אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין שני עולמות: משבר הזהות של שרה פון שוורצה

שיתוף הפעולה של הקאמרי עם תיאטרון שאושפילבינן בשטוטגרט פותח צוהר אל משבר הזהות הפוקד את גרמניה כ-60 שנה לאחר מלחמת העולם השנייה, והוא מצליח לגעת בנושא בישירות וצלילות מעוררי התפעלות ומבלי ליפול לשום קלישאה

תגובות

בעולם הקלישאות של התיאטרון הישראלי ישנו כלל ברור: כדי שההצגה תעורר עניין היא חייבת לגעת באחד משלושת הנושאים הבאים: שואה, מיעוטים והסכסוך הישראלי-פלשתינאי. ההצגה החדשה בין שני עולמות, שיתוף פעולה של התיאטרון הקאמרי עם תיאטרון שאושפילבינן בשטוטגרט, מצליחה לגעת בנושאים אלה בישירות וצלילות מעוררי התפעלות ומבלי ליפול לשום קלישאה.

לילה אחד פורצת לדירתם של אברהם (אלי גורנשטיין) וסבינה (קורנליה הייזה), זוג גרמני מבוגר המתגורר במינכן, רות (שרה פון שוורצה) – בתו של אברהם. רות הגיעה זה עתה מישראל, שם היא חיה מאז גיל שלוש וכעת היא בורחת מסיבה שמתחוורת במהלך המחזה. אברהם, אביה של רות, הוא גרמני שהתגייר ועלה עם משפחתו ארצה בשנות ה-60, אך לאחר מלחמת לבנון שינה את דעתו וחזר לגרמניה, כאשר הוא מותיר מאחור את אשתו וילדיו. את זהותו היהודית, שלא כמו זהותו הישראלית, הוא דווקא שימר, וכעת הוא חי כיהודי עם בת זוגו, סבינה. במהלך ההצגה מתגלה הסיבה לבואה של רות למינכן, כאשר תוך כדי כך היא מעמתת את אביה ובת זוגו עם שאלות של זהות דתית, לאומית ואנושית בכלל. » בין שני עולמות - מועדי מופעעוד בקאמרי:» קזבלן: יהורם גאון, מאחוריך» קיזוז: מחבקים קלישאות של ימין ושמאל

המחזה של שרה פון שוורצה (שמבוסס בקוים כללים על האוטוביוגרפיה שלה) נהדר. השפה שלה (עברית וגרמנית לסירוגין) היא פשוטה וריאליסטית, הדיאלוגים והמונולוגים שוזרים באופן אורגני וקולח את העלילה הדרמטית. כל קונפליקט במחזה הזה נבנה בזהירות ומגיע לשיא במלאכת מחשבת דרמטית. הבימוי של מנפרד לאנגנר משלים את הקו הריאליסטי של הכתיבה של פון שוורצה. מעבר לכך, הוא מתמסר להוית המחזה, שיש בו ניחוח של דרמת-מתח. ההתרחשות על הבמה קצבית וטעונה, גילוי רודף גילוי ואינו מותיר מרווח של שעמום לצופה. גם כשאחת הדמויות מפליגה במונולוג מכונן (ויש כאן כמה כאלה), היא עושה זאת על מנת לפגוע במטרה בחדות וביעילות, לא על-מנת להתפלסף לשם ההתפלספות.

שלושת השחקנים מצויינים. שרה פון שוורצה מעצבת ברגישות את דמותה המחוספסת והשסועה של רות. היא עושה את זה נהדר כאשר היא מתנדנדת בין אגרסיביות של חיה פצועה לבין הצורך הילדי בחיבוק אבהי. אלי גורנשטיין רהוט כהרגלו בתור האב שמתעקש להפגין כוח וביטחון, כאשר גם בנפשו ישנם לא מעט סדקים. קורנליה הייזה, השחקנית הגרמניה, שמבחינתי הייתה גולת הכותרת של ההצגה, מעצבת בניואנסים דקים את דמותה של בת זוגו של האב, שכביכול אינה קשורה כלל לישראל ולהיסטוריה היהודית, ובמהלך ההצגה חושפת את חיבוטי-נפשה הנוגעים לזהות גרמנית בת ימינו.

עיצוב הבמה של פאול לרכבאומר נקי ומוקפד ובעיקר מורגש כי לשחקנים נוח לשחק על הבמה הזאת. הוידאו של יאן קרלסון ואיתמר לוריא מוסיף מספר רגעים פואטיים במינון הנכון. התרגום, שמוצג על אחד החלונות הגדולים שבתפאורת הבית, מתקתק מצוין, ובתנאי שהצופה מסוגל לקרוא ללא קושי עברית או גרמנית, לא תהיה לו שום בעיה לצפות בהצגה הדו-לשונית הזאת.

ובהקשר לנקודה  הזאת כדאי להוסיף שהמשחק המשולב בשפה העברית והגרמנית, מלבד היותו מרענן לאוזן, מוסיף מימד בפני עצמו לנושאים המדוברים בהצגה. ישנו הבדל מהותי בין שתי השפות, הבדל שנובע לא רק מהצליל השונה אלא גם ממקור ההתכוונות של המילה הנאמרת. המעמד הפרפורמטיבי של המילה הגרמנית שונה לאין שעור מזה של המילה העברית. כל עיצור נשמע כאן במודגש וכל הברה זוכה לכבוד הראוי לה. גם לגוף ישנו תפקיד מרכזי ומכריע בתהליך הדיבור – ההבדלים הפיזיים בין הדיבור הגרמני לדיבור הישראלי ניכרים על הבמה ומרתק לבחון אותם. זהו הבדל מהותי בתפיסת השפה והקול ככלי ביטוי, הבדל שיכול ללמד דבר או שניים על ההבדלים התרבותיים בין ישראל לגרמניה. תענוג היה לשמוע את שלושת השחקנים האלה מדברים גרמנית רהוטה. גילוי רודף גילוי ואינו מותיר מרווח של שעמום לצופה. "בין שני עולמות" (צילום: יוסי צבקר)"בין שני עולמות" פותחת צוהר אל משבר הזהות הפוקד את גרמניה (ואת אירופה בכלל) כ-60 שנה לאחר מלחמת העולם השנייה. "העדפתי לא לשאול את סבא שלי שאלות כי רציתי להמשיך לאהוב אותו", אומרת סבינה הגרמניה בהצגה (אני מצטט שלא במדויק). היכן עובר הגבול בין שאילת השאלות וההתבוננות המפוכחת בעבר לבין ויתור והשלת הזהות הלאומית? היכן עובר הגבול בין העבר להווה? ההצגה מעניקה זוית ראייה מעניינת, שאינה טריוויאלית בכלל עבורנו, הישראלים, שגדלו על ברכיי השואה והגבורה. מרתק להציץ לרגע בתודעה הלאומית של עם אחר הקשור אלינו קשר בל-ינותק,  ובעקבות ההצצה הזאת, אולי, להצביע על כמה שאלות רלוונטיות לתודעה הלאומית שלנו.       » בין שני עולמות - 18-22 בדצמבר, הקאמרי

כתבות שאולי פספסתם

*#