אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איזראל ז'ורנל: בדיחות במקום עמדה ביקורתית

קבוצת החיפאית הצעירה מעלה מחזה קצבי, מסוגנן וצעיר, שנראה כמו קומיקס ועוסק ביחסי הון-שלטון. הבעיה היא שלפעמים הדאחקות מאפילות על החתרנות

תגובות

לכל יצירת אמנות, ובודאי להצגת תיאטרון, יש כוח. לרוב זהו הכוח שבשיקוף מציאות. לעיתים, ובמיוחד בהפקות מקור, זהו הכוח שבשינוי ועיצוב המציאות. קהל הצופים בתיאטרון מגיע להצגה על מנת להיות מושפע מהכוח הזה, ליפול בשבי הקסם שלו. הצגת תיאטרון אפקטיבית, או בפשטות, הצגה טובה, בהכרח תשפיע על הצופה לאורך זמן. הצגה לא אפקטיבית תשכח מלב הצופה כעבור זמן קצר. ויש כמובן גם איזורי ביניים.

זוהי הצגת קומיקס, וזה ברור מהרגע הראשון. כל המרכיבים מכוונים לכך ועושים את זה בצורה מצויינת. זה מתחיל בעיצוב התלבושות של דיתי אופק, שמאפיין כל דמות בצבע משלה ויוצר במה צבעונית וחיה. ממשיך בתפאורת נקודות הקומיקס הניטרלית של אבי שכוי, שאינה בולטת בזכות עצמה, אך מעניקה רקע אפקטיבי לצבעוניות של השחקנים. גם התאורה של חני ורדי מסוגננת ויפה והכוריאוגרפיה של מרינה בלטוב מהירה הקצבית. עיצוב פס הקול של רן בגנו מדויק מאוד, מלא דמיון, תחכום וקצב.בכלל, קצב הוא שם המשחק פה. הבמאי משה נאור מוציא את המירב מהסיטואציות הקומיות ומהדמויות המסוגננות ויוצר שפה דינמית וצעירה של קומיקס בתנועה. השחקנים גם כן עושים עבודה טובה ברובם. מעיין ויסברג בולטת במיוחד (בדמות האחות התאומה דיתי), שמצליחה לשחק דמות קריקטוריסטית ושטוחה, ויחד עם זאת ניכרים בה רבדים נוספים של עומק ואנושיות.

התוצר שמתקבל על הבמה הופך את הבדיחות ללא פחות חשובות מהאמירה ומהמסר הנוקב. אחת הדמויות במחזה, שמדברת במבטא ערבי (השחקן רביע חורי), אומרת: "(ומה) אם אני אנסה להשתחרר מהתסריט שמישהו ניסה לכתוב לי? ואם כבר מבטא, למה לא מבטא שבדי?" השאלה ששם סיני בפי הדמות לגיטימית. כי על הוויה פוסט-מודרנית אפשר לדבר בהרבה אופנים. אפשר לדבר עליה בסגנון של ברגמן ואפשר לדבר עליה בסגנון של סרט בורקס. אבל סרט בורקס זה יותר מצחיק, ובטח גם יביא יותר קהל לתיאטרון. התוצאה היא שבדיחות הקרש במחזה מאפילות על העמדה הביקורתית, החביבות מאפילה על החתרנות. ובסופו של דבר, עם כל הכוונות הטובות, במקרה של "איזראל ז'ורנל" ה-like מאפיל על ה-share.» איזראל ז'ורנל - 2-4 ביולי, 20:30, תיאטרון חיפה

כתבות שאולי פספסתם

*#