אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"חיזור גורלי": קשה להאמין שאפשר לעשות את זה טוב יותר

העיבוד הבימתי של משה קפטן לסרט הקולנוע המצליח, הוא מכונת בידור בימתית משומנת, משוכללת וקולחת, המייצרת חוויה כמו קולנועית ומצמצמת את הפער בין תיאטרון לקולנוע

תגובות

אילו התיאטרון הישראלי היה נורמלי, הרי שהבחירה של הבימה, שהוא כזכור התיאטרון הלאומי, לכלול ברפרטואר שלו השנה עיבוד בימתי ללהיט האייטיז הקולנועי "חיזור גורלי", הייתה מעוררת תמיהה עמוקה. אך מכיוון שכבר הבנו שבמצב הדברים הנוכחי, שבו הרוב המוחלט של התקציב חייב להגיע מהקופות ולא מהסבסוד הממשלתי, הציפייה מהתיאטראות הציבוריים לעסוק באמנות היא ציפייה לא ריאלית, הרי שהעלאת "חיזור גורלי" בהבימה היא עניין מובן לחלוטין. נתנחם בזה שמשה קפטן, במאי הבית החדש של הבימה, הגיע הפעם לעבודה עם אנרגיות גבוהות ויצר הצגה מושקעת, אפקטיבית, סוחפת ומשוחקת היטב. אם כבר מחליטים לעשות עיבוד מסחרי לסרט בן שלושים ומשהו שנה, קשה להאמין שאפשר לעשות את זה טוב יותר מזה.חיזור גורלי - לכל הפרטיםגרסת התיאטרון של "חיזור גורלי" היא עיבוד טרי טרי, שנעשה על ידי התסריטאי המקורי של הסרט ג'יימס דירדן, והועלה בווסט אנד לפני פחות משנה בבימויו של טרבור נאן האגדי. הביקורות אגב היו פושרות עד גרועות, כך שעל פניו נראה שקפטן הצליח להתעלות על המקור. לפי עדותו, דירדן ביקש לתקן בגרסה הזאת משהו מהייצוג הבעייתי של דמות האישה בסרט, שנתפס עד היום כאנטי פמיניסטי. העניין ניכר במיוחד בשינוי הסוף של הסרט לסוף המקורי שדירדן תכנן, אם כי למרות הכוונות הטובות, מדובר בחוליה החלשה בעיבוד הזה. בגרסה המקומית אקי אבני מגלם את דן גאלאגר, עורך דין חתיך, שלמרות חיי המשפחה המאושרים שלו עם קייט (ריקי בליך) ובתם אלן, מתפתה יום אחד לסטוץ עם אלכס פורסט (אסנת פישמן), עובדת הוצאת ספרים לוהטת. הסקס אמנם מעולה, אך מתברר שאלכס אינה מעוניינת לעזוב את דן לנפשו אחרי הבילוי המשותף והיא מאיימת על שלמות משפחתו. עם הזמן, האיום גולש לעבר חוסר שפיות, מה שמוביל את דן לנקיטת צעדים נחרצים."תמיד נחמד לראות אותה על הבמה". ריקי בליך אם נעזוב רגע בצד את התהיות לגבי התכלית המפוקפקת שבעיבוד סרטי קולנוע לבמה, ברור ש"חיזור גורלי" בבימויו של קפטן הוא אחד הטובים שבהם. כמו במיטב עבודותיו, קפטן מצליח ליצור מכונת בידור בימתית משומנת, משוכללת וקולחת, שבה עיצוב הבמה, הפסקול וקטעי הווידאו מתמזגים באופן אורגני עם עבודתם של השחקנים ויוצרים מהלך דינמי, חי וסוחף. הרבה מהקרדיט כאן מגיע למעצב הבמה ערן עצמון, שהעמיד את אתרי ההתרחשות של ההצגה על במה מסתובבת, אשר מאפשרת לבצע חילופים מהירים בין מקום למקום, ואף להעמיד אותם בכל פעם בזווית מעט שונה לעומת הקהל. כך, בשילוב עם הקרנות וידאו, השתקפויות ועבודת תאורה מהימנה של מאיר אלון, נוצרת על הבמה חוויה כמו קולנועית, שמצמצמת את הפער בין תיאטרון לקולנוע בכל הנוגע ליכולת לספר סיפור מהסוג הזה. באופן מפתיע, בהבימה לא חסכו על העיצוב, מה שאפשר לעצמון ליצור עבודה מושקעת ומלאת פרטים, זאת בניגוד למה שהצליח לעשות לפני כמה חודשים ב"תעלת בלאומילך" של הקאמרי, עיבוד אחר ללהיט קולנועי. כאמור, אם כבר עושים עיבוד של סרט לבמה, ככה צריך לעשות את זה. "המשחק הוא מצוין רוב הזמן". "חיזור גורלי" של הבימהאך עם כל הכבוד לבמה המשוכללת, ההישג הגדול של ההפקה הזאת היא הצלחתו של קפטן לשלב באופן מדויק בינה לבין הגורם האנושי. אחת המעלות הגדולות של קפטן, לפחות בהצגות שהוא משקיע בהן את הנשמה ולא עושה אותן על טייס אוטומטי, היא היכולת שלו להפיק מהשחקנים משחק טבעי, לא לוחץ, נטול מניירות תיאטרליות. ב"חיזור גורלי" היכולת הזאת מופגנת במלואה, והמשחק הוא מצוין רוב הזמן. נדמה שאסנת פישמן מזמן לא הייתה טובה כמו כאן, בתפקיד האישה המופלאה, שנפשה המעורערת נחשפת בהדרגה. גם אקי אבני מפתיע במשחק מחויב ורגיש בתפקיד הגבר הספק מניאק, ספק קורבן. אפילו סצנות הסקס הבימתיות ביניהם מצליחות להיות משכנעות למדי. לריקי בליך אין מספיק בשר בתפקיד האישה הנבגדת, אך תמיד נחמד לראות אותה על הבמה. אורי הוכמן ורזיה ישראלי מעצבים דמויות משנה חביבות מאוד. כל אלה מאפשרים לקפטן לעצב מציאות בימתית חיה ונושמת, שמשכנעת את הקהל בתוקף של הסיפור, ומאפשרת לנו לחוות על במת התיאטרון בידור קולנועי משובח."אפילו סצנות הסקס הבימתיות ביניהם מצליחות להיות משכנעות למדי". אבני ופישמן

חיזור גורלי - תיאטרון הבימה, בימוי: משה קפטן, 9.12.2014במסגרת "הסרטים שחייבים לראות" של yes 3, תשודר הקלאסיקה בכיכובם של מייקל דאגלאס וגלן קלוז ב-28.12 בשעה 22:00.

*#