אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נורה: אגדת החורף של תיאטרון באר שבע

התלבושות יפות ומדויקות, התפאורה מינימליסטית ומרשימה, המוזיקה מהפנטת והמשחק מלא עוצמה - תיאטרון באר שבע אולי לא מסיר את האבק מ"בית הבובות" של איבסן אבל יוצר חוויה ויזואלית קסומה

תגובות

בכל פעם שמעלה תיאטרון זה או אחר מחזה קלאסי מעלה-אבק, נשאלת השאלה: מהי ההצדקה להעלאת אותו מחזה ארכאי ומיושן? ברוב המקרים מצויין בתכניה ש"מפתיע כמה המחזה רלוונטי למציאות הישראלית של ימינו". זה תמיד מרגיש כמו עבודה בעיניים, כי זה אף פעם לא באמת רלוונטי, תמיד ההקשר כפוי ומאולץ. כעת, כשתיאטרון באר שבע מעלה את נורה, העיבוד של אינגמר ברגמן למחזה "בית הבובות" של הנריק איבסן, נדרשים העושים במלאכה לענות על אותה השאלה בדיוק.» נורה - כל הפרטים ומועדי מופע» גליליאו: תיאטרון באר שבע מפיח חיים בסיפור קלאסי» מהספרות לבמה: 10 שאלות לעידו ריקליןהמחזה, שנכתב ב-1879, מגולל את סיפורה של נורה, רעייה ואם למופת, שמסתבכת במסכת של שקרים ורמאויות במשפחה בורגנית בנורבגיה של סוף המאה ה-19. בתחילת המחזה מתוודע הקהל לסוד ששומרת נורה, ושחשיפתו מאיימת על שלוות הבית ועל מעמדה כ"בובה" הנשלטת על-ידי בעלה. במהלך העלילה היא נופלת קורבן לסחיטה ואיומים, עד שבאופן בלתי נמנע הסוד הנורא נחשף ומערער את הסדר הקיים. המחזה מציג את הקונפליקט בין נורה לבעלה, בין השולט לנשלטת, כמו גם את הקונפליקט המתחולל בנפשה של נורה – אישה כנועה וצייתנית שנשלטת כל חייה על-ידי גברים (אביה ובעלה) מחד, ואישה עצמאית וחזקה שמסוגלת לבחירה ולדרך פעולה עצמאית מאידך. כשהמחזה הוצג לראשונה בנורבגיה הוא עורר סערה ציבורית, בגלל שהוא הציג דמות של אישה שבועטת במוסכמות, אישה שכמוה עוד לא ראה הקהל. אך כאמור, מה לגבי היום?בובה הנשלטת על ידי בעלה. "נורה" (צילום: יוסי צבקר)הבמאי כפיר אזולאי עושה חסד עם המחזה בכך שהוא מלכתחילה לא מתיימר לקרב אותו אלינו. זוהי בחירה נבונה, מכיוון שבחירה הפוכה הייתה מביאה רק להגחכה של המחזה. באינטרפרטציה של אזולאי, הקהל מקבל תמונה ממוסגרת של סיפור שהוא בהגדרה לא מכאן, לא מהזמן שלנו ולא מהמקום שלנו. אז גם כשהטקסט והדמויות נראות ונשמעות קצת אינפאנטיליות – הקהל סולח, כי מראש מדובר פה באיזה ניחוח אקזוטי. אזולאי לא מרדד את הדרמה של המחזה להתעסקות יום-יומית שמוכרת לקהל, לדיבור ישראלי שטחי. נהפוך הוא – הוא לא חושש לעשות כאן דרמה אמיתית ומוגזמת של תיאטרון. וברגעי השיא שלה, הדרמה הזאת כובשת, מטלטלת ומעניקה ביטוי ממשי למושג "אפשר לחתוך את הדממה באולם עם סכין".  עוד בחירה של אזולאי "למסגר" ולהרחיק את המחזה מהריאליזם השטחי מתבטאת בכך שכל השחקנים נמצאים על הבמה כמעט כל הזמן. קיים איזור משחק פנימי – שבו מתרחשת הסצנה, ואיזור משחק חיצוני – שם מחכים יתר השחקנים לתורם. בחירה זו לא אחידה באפקטיביות שלה, שכן לרגעים היא מעצימה את המתח הדרמתי ולרגעים מחלישה אותו.    את הריחוק התמטי של ההצגה משלים גם הריחוק הצורני – הכל בהצגה הזאת מסוגנן מאוד ומוקפד מאוד: התלבושות היפות והמדויקות של יהודית אהרון (שהיו יכולות להיות יפות עוד יותר אם היו עוברות גיהוץ לפני ההצגה), התפאורה המינימליסטית והמרשימה (בשחור ולבן) של ערן עצמון, התאורה הצלולה של תמר אור, המוזיקה של יוסף ברדנשווילי (שמשתמשת במוטיבים מוכרים לצד צלילי פעמונים מהפנטים כמו של תיבת נגינה) – כל אלה חוברים יחד לחוויה ויזואלית מהממת ביופיה של אגדת חורף. פתיתי השלג שצונחים ברכות לתוך הקופסה השחורה והסימטרית שעל הבמה, לוקחים את הדימיון של הקהל למחוזות הרחוקים והאקזוטיים של סקנדינביה ומשרים אוירה של קסם. זוהי חוויה אסתטית של תיאטרון – וזאת כבר סיבה מספיק טובה ללכת לראות את ההצגה הזאת.הכל בהצגה מסוגן ומוקפד. "נורה" (צילום: יוסי צבקר)

הסיבה השנייה ללכת לראות את ההצגה היא אמיר קריאף, שמשחק את טרוולד הלמר, בעלה השתלטן של נורה. הוא יוצר דמות מלאת רבדים וגונב את ההצגה בהופעה וירטואוזית ומלאת עוצמה, בעיקר באותן סצנות שיא מטלטלות, בהן הוא מוביל את נורה להתפרקותה. שאר השחקנים, כולל אביטל פסטרנק בתפקיד נורה, עושים עבודה טובה גם הם. זהר שטראוס צורם מעט, בעיצובו דמות טלויזיונית במקצת, שאינה משתלבת עם הדרמתיות של יתר השחקנים.

בשורה התחתונה, אפשר לומר שהעיבוד הנוכחי של "בית הבובות" לא מסיר את האבק מהמחזה הארכאי של איבסן, אלא משתמש בו ליצירת "אבק כוכבים" של תיאטרון. זוהי בראש ובראשונה עבודה מרשימה מבחינה אסתטית ודרמתית. את הרלוונטיות והאמירה הנוקבת נשאיר להצגה אחרת.   » נורה - כל הפרטים ומועדי מופע

כתבות שאולי פספסתם

*#