"קיץ במרינבאד": איך אומרים תענוג ביידיש?

עם קאסט מדויק, וחיבור מהודק בין הבימוי לעבודת התנועה, העיבוד של נגה אשכנזי לרומן של שלום עליכם פשוט נהדר

עידית סוסליק, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
קיץ במרינבאד
עידית סוסליק, עכבר העיר

במכתב שכותב חיים סורוקר לחברו שלמה קורלנדר, הוא מבכה על מר גורלו שהביא אותו אל מריאנבד "החשוכה והנידחת", שבה אין אפילו תנאי מחייה בסיסיים כמו אוכל ומנוחה. בפועל, נהנה סורוקור משגרה של מותרות ותענוגות: משחקי בינגו, מסיבות ריקודים ובעיקר שפע של נשים צעירות לחזר אחריהן. הפער הזה בין המכתב למציאות, בין מה שקורה למה שמספרים, מחולל תסבוכת לא קטנה שמאיימת לערער את חיי הקהילה היהודית ועומדת במרכזה של ההצגה "קיץ במריאנבד" שמוצגת בתיאטרון גשר בבימויו של אמיר י. וולף.

» קיץ במרינבאד - לכל הפרטים
» מדור במה של עכבר העיר
» לוח הצגות

ההצגה מבוססת על רומן המכתבים "מריאנבד" מאת שלום עליכם, שמורכב מ-49 מכתבים ו-36 טלגרמות, אותם עיבדה נגה אשכנזי למחזה אשר מציג את הדרמות האנושיות הטרגי-קומיות של 15 דמויות שנעות (מרכלות ובוגדות) על הציר שבין הרובע היהודי בוורשה לעיירת המרפא מריאנבד בצ'כיה במהלך קיץ אחד בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

מתוך חילופי המכתבים שנאמרים בהצגה כמונולוגים ו/או דיאלוגים, ומומחזים לסצנות תיאטרליות שמעצימות את תוכן המכתב, או לחלופין - מציגות התרחשויות מנוגדות לחלוטין למה שנאמר בו - נחשף הקהל לטיפוסי דמויות מייצגות של יהודי ורשה האמידים. בהם ניתן למצוא, למשל, את שלמה קורלנדר (דורון תבורי) ואשתו הצעירה בלצה (רוני עינב), שנוסעת למריאנבד כדי להרגיע את המיגרנות, אך בעיקר מתמסרת שם בחדווה לחיזורים של שלושה גברים במקביל - חיים סורוקר (אלון פרידמן), מאיר מאריימצ'יק (ישראל [סשה] דמידוב) ודוקטור זיידנר (הנרי דוד), שאפילו מציע לתקן לה סתימה בשן כדי לכבוש את ליבה. בעזרתן של כמה "נשמות טובות" מוורשה, הבשורה על התנהגותה של בלצה מועברת בתפוצת מטכ"ל ומגיעה עד לבעלה, שמוציא לפועל נקמה יצירתית שניתן להגדירה כ-"פיגוע טלגראמות". 

החיבור המדויק בין הבימוי לעבודת התנועה (כוריאוגרפיה של טליה בק) מספק רגעים קומיים מצוינים, כמו המסע לחיפוש השידוך המיוחל שאליו יוצאים "שדכן העל" קטן הקומה סווירסקי (אלכס סנדרוביץ'), פרל יאמייקר (ליליאן רות) ושלושת בנותיה (השחקנים דור מיכאלי, הלל קפון ופאולו א. מוארה, שעל כל אחד מהם הולבש אף ארוך במיוחד שבשל גודלו זוכה להתייחסות כמעט כמו דמות נוספת בהצגה). את המטרה הנעלה מעודד במכתבים מוורשה בעלה של פרל, ולוול (ויטלי פוקס), שמצדיע לה על "המשימה האמיצה" שלקחה על עצמה ומפציר בה לקחת כל שידוך שלא יהיה "ובלבד שיהיה זכר". התהלוכה הגרוטסקית של הפמליה המכובדת חוצה את הבמה לפחות שלוש פעמים שבמהלכן ניתן ביטוי פיזי משעשע לזמן שעובר - הבנות הזקופות-מדיי הולכות ומתנמכות בהדרגה ומסיימות את המסע בצליעה.  

מתוך ההצגה קיץ במרינבאדצילום: רדי רובינשטיין

הכוריאוגרפיה שיצרה בק מצטיינת גם בסיגנוּן פעילויות היומיום של הדמויות בוורשה ובמריאנבד לכדי ריקודים קטנים (ראוי לציון בהקשר זה קטע נפלא של משחק טניס בהילוך איטי שבו כל חבטה מוציאה מהנשים אנחת מאמץ מוגזמת), ואלו מעוצבים בהשראת האסתטיקה של סרטים אילמים ומחזות זמר מוקדמים (ליודעי ח"ן בתחום המחול, קטעים מסוימים בוודאי יזכירו את יצירת הבלט הנפלאה של ברוניסלבה ניז'ינסקה מ-1924, "הרכבת הכחולה", שהציגה את חיי החברה הגבוהה בעיירות הקיט של צרפת).   

הפן החזותי בהצגה לא פחות ממרהיב (עיצוב תפאורה של אדם קלר ותלבושות של וניה בואודן), ומצליח להעביר את ההבדלים בין השגרה לחיי התענוגות דרך במה אפרורית ומאובקת שמייצגת את וורשה, שאליה מבליחים ללא הפסקה צבעי הפסטל הרעננים של מריאנבד. גם ההצבה של ההתרחשויות לסירוגין בקדמת הבמה ובמפלס אחורי מוגבה מבססת תחושה מדויקת של זמן ומרחק, ושל התנועה הדינאמית של דמויות שנוסעות וחוזרות. יתרה מזאת, הבמה העמוסה בדפים מקומטים נותנת ביטוי ויזואלי למכתבים כחומר וכתוכן המצוי במרכז חייהם של האנשים: מימד זה מועצם ברגעים בימתיים יפהפיים כמו ההמתנה של חנצה מאריימצי'ק (סבטלנה דמידוב) וחוה'לה צ'אפניק (כרמל קנדל) למכתבים מבעליהן בזמן שדפים נופלים סביבן ללא הרף.    

"קיץ במריאנבד" הוא לא פחות מתענוג צרוף שמבוים ומבוצע בצורה נפלאה. העיבוד עושה חסד לכתיבה השנונה של שלום עליכם (ובמיוחד ההחלטה להשאיר בטקסט פנינים ביידיש כמו "גשעפטן", "מין אוייצער" ו-"מוציון"), ומשאיר את הקהל עם חיוך גדול, שמחה בלב וגם הזמנה לאמץ את מריאנבד כגישה לחיים: "נרקוד כמו הגויים, נשתה כמו הגויים ונאכל כמו... נאכל כשר ובסוף נכפר על הכל כמו יהודים טובים".

קיץ במרינבאד - תיאטרון גשר, בימוי: אמיר י. וולף 11.5

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ