משרד הבריאות מקדם: נוסעים ממדינות "ירוקות" יהיו פטורים מבדיקות ובידוד

לדברי המשנה למנכ"ל המשרד, המהלך דורש היערכות ולא ייעשה "מהיום למחר". לישראל אין הגדרה למדינות ירוקות והיא נסמכת על קריטריונים של האיחוד האירופי. על פי ההנחיות הקיימות, כל מי שנכנס לארץ מחויב ב-14 ימי בידוד

עידו אפרתי
עידו אפרתי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נתב"ג, החודש
נתב"ג, החודשצילום: תומר אפלבאום

משרד הבריאות מקדם מתווה שלפיו נוסעים המגיעים לישראל ממדינות שרמת התחלואה בקורונה בהן נמוכה (מדינות "ירוקות") יהיו פטורים מבדיקות ומתקופת בידוד– כך הודיע היום (רביעי) המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו. "זה דורש עדיין התארגנות, שינוי של הצווים והיערכות של גורמים נוספים", אמר גרוטו בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. "זה לא יכול להיות מחר בבוקר. מבחינתנו, אנחנו נעשה את כל המאמצים". 

על פי ההנחיות כיום, כל אזרח ישראלי שנכנס לארץ מחויב ב-14 ימי בידוד. כניסתם של אזרחים זרים מותרת רק אם יש להם יכולת מוכחת לבידוד בית בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לישראל עצמה אין קריטריונים ברורים למדינות "ירוקות". לפי האיחוד האירופי, ההגדרה נקבעת בין השאר לפי מספר מקרי ההידבקות היומי הממוצע למאה אלף איש, שחריגה ממנו מונעת כניסה. בסוף החודש שעבר היה הממוצע באיחוד האירופי 16 מקרים למאה אלף איש.

גרוטו, במאיצילום: מוטי מילרוד

כמו כן, מדינות ששואפות שאזרחיהן ייכנסו לשטח האיחוד האירופי נדרשות להחזיק במערך יעיל של בדיקות, איתור נדבקים, מניעה וטיפול כדי להתמודד עם המגפה. הן גם נדרשות להוכיח שיש להן מאגר מידע זמין ומהימן.

לפי רשימה שגיבשו חברות תעופה בארץ ובעולם, המדינות הנחשבות כיום "ירוקות" כוללות בין השאר את אוסטריה, קנדה, קפריסין, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, אירלנד, יפן, דרום קוריאה, ליכטנשטיין, לטביה, ליטא, מלטה, ניו זילנד, נורווגיה, פולין, סלובקיה, סלובניה ושווייץ.

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח (יש עתיד) הביע תמיכה במתווה ואמר: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה, לא יכול להיות מצב שהתעופה שישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".

גם שר התיירות אסף זמיר הביע תמיכה והוסיף: "השמים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה, ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג, לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".

עם זאת, קידום המהלך עדיין שנוי במחלוקת. בתחילת החודש שעבר פרסם מרכז המידע והידע למאבק בקורונה דו"ח בנושא. בין השאר נכתב במסמך כי "בשל התחלואה העולמית המתרחבת, פתיחת השמים, שמשמעה התרת כניסת זרים לארץ וביטול חובת הבידוד לשבים, עלולה להוביל להגברה משמעותית של היקף התחלואה בקורונה בישראל. סיכון זה קיים, להבנתנו, גם אם יינקטו צעדי מנע הגנתיים, וגם אם תותר הכניסה ממדינות 'ירוקות' בלבד".

בין השאר טוענים מחברי הדו"ח כי תיירים הנושאים את הנגיף הם בעלי פוטנציאל מוגבר לתפקד כ"מפיצי על", וכי קיים מחסור במידע על היקפי התחלואה במדינות השונות. "קיימת שונות רבה בין מדינות העולם... בהיבטי ניטור התחלואה", נכתב בדו"ח. "עקב כך לא ניתן להעריך את שיעור התחלואה האמיתי בכל מדינה, ללא קבלת מידע מהימן".

עוד מתריעים מחברי הדו"ח כי מדינה ירוקה שתפתח את שעריה תיהפך בתוך זמן קצר למדינה "אדומה" וקיים סיכון מוגבר להדבקה בטיסות עצמן. בהמשך ממליצים במרכז המידע והידע כי ההחלטה על פתיחת השמים בישראל תכלול חובת בידוד ובדיקות גם בקרב נוסעים שהגיעו ממדינות ירוקות.

בסוף החודש שעבר פרסם האיחוד האירופי רשימה של 14 מדינות שאזרחיהן יוכלו להיכנס לשטחו למטרות תיירות ועסקים. ארה"ב, ברזיל, רוסיה, טורקיה וישראל לא נכללו ברשימה, משום שמצב התחלואה בקורונה בשטחן חמור מהממוצע באיחוד האירופי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ