בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קיפוד הזהב התקיים באווירה פוליטית, "רדיו פליי" זכתה בפרס הצגת השנה

על רקע חקיקת חוק נאמנות בתרבות חולקו פרסי התיאטרון האלטרנטיבי. "בעתיד גם אנחנו נוזמן לכל מיני שימועים, אז בואו נתיש את המערכת"

5תגובות
חברי ההצגה "רדיו פליי" שזכו בשלושה פרסים מרכזיים
מוטי מילרוד

"רדיו פליי" של תאטרון החנות זכה בשלושה פרסים מרכזיים בטקס "קיפוד הזהב" לתאטרון פרינג' שהתקיים היום (שישי): הצגת השנה, שחקנית השנה שניתן לנדיה קוצ'ר ומחזאית השנה, שניתן לנועה בקר. ההפקה הקומית, שהיתה מועמדת לשמונה פרסים בסך הכל, בנויה כתסכית רדיו חי המגולל סיפור מרגלים בעת המלחמה הקרה, בהשראת ספרי פטריק קים משנות ה-60. בנימוקי הפרס נכתב כי ההפקה היא "שחזור של ז'אנר שנעלם מחיינו. זהו מחזה מבריק, עם רעיון מקורי, בימוי יצירתי, חשיבה מקורית ומשחק מצוין". הטקס התקיים זו השנה ה-14, הפעם בתאטרון "קרוב" בתחנה המרכזית בתל אביב.

בפרס שחקן השנה זכה אבי גולומב על תפקידו ב"אני סיזיפוס" בתאטרון תמונע. פרס הבימוי התחלק בין שתי זוכות – אגם מזרחי, על בימוי "חדר 414" של תאטרון תהל ופרויקט המחזאים, ודפנה זילברג שביימה את "תדגימי". "חדר 414" מורכב מארבעה מחזות קצרים העוסקים בצדדים שונים של החוויה הלהטב"קית, ו"תדגימי" מבוסס על פרוטוקולים אמיתיים של משפט אונס, בו נשאלה המתלוננת שאלות פולשניות וחודרניות במיוחד במהלך עדותה.

רדיו פליי - דלג
רדיו פליי

שלא במפתיע, הטקס השנה היה פוליטי למדי. "השימוע", הפקה של רננה רז המבוססת על פיטורי המורה אדם ורטה בשל התבטאויותיו הפוליטיות בבית הספר, זכתה בשני פרסים – על שפת במה ועל עיבוד. בנאומי הפרס התייחסה רז ואמיתי יעיש בן אוזיליו, המשחק בהפקה, לחוק הנאמנות בתרבות. "מתוך אהבה וכבוד והערכה לכל מי שלוקח חלק ביצירה עצמאית, בטח בימים אלה, אני מעודדת אותנו כיוצרי תאטרון להמשיך באומץ ונחישות להביע את דעתנו ולגעת בנושאים שנוגעים אלינו בלי מורא ובלי משוא פנים", אמרה רז. יעיש בן אוזיליו הוסיף:"אנחנו לא צריכים לקבל את חופש הביטוי, אנחנו צריכים לקחת אותו באומץ, אחרת אין לנו זכות קיום. בעתיד גם אנחנו נוזמן לכל מיני שימועים, אז בואו נתיש את המערכת".

בקטגוריה החדשה, "הצגה שמעזה", זכתה ההפקה "ההודאה", של תאטרון יפו, מאת מוטי לרנר ובבימויו של סיני פתר. ההצגה עוסקת באירועים סביב הכפר טנטורה במלחמת העצמאות, ועוררה ביקורת עזה. שר החינוך נפתלי בנט אף דרש בשנה שעברה להוציאה אל מחוץ לסל התרבות לתלמידים. בנימוקי הפרס נכתב כי זו "הצגה פוליטית חריפה שעוסקת בהקמת המדינה ובנכבה, דרך סיפור הריסת הכפר טנטורה. או בקיצור - מה שנעשה במהלך ייסוד מדינתנו ההיסטורית לערבים שגרו בה".‎

ההודאה - דלג
ההודאה

למה השמאל נכשל? התשובות בהצגה "ההודאה" | דעה

גם יוסי פרוסט, לשעבר ראש מנהל תרבות וכעת יו"ר עמותת הפרס, התייחס מפורשות לחוק הנאמנות. "50 שנה אני מתעסק בתרבות, ואף אחד לא העז להעמיד שאלה מן הסוג הזה, על נאמנות בתרבות", אמר. "נהנינו מהרבה תיאטרון, הרבה ביקורת, הרבה מעשה. במאה הקודמת ביטלו את הצנזורה והנה אנחנו במאה ה-21 עומדים לפני צנזורה נוספת". פרוסט פנה אל ראשת מינהל התרבות, גלית והבה-שאשו שנכחה באולם, וביקש ממשרד התרבות להסיר את החוק משולחן הדיונים. "אין דבר כזה שנקרא 'נאמנות בתרבות'. אין חוק כזה". מהאמנים ביקש: "אל תסכימו שחוק מן הסוג הזה יהיה קיים. אל תעצרו, ותעשו את כל מה שדרוש לשם כך".

סמדר יערון, אחת ממייסדי המרכז לתיאטרון עכו לפני כשני עשורים והמנהלת שלו עד היום לצד מוני יוסף, זכתה בפרס למפעל חיים על תרומתה לתיאטרון הפרינג' בארץ. ועדת הפרס הדגישה את קידום שיתוף הפעולה האמנותי בין ערבים ליהודים בהפקותיה, והצמחת וטיפוח דורות של יוצרים צעירים. "הפרס בא לי ממש במקום", הודתה יערון, "בשנים האחרונות אני מפתחת קצת מרמרת, יש לי הרגשה שיש התעלמות קטנה מהעבודה שלי". בהמשך התייחסה גם היא לחוק הנאמנות בתרבות. "אין לנו מה להתפלא עליו", ציינה. "כל הסימנים היו שם מזמן. חוק הלאום התקבל, תיאטרון אל מידאן מיובש כבר כשנתיים. וזהו. הכל סבבה".

ההפקה "אהבה וכסף" של תיאטרון תמונע זכתה בפרסים לשחקן ושחקנית המשנה (שלום שמואלוב ואדר בק בהתאמה). ההצגה, תרגום למחזה הבריטי של דניס קלי, עוסקת באופן שבו כסף וחומרניות פוגעות במערכות יחסים. שמואלוב, המנהל האמנותי של פסטיבל עכו, ביקש מהאמנים בנאום התודה שלו "להגיש הצעות לפסטיבל עכו 2019, ולבדוק את גבולות חופש הביטוי". בפרס על עבודה קבוצתית זכתה קבוצת DAVAI על ההפקה Under Construction, מופע ליצנות ללא מילים. בפרס על מופע יחיד זכתה נופר בוקר, על "הגט", מונודרמה על אשה חרדית המבקשת להתגרש מבעלה.

ההפקה "כפית אוקיינוס", על פי שירי ויסלבה שימבורסקה, זכתה בשני פרסים, על תאורה (ג'ודי קופרמן) ותפאורה (מאי ברנע). בפרס התנועה זכו שי רפפורט ונטע חצרוני על "'זאבות' רצות בעקבים", הפקת אנסמבל נשית פמיניסטית. בפרס המוזיקה זכו מיכל סולומון ויונתן בלומנפלד, על הלחנת המחזמר "גידי מחזמר בהקיץ" של תיאטרון האינקובטור הירושלמי, בפרס התלבושות זכתה רוני וילוז'ני, על ההפקה "הרקיע השביעי", של תיאטרון תהל על פי יעקב שבתאי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו