כיום המנהל האמנותי של הבימה ואז ממלא מקום, כי אינו מעוניין להשתתף בטקס. "ועדת הפרס, שמונתה כדי שמנהלי התיאטראות יפסיקו לריב זה עם זו... מקבלת החלטות כדי לשמור על השקט", אמר קפטן בראיון ל"עכבר העיר". "הם רוצים לרצות את כולם, ולא מחליטים החלטות מקצועיות. תבדוק את רשימת האנשים שמצביעים לפרס, יש ארבעים ומשהו כאלה. מדובר בקבוצה לא מייצגת, לא רב גונית שמקבלת בחירות על סמך מניעים פסולים".

במקביל, הוציא גם איגוד השחקנים בישראל (שח"ם) מכתב לחבריו שהגיע לידי "הארץ", ובו הוא מפרט כשלים רבים נוספים בהתנהלות הטקס. כך, בין היתר, מזכיר מנכ"ל האיגוד אורי רשטיק כי נציג השחקנים בהנהלת הפרס הוא חבר ההסתדרות דוד גלנוס, אדם ללא רקע בבימוי או ביצירת תיאטרון (על אף שתקנון העמותה דורש זאת). "זאת בעוד שההסתדרות איננה מייצגת שחקנים מאז שנת 2012, בה עברו שחקני התיאטרונים להיות מאוגדים בשח"ם", הוסיף רשטיק במכתבו. "פנינו על כך לא פעם למוסדות פרס התיאטרון שממאנים לקיים דיון בשאלה האם להחליף את ההסתדרות על ידי שח"ם, מסיבות משפטיות לקוניות".

בשח"ם הזכירו עוד כי תקנון העמותה מחייב את התיאטראות החברים בפרס "להיות כאלה שמכבדים את הסכמי השחקנים, אך עובדה בשטח היא שלא כך הדבר", לשון המכתב — סוגיה שעלתה לאחרונה גם בדיון בכנסת. עוד מוזכר, כי על אף שפרסי התיאטרון מחולקים לתיאטרונים הרפרטואריים, תמיכת המדינה בפרס, 200 אלף שקלים בשנה, מגיעה מתקציב הפרינג' במשרד התרבות (תחת סעיף "יוזמות לקידום תחום התאטרון").

שרת התרבות מירי רגב הכריזה זמן קצר לאחר פרישתו של "הבימה" כי הורתה ליו"ר מועצת התרבות במשרדה, יגאל עמדי, לגבש עד סוף אוגוסט המלצות שיובילו לכך שבשנה הבאה יכלול בתוכו את כל התיאטרונים הרפרטואריים בכל הגדלים — 80 בסך הכל — ולא רק את שמונת הגדולים (הבימה, הקאמרי, בית ליסין, גשר, החאן, תאטרון חיפה, תאטרון באר שבע והיידישפיל — החברים המקוריים בפרס). "אני ערה לטענות כאלה ואחרות, שעלו מתיאטרון 'הבימה' ומאיגוד שח"ם על התנהלות ועדת הפרס ועל הרכבה", מסרה רגב. "טקס פרסי התיאטרון הישראלי חייב לכלול את כולם ולא רק את התיאטראות הגדולים. הגיעה העת לקריאת השכמה של מנהלי הפרס".

בתיאטרון הבימה בחרו שלא להגיב.

מעמותת פרס התיאטרון נמסרה בתגובה: "תחרות פרס התיאטרון נערכת זה למעלה מ- 20 שנה על ידי עמותה שהקימו התיאטראות הרפרטואריים ומטרתה להעלות על נס את הישגי התיאטרון הישראלי בכל שנה ומתן פרסים ליוצרים ולשחקנים המצטיינים. החברות בעמותה היא וולונטרית. כל תיאטרון שאינו חבר בעמותה ואשר נתמך על ידי משרד התרבות רשאי להצטרף בכפוף לתשלום דמי חבר על פי תקנון העמותה.
ועדת הפרס היא שלוחה של הנהלת העמותה ופעילותה נעשית על פי תקנון הפרס כפי שנקבע על ידי העמותה".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ