רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"יסורי איוב": חנוך לוין עובד גם בצרפתית

מחסום השפה אינו מפריע לחוות את הכאב, האימה וההומור השחור שממלאים את "יסורי איוב" - העיבוד של חנוך לוין לטקסט התנכ"י. מי שחשב שספר איוב מדכא, צפוי לגלות שהמשוואה הופכת אפלה במיוחד כשמוציאים מתוכה את אלוהים

תגובות

לפני שנים מצאתי את עצמי ניצב לצד עצי הזית העתיקים של גן גת שמנים בירושלים בחברה מיוחדת. עמי היתה בת לדת המורמונית, שאוניברסיטה שלה שוכנת ממש במעלה ההר. עצי הזית שבגן היו מעוררים פליאה גם בלי שתיקשר בהם עלילה דתית, אבל על פי האמונה הנוצרית, גילם של עצים אלה מעל לאלפיים שנה ולמרגלותיהם עשה ישו הנוצרי את הלילה האחרון בחייו.יסורי איוב - כל הפרטים

המורמונית הסבירה לי שעבור המאמינים בדתה, גת שמנים הוא אתר מרכזי יותר מאשר אתר הצליבה עצמו. אין סבל כסבלה העמוק של הנשמה, כך הסבירה, שהרי הוא רב בהרבה על כל סבל פיזי. מכאן שבלילה השלם אותו בילה הנוצרי בתפילה, בידיעה שמותו קרוב, חווה  עינויים איומים ומשמעותיים יותר מכאב החנית שפצעה את חזהו או עקיצת נזר הקוצים.

המחזה יסורי איוב, מאבני הדרך ביצירת חנוך לוין, נפתח בעינויי נפש של אבדן נכסים ומסתיים במעין צליבה, שהיא אכזרית וגראפית עוד יותר מצליבת ישו. לוין עיבד את סיפורו של איוב מן המקור התנ"כי כמעט אחד לאחד, אבל עירב בו מימד מבהיל למדי של מות האלוהים. הבחירה שהצילה את איוב התנכ"י היא הרסנית עבור איוב הלויני. בהתירו לגיבורו ליפול לתהומה, מנצח לוין את התנ"ך: הוא טווה את סיפור הסבל המושלם.גם דם כחול נשפך

קבוצת תיאטרון שניגשת לעסוק במחזה נדרשת לשאלה שהמורמונים כבר מצאו עליה תשובה: איפה מרכז הכובד? מהי תמציתו הסבל ואיך ניתן לייצג אותה? במלים אחרות: על מה המחזה הזה בעצם? להקת תיאטרון צרפתית כגון Le Menteur Volontaire המתארחת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי צריכה להתמודד עם מסורת "תיאטרון האכזריות" הצרפתית שנביאה, ארטונן ארטו, ביקש לשדך בין כאב נפשי ופיזי והמליצה להביע את שניהם בהתפרצויות של דם.

הבמאי לורון ברת'ום מצא את עמק השווה המושלם. יש דם על הבמה אבל הוא אינו אדום. אמנם צבע אדום ניצוק בשלב מסויים מתוך בקבוק, אך הוא מתערב בצבעים אחרים שכולם מייצגים אובדן, ואילו כאשר נעקרות שינים של איוב הוא מתכסה בדם כחול, כיאה לאציל. כאשר איוב חולה, הוא אינו מתגרד למול עינינו. מצד שני, הבמה כולה היא שלבקת חוגרת אחת גדולה, מלאה בבקבוקים ריקים באבק ונוזלים שונים. גופים לבושים או ערומים או ערומים למחצה מתפלשים לאורכה ולרחבה.

פעם אתה למטה, פעם אתה למטה הסיום המפורסם, במהלכו משופד גיבור ההצגה אט אט על מוט מחודד של עץ, מוצג מצד אחד בצורה אמינה מאוד, שהרי יש מוט והוא גבוה. מצד שני, אנו מבחינים בבירור ברתמות הקושרות את השחקן אל תקרת התיאטרון. כתוצאת מן העידון הבלתי מעודן השורה על הכל, הופך כאבו של איוב לכפול. אנחנו רואים את הפיזי וזוכרים בלית ברירה את הלב השבור. היכולת לבודד בין השניים, כפי שעושים מאמינים הבוחרים לכרוע ברך בגת שמנים על פני גולגותא או להיפך, נגזלת מאיתנו. אנו נותרים כמו איוב שאיבד את כל ילדיו ביום אחד ואינו יודע על מי מהם יתאבל.

אולי האמירה המפתיעה ביותר בסיום דברים שכאלה היא שההצגה מהנה להפליא. פיליפ סייר בתפקיד הראשי עובר באופן מרשים באמת את הטרנספורמציה של איוב מבעל הון לאחרון הקבצנים ומכופר לגדול המאמינים וחוזר חלילה. הבדיחות עובדות באמת ובדיוק כפי שהן אמורות לעבוד. הבוטות הלוינית צולחת את מחסום השפה ודוקרת את האוזניים גם בלשון האהבה. כל הסבל הזה מוליד הצגה שיש בה לב ויש בה אופל, יש בה חוכמה קודרת ויש בה נדיבות תיאטרלית, הצגה שהיא יבוא מוצלח נוסף של הקאמרי ואירוע חיובי ביותר בתולדות הפקת מתנותיו של גדול מחזאינו.יסורי איוב - כל הפרטים

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true