רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אורזי מזוודות: הכי חנוך לוין שיש

עם קאסט מרשים ובימוי מינימליסטי המחזה הנפלא של חנוך לוין הוא אחת ההפקות הטובות שהעלו השנה בקאמרי

תגובות

"קומדיה אוורירית, בת זמננו ומקומנו, המכילה שש משפחות, חמישה אוהבים, שלוש רווקות, תשעה נפטרים, שמונה הלוויות, ארבע אלמנות, אחת-עשרה מזוודות, תינוק, אמריקאית, הומוסקסואל, זונה, מגמגם וגיבן – כולם לא מאוד מאושרים", כך כותב חנוך לוין ב-1983, שנת יציאתו של אורזי מזוודות. המחזה מועלה בימים אלה בהפקה מחודשת בתיאטרון הקאמרי ובבימויו של אודי בן משה. ואכן "אורזי מזוודות" היא בראש ובראשונה הצגה של דמויות ואנשים ולא של סיפור ברור עם התחלה אמצע וסוף. בתמונת הפתיחה מתייצבים כל השחקנים, 20 במספר (!) בשורה ארוכה בקדמת הבמה. אוחזים במזוודות ועל פניהם הבעות של ייאוש הם עומדים בשתיקה מול הקהל וכאילו אומרים – "הנה, זה מה שיש – אסופה של אנשים חבוטים – לא יותר, לא פחות". במהלך 90 הדקות שיבואו הם ידגימו את "נחבטותם" בשלל סגנונות וניואנסים, בתנועה פנימה והחוצה מהבמה. המחזה בנוי קטעים-קטעים שקושרים בכל פעם בין המשפחות והדמויות השונות. כמנטרה חוזרת הן (הדמויות) מתאספות יחד בכל לוויה, כשהן מסודרות מאחורי הנפטר בטור מסודר ופועלות לפי כללי טקס קבועים. אורזי מזוודות - מועדי הצגהואם כבר לבד, אז שיהיה בתנועה

גלריית הדמויות העשירה כוללת למשל את שבתאי שוסטר (עזרא דגן), אב משפחה שפותח את ההצגה ברגע מצוקה אותנטי – ארבעה ימים ש"לא הצליח לעשות". הוא רץ לשירותים ללא הצלחה, רק כדי למות כמה שניות לאחר מכן. דגן מגלם גם את ברונו הופשטטר, הנשוי לצילה (אסתי קוסוביצקי) ואב לאמציה (אודי רוטשילד). ברונו הוא אבטיפוס של דמות המהגר-הבורגני-הפולני, שתולה את כל תקוותיו בבנו היחיד. זה סובל מגידול במוח, ובודה ברגע של חולי ארוסה אמריקאית שמעולם לא מגיעה לביקור. שירי גדני מגלמת זונה חסרת שם, שבוקעת אל הבמה כנציגה של פנטזיה מצד אחד וזוהמה מצד שני. היא מצליחה ללכוד ברשתה את אלחנן (דרור קרן), צעיר מתוסכל שחי עם אימו וחולם על אהבה ועתיד טוב יותר. בעיני רוחו מצטיירת דמות של סטודנטית, אהובה לשעבר שהייתה אמורה להינשא לו אבל החליטה לטוס לשוויץ. כעת הוא מחזיק בידיו את המזוודה ובעוד כולם נוסעים או מתים, הוא נותר תקוע במקומו ולא מצליח להגשים את חלומותיו. האֶם, הניה גלרנטר (רבקה מיכאלי), אחראית לכמה מהמשפטים הקומיים המבריקים במחזה – "לך יש תיאבון, לי יש בחילה!", היא רודה בבנה האומלל בפולניות מדוברת. רגע לפני מותה היא עוד נוזפת בו – "הייתי בשבילכם כמו אפצ'יק. אומרים 'לבריאות' והולכים הלאה". מיכאלי, שכבר מורגלת בגילום דמויות של פולניות מאשימות ("משפחה חמה" היא רק הדוגמא האחרונה), מביאה כאן את יכולותיה לשיא קומי. אם לא הייתי יושבת בתיאטרון הייתי בטוחה שלפנַי קטע מימי "סיבה למסיבה" העליזים.   אסופה של אנשים חבוטים. אורזי מזוודות (צילום: גדי דגון)המזוודה ב"אורזי מזוודות" היא מוטיב, מטאפורה ואנלוגיה בעת ובעונה אחת לדמויות ולסיפורים שהן נושאות איתן. מזוודה היא מטען ביוגרפי, היא ארגז חלומות והיא גם תיבת פנדורה. היא יכולה לסמן את הרומנטיקה וההצלחה – כמו במקרה של נינה (תמר קינן) שטסה עם בעלה הרופא וחמש מזוודות לירח דבש באירופה. מצד שני המזוודה היא גם החיים ההולכים ומתפרקים של אמציה – שמגיע לארץ עם צ'ארם אישי ומסיים את חייו בלא כלום. ויש את המזוודה של בּוֹבֶּה הקשישה (חנה מרון הנפלאה), שבנה (אוהד שחר) מנסה בעידוד אשתו הקלפטע (גילת אנקורי) לשלוח אותה לבית אבות. למרות כל מאמציו בובה בורחת שוב ושוב מהמוסד הסגור, עד שהיא נותרת אבודה וחסרת בית. ככל שמצבה הולך ומתדרדר כך גם מזוודתה מתדלדלת לכדי אוסף שקיות ניילון מרופטות, ובסוף ללא כלום. מרון לא פוצה את פיה כלל במהלך ההצגה, אלא רק חוצה את הבמה מצידה האחד לשני, כל פעם עם פרצוף אחר. קשה להסביר כמה מרגש לראות את השחקנית הזו על הבמה, דווקא בתפקיד שכזה. בהחלט עוד הוכחה לכך שאין תפקידים קטנים.  מינימליזם, זה טוב ליהודים?

הבמאי אודי בן משה בחר בעיבוד מאופק מאוד ל"אורזי מזוודות", ללא שום פירוטכניקה שמאפיינת פעמים רבות את עבודותיו (ראו ערך מעגל הגיר הקווקזי או "הנפש הטובה מסצ'ואן"). וכמה שונה העיבוד הנוכחי מזה של "איחש פישר", מחזה אחר של חנוך לוין שהועלה השנה בקאמרי, וסבל מעודפות בכל אחד ממרכיביו ("איחש" הוא גם מחזה שלוין לא העלה מעולם בחייו). הריסון בולט בתפאורה (רות דר) שמורכבת רק ממעקים לבנים שהם למעשה מרפסות, מאחוריהן עומדות הדמויות לסירוגין. אפשר שזוהי קריצה למרפסת המפורסמת של הרצל. אך בעוד שחוזה המדינה עומד על המרפסת ומשקיף אל העתיד, כאן המרפסת התלויה מייצגת דווקא את התבדותה המאכזבת של התקווה ההרצליאנית. גם התאורה העדינה, מעשה ידיו של אבי יונה בואנו (במבי), מותירה את הבמה בידיהם של השחקנים והמילים. בחירה זו, יש לשער, היא תוצר של כבוד שרוחש בן משה לטקסט הכל כך מדויק של לוין. בכל זאת, ב"אורזי מזוודות" נמצאות השורות הבלתי נשכחות: "לא שיש לי אשליות בקשר ללונדון, לונדון לא מחכה לי, גם שם אהיה לבד. אולי זה לכל החיים להיות לבד...".אין להם אשליות בקשר ללונדון. קאסט אורזי מזוודות (צילום: יח"צ)אותו כבוד לטקסט הוא במידה רבה בחירה נכונה ואמיצה מצידו של הבמאי, אבל אולי בגללו התוצאה היא שההצגה מתנהלת באותו טמפו כמעט לכל אורכה. משום שאין כאן נרטיב דרמטי מובהק אלא אסופה של התרחשויות וסצנות קצרות, הקצב האחיד פוער על הבמה כמה בורות של העדר התרחשות. גם הבחירה של קרן פלס להלחין מוזיקה עדינה ופשוטה יוצרת את אותה כפילות – מחד היא עוטפת בהרבה קשב את המתרחש על הבמה ולא תוקפת אותו או מאפילה עליו. מאידך, כשלא מרגישים את האפקט של המוזיקה, היא מאבדת משהו מהפוטנציאל שלה לחולל רגש של ממש בצופה. מילה טובה יש לומר למעצבת התלבושות עופרה קונפינו, שהביאה אל הבמה צבעים עזים ונפלאים. היות שלוין שומר על מינימליזם באפיון הדמויות שלו, התלבושות עזרו לעבות ולהבליט את ההבדלים ביניהן.      חנוך לוין כשם תואר

כלל נקוט בידו של כל סטודנט צעיר במדעי הרוח – אם ברצונך להישמע מבין עניין, שבץ בין משפטיך את האמרה "זה ממש ואלטר בנימין". כי ככה זה בעידן השעתוק הטכני, כל אמירה ביקורתית נשמעת כמו הברקה מכונפת של הפילוסוף היהודי-גרמני. בהתאמה, כלל ידוע הוא שכל מי שמבקש לפטפט קצת בתיאטרונית-מקומית, חייב להשתמש במימרה – "אוי, זה נורא חנוך לוין". בעיקר אם הפטפוט נוגע למחזות של חנוך לוין, ואין דרך לומר עליהם משהו מבלי להשתמש בחנוך לוין כשם תואר. כזה הוא "אורזי מזוודות", מחזה מאוד חנוך לויני, רווי במשפטי מחץ חנוך-לויניים, מורכב מקיבוץ של דמויות חנוך-לויניות מובהקות, ובמוסר השכל כמו שרק חנוך לוין יודע להטיח בפניהם של היושבים באולם. כל משפט בו מזוהה עם יוצרו, כל דמות בו נראית מוכרת, אולי מוכרת מדי, והמרקם הטקסטואלי, כרגיל, מערבב בין אבסורד לקומדיה, בין טרגדיה לאירוניה, בין פתטיות לאופטימיות. החשש היחיד הוא שכשם שהסטודנט הנלהב פולט באופן אוטומטי את שמו של בנימין מבלי להבין עד תום את דבריו, כך תישאר ההצגה כחווייה שצופיה יסתפקו בזיהוייה עם מחברה, מבלי להידרש לשאלות שהיא מעלה. בין כך ובין כך, "אורזי מזוודות" היא ללא ספק אחת ההפקות היותר מוצלחות של הקאמרי בחודשים האחרונים.אורזי מזוודות - מועדי הצגה

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true