בית ברנרדה אלבה: מוחמד בכרי נבלע במונוטוניות

ההפקה של האקדמיה לאמנויות המופע משכה תשומת לב בזכות מוחמד בכרי בתפקיד הראשי, אבל חוסר היצירתיות של הבמאי והאנמיות של השחקניות הופכות את ההצגה לארוכה ומונוטונית

סיון שדמון, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
סיון שדמון, עכבר העיר

מזל שבבית ברנרדה אלבה, הדרמה הטרגית והחזקה שכתב פדריקו גרסיה לורקה, יש גם מימד גרוטסקי וקומי, כי ההפקה של האקדמיה לאמנויות המופע לא השאירה ממנה הרבה. האתנחתאות הקומיות מצליחות דווקא בגלל הליהוק הבלתי אפשרי של מוחמד בכרי כברנרדה, אם שרודה בחמש בנותיה הרווקות בכפר ספרדי דתי ושמרן. הבמאי מוניר בכרי העמיד את הסטודנטיות למשחק על הבמה, ושם את הטקסט בפיהן ללא קורטוב של יצירתיות או השראה. שלוש מתוך 10 השחקניות משחקות סביר ומצליחות לייצר איזושהי דמות על הבמה, אבל כל השאר נבלעות במונוטוניות שגם ככה שורה על ההצגה, והופכות אותה ליצירה מעט חובבנית.בית ברנרדה אלבה - כל הפרטיםמוחמד בכרי: "אף אחד לא יכול לקחת ממני את האישיות שלי"מוחמד בכרי משחק אישה ומרגיז את שרת התרבותעם מות בעלה כופה ברנרדה על בנותיה חיי פרישות וניתוק חברתי למשך שמונה שנים, כפי שמכתיבה המסורת הספרדית הנוקשה. הבנות מתקשות לקבל את רוע הגזירה, וסיר הלחץ גועש כשמתברר שאחת מהן בכל זאת הולכת להינשא והשנייה מקיימת רומן סודי עם אותו מחזר. בת שלישית מאוהבת גם היא באותו בחור (שאינו מופיע על הבמה), ומתחת לשמלות האבל השחורות סוערות התשוקות. דווקא החלק הזה במחזה הועצם על ידי המשחק הבלתי מקצועי. השחקניות המתחילות לא הצליחו כלל להפריד את הדמות מעצמן (או "להיכנס לתפקיד") והמשחק שלהן הפך כמעט נטורליסטי - ללא מחוות מוגזמות אמנם, אבל גם ללא יכולת לשכנע את עצמן ואת הקהל. יש בזה מימד קומי שמתווסף לתפקיד הנשי שבכרי הגברי מגלם, אבל לאורך זמן זה לא עובד לטובת ההצגה.נקודה נוספת לטובת ההצגה היא התפאורה שעוצבה בטוב טעם. החצר של בית אלבה מוקפת חומה וסורגים. עץ קרח עומד במרכזה וגוונים של אדום מדגישים את החום ששורר שם, אחרי מות אב המשפחה. האווירה הפסטורלית של הכפר הספרדי מועברת גם בעזרת הסאונד והמוזיקה, ונדמה שלולא התקלות הטכניות היו יכולים להיות מוצלחים. התפאורה מאפשרת תנועה מעניינת מהבמה אל מאחורי הקלעים ולהיפך. גם בכימיה בין השחקנים יש משהו מאוד אמיתי – ממש כאילו בכרי המורה נמצא בשיעור והתלמידות משתפות פעולה בשמחה. אבל חוסר הליטוש מתבטא גם בתנועה על הבמה שהופכת מסורבלת.האנמיות של השחקניות שוללת כל אפשרות לאינטראקציה אמינה (צילום: אורי רובינשטיין)העובדה שכל הנשים לבושות באותן בגדים הופכת את הבנות למקשה אחת כמעט, ללא אופי והבדל בין אחת לשנייה. כאן טמון החיסרון הגדול של ההצגה. המחזה אומנם עוסק בדיכוי ושליטה, אבל מרכז הכובד שלו הוא ביחסים בין ההמון המדוכא ובין עצמו, מה שכולל את הבנות והמשרתות. במקרה הנוכחי האנמיות של השחקניות שוללת כל אפשרות לאינטראקציה אמינה ומעניינת.רק דגל ישראל אחד נצפה ביציאה מההצגה והבחור שנשא אותו היה דווקא שקט ומנומס. לפאנל שהתקיים אחרי ההצגה לא נשארתי לצערי, אבל אולי הוא הצליח איפה שההצגה נכשלה – להוכיח שהיא יותר מקוריוז שנועד ליחסי ציבור. הקוריוז הצליח במטרתו, אגב. אם לפני ההצגה והרעש התקשורתי אף אחד לא שמע על ה"אקדמיה לאמנויות המופע", אז עכשיו כולם יקשרו את המוסד (שאני לא מפקפק בכוונותיו הטובות) עם מוחמד בכרי והסקנדל המדובר. בכרי הוא מותג חזק ששווה לבית הספר הרבה כסף או לפחות יחסי ציבור. גם כשחקן כמובן הוא לא קוטל קנים, אם כי ברור שבמקרה של "בית אלבה" הוא לא מגיע למיצוי. השחקניות שמתלוות אליו, פרט לשלוש, מאכזבות גם ביחס לסטודנטיות, וחוסר היצירתיות של הבמאי הופך את היצירה הארוכה לחדגונית ומשעממת לפרקים.בית ברנרדה אלבה - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ