"נישואי פיגרו": כשחסרונות הופכים ליתרונות

איתי טיראן מציג בעבודת הבימוי הראשונה שלו עבור האופרה הישראלית יצירה נהדרת, שמוטב יהיה לו תגיע גם לבמה מרכזית יותר

מרט פרחומובסקי, עכבר העיר | צילומים: ניר כפרי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מרט פרחומובסקי, עכבר העיר | צילומים: ניר כפרי

במאי חכם, עבודת שחקנים מוקפדת. "נישואי פיגרו"

מבין האופרות של מוצרט, "נישואי פיגרו" היא ככל הנראה האהובה ביותר וגם המצטיינת ביותר בכל הנוגע לצד הדרמטי שלה. בניגוד לארכנות והטרחנות של "כך עושות כולן", לדוגמא, או הסיבוכים העלילתיים המעושים של "חליל הקסם", "פיגרו" מציגה עלילת אהבהבים אלגנטית ואינטליגנטית, באדיבות המחזה הקלאסי בפני עצמו של בומרשה, שעליו היא מבוססת. העלילה הזאת נפרשת באיזון מושלם עם מוזיקה יפהפייה ורבת הברקות, ויותר מהרבה יצירת אחרות בקאנון האופראי. בנוסף, היא מאפשרת לבמאי חכם לרקוח מהחומר הפקה, שלא רק מעניקה מצע בימתי פונקציונלי לביצועי התזמורת, אלא באמת עושה תיאטרון מוזיקלי טוב. איתי טיראן, כפי שכבר הוכיח בעבר, הוא בהחלט במאי חכם, שמגיש לנו בעבודה האופראית הראשונה שלו יצירה מקסימה ועשויה היטב, היודעת לנצל את מגבלותיה לטובתה.

» נישואי פיגרו - לכל הפרטים» פסטיבל האופרה בעכו 2015 - לכל הפרטים

נישואי פיגרו מהווה בעצם את המהך עלילת "הספר מסביליה", מחזה קודם של בומרשה, שגם הוא זכה לעיבוד אופראי מפורסם של רוסיני. פיגרו הוא משרת שנון ותחמן של הרוזן אלמוויווה, אציל חרמן וגם קנאי, שמצד אחד רודף אחרי כל בחורה יפה שנמצאת בסביבתו, ומצד שני חושד שאישתו הרוזנת בוגדת בו מאחורי הגב. אחת ממטרות חיזוריו של הרוזן היא סוזנה, כלתו של פיגרו, ועל כן, המשרת נחוש בדעתו למנוע מאדונו להגשים את תכניתו הזדונית לגביה וללמד אותו לקח. ברקע, יש גם את ד"ר ברטולו, "האיש הרע" מהספר מסביליה" שמתכנן נקמה נגד פיגרו על מה שעולל לו בפרק הקודם.

אופי המקום משרת את החוויה. "נישואי פיגרו"

ההפקה הנוכחית של פיגרו נוצרה עבור פסטיבל האופרה בעכו, האח הקטן והצנוע של פסטיבל האופרה הקיצי במצדה, שנולד כחלק מנסיונותיה המרשימים של האופרה הישראלית לפנות לקהל רחב יותר מהמנויים המסורתיים שלה. ההפקות בפסטיבל, בדומה למה שקורה במצדה, מועלות בתוך אתר היסטורי מרהיב – אולמות האבירים – תחת כיפת השמיים, בין חומות העיר העתיקה. למרות הלחות של היום, שלא נשברה בקלות, והכניסה הצרה למתחם שהקשתה מאוד על כניסת הקהל והתפזרותו, מדובר במקום כיפי ומתאים מאוד להפקות מהסוג הזה, במיוחד בגלל היותו מתחם תחום מצד אחד ונטול גג מצד שני. בניגוד למה שקורה במצדה, התחושה היא שדווקא אופיו המיוחד של המתחם בעכו מיטיב עם ההפקות ויוצר מיקוד ותהודה, שמשדרגים את החוויה. נראה שהמנצח דניאל כהן מנצל באופן מקסימלי את יתרונות המקום ומוביל את תזמורת הקאמרטה הישראלית לביצוע צלול, צנוע ויפה מאוד.

מה שכן, הבמה במתחם קטנה יחסית, עם מגבלות גלויות לעין בכל הנוגע לכמות התפאורה והתאורה, שאפשר להשתמש בהן. התחושה שמתעוררת בהפקה הנוכחית היא שאיתי טיראן הפך את המגבלות של החלל ליתרון, ויצר עבודה, שמהווה את אחד מהשיאים של האופרה הישראלית בשנים האחרונות. דווקא הצניעות היחסית שלה בכל הנוגע לתפאורה ותאורה מובילה לפתרונות יצירתיים ואלגנטיים עם קוליסות ניידות, שמרכיבות אתרי התרחשות שונים באופן דינמי, ושימוש אלגנטי וחביב מאוד בוידאו, לכל אורך המופע. העובדה שצוות המשתתפים של ההפקה הוא מקומי לחלוטין בניגוד לנהוג, גם מאפשרת לטיראן לביים אופרה, שניתן לדבר עליה באופן מוחלט במושגים של תיאטרון.

הפקה אותנטית עם חדווה אמיתית. "נישואי פיגרו"

העבודה שלו עם הסולנים היא מוקפדת מאוד, ואין על הבמה ולו משתתף אחד שמשחק פחות טוב ממה שהוא שר. כל הדמויות מאופיינות היטב, המיזנסצנה מדויקת ומשרתת את העלילה, ובאופן די נדיר באופרה, אפשר אשכרה להאמין למה שקורה על הבמה. יאיר פולישוק מתגלה כליהוק מושלם לתפקיד פיגרו והוא מבצע אותו בקלילות ובמעוף משכנעים מאוד. הילה בג'יו, שהיא תמיד תענוג, מקסימה ממש בתפקיד סוזנה, וגם מפגינה יכולות קוליות מרהיבות. עודד רייך הוא ליהוק מצוין לתפקיד הרוזן אלמוויווה הנכלולי, עם איזון מושלם בין עבודה דרמטית טובה מאוד ויכולת שירה מצוינת. גם אלה ויסוביצקי בתפקיד הרוזנת, נעמה גולדמן בתפקיד כרובינו, עדית זמיר בתפקיד מרצ'ליה וולדימיר ברון בתפקיד ד"ר ברטולו מגישים הופעות לא פחות מנהדרות. מה שבטוח, האיכות המיוחדת שמתקבלת כאן מזמרים, שרגילים ברובם לתפקידי משנה בהפקות "הגדולות" של האופרה, אמורה לגרום להנהלת האופרה הישראלית ליזום עוד ועוד הפקות "מקומיות" מהסוג הזה. יש בהן אותנטיות וחדווה אמיתיות, והיא מאפשרת לכוחות המקומיים לפרוח. צריך גם לקוות ש"נישואי פיגרו" של איתי טיראן לא תעלם מרפרטואר האופרה, ותנדוד בהמשך לבמה המרכזית שלה.נישואי פיגרו - עכו העתיקה, בימוי: איתי טיראן 10.9

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ