רות זיו אייל ורנה ירושלמי יקבלו פרס מפעל חיים בקיפוד הזהב

השתיים יקבלו את הפרס על תרומתן לתיאטרון בטקס פרסי קיפוד הזהב שיתקיים בחודש הבא בתיאטרון יפו

תמר רותם-צרובה
תמר רותם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תמר רותם-צרובה
תמר רותם

תיאטרוני הפרינג' בישראל יעניקו לשתי היוצרות החשובות, רנה ירושלמי ורות זיו אייל, פרס מפעל חיים על תרומתן לתיאטרון בטקס פרסי קיפוד הזהב שיתקיים בחודש הבא (ה-14.11) בתיאטרון יפו. שמן של ירושלמי ורות זיו אייל הולך לפניהן בזכות תרומתן לתרבות הישראלית. למעשה הן נהפכו לשם נרדף לאינדיווידואליות אמנותית ומהוות מודל לדורות רבים של שחקנים ויוצרים בתיאטרון ובמחול (זיו אייל בעיקר). עם חבר השופטים נמנו יורם קליינר (יו"ר), ארז חסון, מנהל אנסמבל עיתים ואי"ב, עירית פרנק, מנהלת תיאטרון "הסמטה", יגאל עזרתי, מנהל "תיאטרון יפו", ניקו ניתאי, מנהל תיאטרון "קרוב", אילן רוזנטל מנהל תיאטרון תמונע, יוסי כהן, מנהל צוותא תל אביב, שפרה מילשטיין (מתיאטרון נוצר) ואיסי ממנוב (מנהל תיאטרון הנגב).

בין נימוקי ההחלטה להעניק את הפרס לרנה ירושלמי, קבעו השופטים כי "פעילותה של רנה ירושלמי שבה ומחזירה את אמנות הבמה ליושנה, בהופכה אותה מאמצעי להסחת דעת ולבריחה מן המציאות, לדרגה של כלי עזר חיוני ומפעים, המחייב למחשבה על עצם הוויתנו האנושית, החברתית והפוליטית. יתר על כן, דרך עבודתה מבליטה את ישותה של היצירה התיאטרונית כתהליך שמטבעו אינו עשוי להגיע אל המוגמר... כפרופסור להוראת המשחק תרמה גב' רנה ירושלמי לטיפוח דורות של שחקנים ויוצרים".

רנה ירושלמי. שבה ומחזירה את אמנות הבמה ליושנהצילום: דניאל צ'צ'יק

אשר לרות זיו אייל ציינו השופטים כי "שפת הבמה החדשנית, בלתי מתפשרת, מחפשת תמידית אחרי עולמות של תוכן וצורה - איפיינו ומאפיינים את מכלול יצירתה. אף על פי שהתיאטרון הרפרטוארי היה פתוח לפניה ואת יצירתה הבימתית הראשונה אף העלתה במסגרת החאן הירושלמי, בחרה רות בזירת הפרינג' העצמאית על מנת להקים ולהיאבק על זכות קיומה של להקה בהנהגתה. רות הייתה מאלה שהביאו לזירת הפרינג' תהליכי עבודה ארוכים מאוד, יצירות המועלות תוך כדי תהליך מול קהל ושבות שוב אל חדר החזרות - כל אלה לא היו (ועדיין אינם) מן המקובלות בסצנת התאטרון הישראלית - קצרת הרוח והתקציבים. איכות יצירותיה וחדשנותן מעולם לא עמדה בספק - מהיצירה 'מסתורין' ב-1977 ויצירתה האחרונה 'רוג'ום' שעלתה אשתקד בתיאטרון תמונע".

ירושלמי, ילידת ,1939 גדלה בחיפה בבית שוחר אמנות. היא קיבלה השכלה מוסיקלית ורקדה בילדותה ונעוריה בסטודיו לריקוד של ירדנה כהן ומאוחר יותר בסטודיו של רינה גלוק בתל אביב. לאחר שירותה הצבאי יצאה ללונדון להשתלם במחול אצל סיגורד לידר ממייסדי המחול המודרני אירופה. בראשית שנות ה-60 התקבלה ללימודי בימוי וניהול הצגות באקדמיה המלכותית לאומנויות הדרמה ( RADA) ב Royal Academy of Dramatic Art. עם סיום לימודיה שבה ארצה, ועבדה כעוזרת במאי ומנהלת הצגות אצל האמרגן גיורא גודיק. בין השאר ניהלה את הפקות "כנר על הגג"," איש לה-מאנשה", "המלך ואני" ו"פורגי ובס". לעיתים אף השתתפה בהן כשחקנית. במקביל היא התוודעה לשיטת פלדנקרייז שהיתה מאוחר יותר לבסיס גישתה הייחודית ליצירה ולעבודת השחקן. ירושלמי השלימה תואר שני בבימוי בארה"ב וכן השתלמה ביפן ובגרמניה ועבדה תקופה ארוכה בניו-יורק, שם ביימה הצגות באוניברסיטאות ובתיאטרון לה-מאמא הנסיוני בניהולה של אלן סיוארט. את אנסמבל עיתים ב-1989. כבר מתחילת הדרך אומץ האנסמבל על ידי תיאטרון הקאמרי ועד היום הוא פועל תוך חופש אמנותי תחת חסותו.

שתי ההצגות הבאות היו "ויצק" (1991), עיבוד חדשני למחזהו של ביכנר שבו עסקה בשאלות מוסריות של מדע וחברה, ו"רומיאו ויוליה" (1994). הצגה זו ייצגה את ישראל בפסטיבל שקספיר הבינלאומי היוקרתי בלונדון,בחסות הRoyal Shakespeare Company. את פרויקט התנ"ך, יצירה בת פרקים נפרדים בשם "ויאמר", "וילך", "וישתחו", "וירא", העלתה משנת 1996. העבודה בת שמונה שעות הציעה קריאה תיאטרונית חדשה ומסעירה לעשרות טקסטים מתוך התנ"ך שנשמרו בלשון המקורית. פרויקט התנ"ך זיכה את רנה ירושלמי בפרסים רבים והוזמן להיות מוצג בפסטיבלים יוקרתיים בכל העולם. בעקבות פרויקט התנ"ך המשיכה רנה ירושלמי לחקור וליצור תיאטרון בסגנון אפי כאשר עיבדה תשע טרגדיות יווניות להצגה מיתוס (2001) אשר עסקה דרך סיפורי בית אטראוס במעגלי הנקמה האינסופיים. בשנים האחרונות היא ביימה את "שלוש" אחיות מאת צ'כוב (2004) ואת "חלום ליל קיץ" מאת שקספיר (2006). בשנים האחרונות ירושלמי ביימה באופרה הישראלית החדשה את "הנזל וגרטל" ואת "אלקטרה" רנה ירושלמי היא פרופסור אמריטוס בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב וכן היתה פרופסור חבר באוניברסיטת ניו-יורק.

רות זיו אייל. שפת במה חדשניתצילום: דודו בכר

הבמאית והיוצרת רות זיו אייל היא תלמידתה של נעמי אליסקובסקי בישראל. מוסמכת המגמה למחול, בית הספר לאמנויות המופע,אוניברסיטת ניו יורק Master of Fine Arts N.Y.U. School of Performing Arts).עם חזרתה ארצה מלימודיה בראשית שנות ה-70, החלה ללמד בבית הספר לאמנות הבמה בית צבי ברמת גן, ולעבוד כמנחת שחקנים בתיאטרון החאן הירושלמי לצדו של הבמאי מייק אלפרדס. הקימה וניהלה את להקת רות זיו אייל שפעלה במרכז התיאטרוני נוה צדק (לימים מרכז סוזן דלאל) בשנים 1981–1998 והתמחתה בתיאטרון תנועה בשילוב משחק, מלים וחפצים. עבדה כמעצבת תנועה בתיאטרון עם הבמאים מייק אלפרדס, דוד מוכתר, חנן שניר, יוסף מילוא ואחרים. במקביל לפעילותה היצירתית שימשה פרופ' חבר אמן, בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ולימדה כל השנים במגמת תיאטרון תנועה בסמינר הקיבוצים, לצד סדנאות במקומות שונים בעולם. בין יצירותיה המרכזיות: "מסתורים" (1976) בתיאטרון החאן, "בלאי" (1984) ו"כוח משיכה" (1989) בלהקת המחול הקיבוצית. עבודה שהוזמנה לפסטיבל ישראל, ירושלים. בשנות ה- 90 יצרה עם להקתה את "פרקים", יצירה מתמשכת בת שבעה פרקים, שנפתחה לקהל תוך כדי תהליך העבודה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ