תולדות הבימה: התחילו בשיא ולאט לאט הנמיכו

כיצד השפיעה המורשת הרוסית על התיאטרון העברי הראשון ולמה לא נותר ממנה דבר כיום, מה למדו השחקנים הראשונים מהנסיך וולקונסקי, איך גברה התנשאות הבימה ככל שפחת בטחונו העצמי ומדוע מרד בו הקאמרי?

מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים5
מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ

בשבוע שעבר התפעלתי מכאן מספרה של לאה גילולה על ר, שנוסד בשנת 1944 בזכות ההתלהבות והחברות של מייסדיו, וגם על בסיס רצונו להיות אנטיתזה לתיאטרון הבימה והפתטיות האקספרסיבית והרוסית שלו.

המתחיל במצווה אומרים לו גמור. לכן פניתי להתעניין במה שמייסדי הקאמרי קמו נגדו, היינו ה״רוסיות״ של הבימה, וכל מה שהיא ייצגה והיתה אז בתיאטרון הישראלי. כאן כבר לא יכולתי לסמוך על זיכרוני, אבל נעזרתי בספרה המעולה של ילנה טרטקובסקי ״הבימה — המורשת הרוסית״ שראה אור כבר ב–2013 ולבושתי אני יכול לתת לו את הכבוד הראוי לו רק עכשיו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ