אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"סוסים בשמיים": בין שום מקום לכל מקום

היצירה החדשה של רמי באר ולהקת המחול הקיבוצית מזמינה למסע בעולם אפוקליפסי עתידי, המעניק לצופה תזכורת מטרידה לזמנים האלימים שבהם אנו חיים ולמציאות הסובבת אז ועכשיו

תגובות

ערבול והפשטה. "סוסים בשמיים" (צילום: אייל הירש)

בערב הגאלה השנתי של להקת המחול הקיבוצית שהתקיים אמש (ראשון), והוקדש הפעם לכפר המחול שפועל בקיבוץ געתון שבגליל, הוצגה בבכורה יצירתו החדשה של רמי באר, "סוסים בשמיים". המופע, כך לפי אתר הלהקה, מציג "מרחב תנועתי בהשתנות מתמדת... ריח זיכרון בזמן ובמרחב". ואכן, מתחילתו נדמה כי באר בחר במכוון להשאיר את העולם הבימתי במעיין אזור דמדומים שבין שום מקום לכל מקום: במה חשופה וריקה לחלוטין, תלבושות בגווני לבן וצבע הגוף, ופסקול אקלקטי, הכולל מצד אחד קטעים בעלי ספציפיות תרבותית מובהקת (כמו שיר של אלביס פרסלי או מוזיקה שמנוגנת על בנג'ו), ומצד שני מוזיקה אלקטרונית או קטעי דיבור בשפה מזרח אסיאתית שעברו ערבול והפשטה.

» סוסים בשמיים - לכל הפרטים
»
מאחורי הקלעים של חתונת הדמים
» "אנה": מציאות בימתית מרגשת

התדר הרגשי של המרחב. "סוסים בשמיים" (צילום: אייל הירש)

גם ביצירה זו מצייתים המהלך הכוריאוגרפי והשפה התנועתית לעקרונות המארגנים שכבר הפכו לסימני ההיכר של עבודותיו של רמי באר - מעברים תדירים ומהירים בין קטעי יוניסון לקטעי דואט וטריו, הנגדה בין התפרצות תנועתית לתנועה בהילוך איטי, שורת רקדנים העומדת פרונטאלית מול הקהל ומבצעת בסנכרון תנועות ידיים שנראות כמו שפה עם דקדוק פנימי משלה, וכמובן טכניקה מרשימה שמציגה את הבסיס הקלאסי האיתן של רקדני הלהקה.

בתוך המילון התנועתי הזה שזורות מחוות המשקפות את התדר הרגשי של המרחב שיצר באר, ויוצרות אווירה של מצוקה ואפילו ייאוש: הליכה כפופה המלווה בתנועה תזזיתית של כפות הידיים, הופעת הרקדנים כשפיותיהם סתומים במסקינטייפ אדום, וגם ריצה אחוזת דיבוק של רקדן אחד שמנסה בכל כוחו להגיע ליעד בלתי נראה, אך בפועל נשאר תקוע במקום. ויש גם את הרגע בו עומדים כל הרקדנים ומשלבים אצבעות כפי שנהוג לעשות, כמבטיחים לשמור סוד או לקיים הבטחה, מחווה שמטמיעה בהתרחשות איזה מימד ילדותי, המתחבר לדימוי הפנטסטי של סוסים בשמיים.

למרות מידה מסוימת של חזרתיות שניכרת לאורך העבודה - הן על אלמנטים תנועתיים והן על אופי השינויים בארגון הכוריאוגרפי - ישנם מספר רגעים בהם מתגלה איכות תנועתית מפתיעה. אחד מהם הוא קטע שבו רוקדים יחד הבנים בלבד, ותנועתם משלבת צעדים ומנחי גוף שנדמה כי נלקחו מתוך מסורת הריקוד המרובע (square dancing), שמזוהה מאד עם תרבות הבוקרים הכפרית של דרום ארצות הברית. 

סוג של תפילה. "סוסים בשמיים" (צילום: אייל הירש)

אניגמה כואבת ומעוררת

קטע מעניין נוסף מתרחש כאשר נכנס לבמה רקדן ומדקלם באנגלית את מילות השיר "Horses in the Sky" של הלהקה הקנדית Silver Mt. Zion, שממנו נלקח שם המופע. המילים, שבשורות הראשונות יכולות להטעות ולהיחשב לשיר ערש, מתגלות בהמשך כמעין טקסט אפוקליפטי אשר מתריע על הזמנים האלימים בהם אנו חיים; על בתי ספר שנראים כמו בתי כלא, ובתי כלא שנראים כמו קניונים. דימויים אלו הופכים לעוגן רעיוני של היצירה, ומונכחים בה בעוצמה בזכות האופן שבו זועק אותן הרקדן לקהל, כמו נביא זעם. השיר חוזר שוב בסיום היצירה אך בגרסה מוזיקלית ומינורית יותר, שהופכת את המחאה לסוג של תפילה.  לכל אורך היצירה נוכחת תחושה חזקה של רצון להתנתק מהקרקע ולנסוק, וזו מקבלת ביטוי בתנועה החוזרת על עצמה של הושטת הידיים כלפי מעלה, כמו כדי לעוף. דימוי זה מתחבר לציטוט מהספר "גטסבי הגדול" המלווה את פרסום המופע באתר הלהקה: "מחר אנחנו נרוץ מהר יותר, נפרוש את ידינו רחב יותר... ואז בבוקר נפלא אחד...". אך שאיפה זו נותרת בגדר משאלה לא ממומשת, ונראה כי בוקר חדש ממאן להגיע, שכן היצירה מסתיימת בתמונה קודרת למדי בה רק רקדנית אחת נותרת עומדת בעוד השאר זוחלים את דרכם לאט החוצה - היא הולכת במעגלים בעודה מביטה למעלה, מחפשת אולי תשובה, אולי ישועה.

"סוסים בשמיים" היא יצירה אניגמטית במקצת, ויחד עם זאת יוצרת חוויה אסתטית ונעימה לעין של במה עמוסה ברקדנים מצוינים ותאורה יפהפייה (בעיצובו של רמי באר) שעוטפת אותם ברגישות. יש בה מטען של מועקה שאינו מתממש במלוא עוצמתו בגלל שהוא כלוא בתוך התבנית הצורנית המוקפדת, אך היא בכל זאת מכניסה את הצופה אל מרחב שבו נדמה כי לרגעים הזמן עוצר מלכת ואפשר, אולי, לחלום על דהירה לעבר האופק או השמיים. 

סוסים בשמיים - היכל אמנויות הבמה הרצליה 8.5

*#