אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בלט סנט פטרסבורג: הברבורים שהלכו לאיבוד

ביצוע לא אחיד, טכניקה בינונית והפקה חובבנית הפכו את "אגם הברבורים" המפורסם למופע בידור מפוספס. מזל שיש סולנית אחת בלהקה

תגובות

באחת הסצנות בסרט "Center Stage", שמגולל את עלילותיהם של תלמידים צעירים בבית הספר של האמריקן סיטי בלט, נקלעות כמה מהתלמידות לוויכוח. התלמידה המצטיינת אומרת לחלשה שעליה לשפר את הטכניקה שלה, והשנייה עונה "יש יותר בבלט מאשר טכניקה". החזקה לא מתבלבלת ומשיבה: "נסי לרקוד את 'אגם הברבורים' בלי טכניקה". לא בכדי משמש כאן "אגם הברבורים" כשורת מחץ. היצירה המפורסמת של פטיפה (למוזיקה של צ'ייקובסקי) היא אחת המורכבות והקשות לביצוע טכני, בפרט עבור אלה בתפקידי הסולו. אין בה שום סבלנות או מרווח לטעויות, כי כל מעידה או חולשה טכנית פשוט לא מאפשרת לבצע אותה. בה בעת, זוהי יצירה שמחייבת כישרון הבעה ותיאטרלי גדול, ואת היכולת לבצע את התנועות בעדינות ובזרימה מדויקת.» בלט סנט פטרסבורג - לכל הפרטים

למרבה הצער להקת הבלט של סנט פטרסבורג, שעלתה אמש (שלישי) על במת המשכן לאמנויות הבמה, לא צלחה בחזית הטכנית מצד אחד ולא בחזית האסתטית מצד שני. במקום זה התקבלה הפקה חובבנית ברובה, שלא עשתה כבוד לכוריאוגרפיה המקורית (ממנה לקחה רק חלק) ולא לקהל שיש באולם. אז איך אמרתם שקוראים לכם? בלט סנט פטרסבורג (צילום: לריסה רן ליניקובה)

הכל התחיל בתכנייה - שהגיעה אמנם בעברית, אך משמאל לימין, והייתה רוויה בטעויות בעברית ובניסוחים משונים ("אלה לא באמת ברבורים, אלא בחורות יפות מכושפות, שהופכות לבנות אדם רק בלילה..." - רק דוגמה אחת). כמו כן התכנייה בישרה שלפנינו למעשה להקה בעלת שלושה שמות שונים: למעלה נכתב "הבלט הרוסי", בהמשך "Theater Russian Ballet", ובתחתית "התיאטרון הסטנט פטרסבורגי". מדוע בחרו לפרסם את המופע דווקא בשם "בלט סנט פטרסבורג"? אולי בגלל שהעיר הרוסית עושה רושם של מקום בו צומח בלט איכותי? למפיקים הפתרונים. עוד בתכנייה - הוצגו שמותיהן של שתי סולניות. כששאלה אחת המבקרות האחרות מי מופיעה היום נאמר לה "שתיהן - האחת בתפקיד אודט (הברבור הלבן) והשנייה בתפקיד אודיל (הברבור השחור)". ובכן, לא כך היה. את שני התפקידים ביצעה רקדנית אחת, שהייתה אגב אחת מנקודות האור של המופע. היות שלא נאמר לקהל מה שמה (כמקובל) אכנה אותה "הסולנית" לשם נוחות. ובכן הסולנית הייתה הרקדנית החזקה ביותר מבחינה טכנית בלהקה הקטנה, שמנתה פחות מ-30 רקדנים. מבחינה טכנית היא הצליחה לבצע כמעט את כל המוטל עליה, והציגה כפות רגליים מדויקות וגמישות גדולה. כישורי ההבעה שלה לעומת זאת היו קצת יותר חלשים. בתפקיד הברבור הלבן חסרה לסולנית אותה ארשת מלאכית וקלילה המחויבת מהסיפור, ובתפקיד הברבור השחור היא לא הראתה את העוצמה והתעוזה הדרושים. חוסר אחידות. בלט סנט פטרסבורג ב"אגם הברבורים" (צילום: לריסה רן ליניקובה)הכוריאוגרפיה, שכאמור שאבה כמה קטעים מוכרים מפטיפה (למשל את רביעיית הברבורות המפורסמת), קיצצה את כמות האלמנטים האחרים. היה זה אגם הברבורים ב-50% פחות קלוריות - כלומר פחות קפיצות, פחות סיבובים ופחות תנועות באופן כללי. כתוצאה מכך גם אלכסנדר בויטין בתפקיד הנסיך, רקדן גבוה ומרשים, ביצע מעט מאוד קפיצות ועבר באיטיות רבה מאלמנט אחד לשני. ועוד לא דיברנו על התלבושות, בעיקר אלה של הברבורות, שנראו זולות ולא מקצועיות.

המוקש העיקרי של הערב היה הקור דה בלט - כלומר קבוצת הרקדנים שביצעה את קטעי הלהקה ההמוניים. חוסר אחידות והפרשי רמות טכניים צרמו מאוד לעין. הבנים הציגו עבודת רגליים לא מדויקת, מעידות וחוסר ניקיון כללי בביצוע. הבנות לעומת זאת, לא הצליחו לשכנע כברבורות קלילות וקסומות, בעיקר כי הזרועות שלהן ירדו מעלה ומטה, בתנועות נפנוף לא אלגנטיות. "אגם הברבורים" היא לא סתם יצירת בלט מוכרת, אלא היא איקון של ממש, והיא מגלמת בתוכה במידה רבה את כל יסודותיה של האמנות הזאת - עדינות ועוצמה, טכניקה גבוהה, דרמה ויכולות ארטיסטיות. להקת הבלט סנט פטרסבורג לא הצליחה לבצע אותה כראוי, ובעיקר לא להעביר את הקסם הגדול שלה.» בלט סנט פטרסבורג: 2 בספטמבר, בית האופרה.

*#