למרות החלטת הקבינט, החלופות לייבוא האמוניה למפרץ חיפה לא מיושמות

עיריית חיפה מעכבת את מתן הרישיונות הדרושים למערך הייבוא ולחיפה כימיקלים. נשקלת הזרמת האמוניה למכליות כביש, חלופה שהמשרד להגנת הסביבה טוען ש"אינה תואמת את השכל הישר"

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צפריר רינת
צפריר רינת

חודש לאחר שוועדה מיוחדת מטעם הממשלה אישרה את החלופות האפשריות לייבוא אמוניה לישראל, אף אחת מהן אינה מיושמת עדיין. כדי להתגבר על עיכוב, הממשלה שוקלת להזרים את האמוניה המיובאת ישירות למכליות שישונעו לאחר מכן דרך הכביש למפעלים. אבל המשרד להגנת הסביבה סבור שמדובר בחלופה שאינה מיטבית מבחינה בטיחותית וש"אינה תואמת את השכל הישר".

ייבוא אמוניה מתבצע כיום באמצעות מכלים ממוגנים (איזוטנקים) המגיעים על אוניות. הוועדה, שפעלה מטעם הקבינט המדיני־ביטחוני, אישרה ייבוא גם באמצעות ספינה שתגיע לנמל חיפה, שממנה תועבר האמוניה לצינור תת־קרקעי המגיע עד מפעל חיפה כימיקלים. ממתקני המפעל ניתן יהיה להעביר את האמוניה במכליות כביש לצרכנים נוספים.

מיכל אמוניה בחיפה, ב-2017
מיכל אמוניה בחיפה, ב-2017צילום: BAZ RATNER / רויטרס

חלופה זו מתעכבת עקב דרישות שונות של עיריית חיפה במתן רישיונות עסק להפעלת הצנרת הדרושה ולמפעל חיפה כימיקלים. לדברי השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, משרדו לא יכול לתת היתר רעלים בטרם יינתן לחיפה כימיקלים רישיון עסק — וללא היתר לא ניתן לעשות שימוש באמוניה.

בגלל העיכובים הקשורים בחלופת הצנרת התת־קרקעית, גובר הסיכוי שהאמוניה תוזרם ישירות למכליות כביש. המשרד להגנת הסביבה קבע שמדובר בחלופה קבילה, אך לפי חוות דעת של אגף חומרים מסוכנים במשרד "אין מדובר בחלופה מיטבית למיטב הידע המקצועי ושיקול הדעת שלנו". בחוות הדעת גם נכתב כי בסקירה בינלאומית לא נמצא בעולם מקום נוסף המבצע פעולה של ריקון מאונייה למכלית כביש.

מכל האמוניה בחיפה, ב-2017
מכל האמוניה בחיפה, ב-2017צילום: רמי שלוש

לדברי נדב שחר, מנכ"ל חיפה כימיקלים, המפעל ממשיך לפעול כדי לעמוד בדרישות של עיריית חיפה לקבלת רישיון עסק. לגבי החלופה של מכליות כביש, ציין שחר שהיא קבילה ועדיפה על איזוטנקים.

בידי עיריית חיפה חוות דעת בעניין ייבוא אמוניה שלא נבחנה על ידי הוועדה הממשלתית. חוות דעת זו הוכנה בידי חברת הייעוץ הבין-לאומית לניהול סיכונים, DNV GL. חוות הדעת, שהושלמה סופית החודש, בחנה כמה תרחישים של תקלות חמורות במקרה של ייבוא באונייה לעומת ייבוא באיזוטנקים. היא קבעה שהתרחיש בעל מידת הסיכון הגבוהה ביותר הוא תקלה חמורה באונייה הגורמת לדליפת האמוניה. עם זאת, ציינה חוות הדעת שבמקרה של תקלה בכמה איזוטנקים ביחד - תרחיש קיצוני במיוחד - קיים סיכון משמעותי לאוכלוסייה באזור.

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה חוזרת על עמדותיה כפי שהוצגו ואושרו על ידי בתי המשפט השונים, לפיהן מערך האמוניה בכללותו מחייב קבלת היתר בנייה ורישיונות עסק על פי דין. העירייה מפנה להנחייתו הברורה והמפורשת של בית המשפט העליון בעקבות פסיקה ביולי 2017 כי בנושא הפעלת מערך האמוניה וכל הפתרונות והחלופות שייבחנו יש להקפיד על כל הדינים לרבות דיני תכנון ובנייה, דיני רישוי עסקים, מכרזים וכיוצא באלה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ