איך בונים סדר יום לילדי הגן?

בין המשימות על המחשב לבין הפעלת הקטנטנים, כולנו יכולים לאבד את השפיות. האתגר הגדול הוא לייצר שגרה יציבה בתוך זמן ארעי ולא להעמיס עוד רגשות אשמה הוריים על הקושי הקיים | סדר יום לילדי הגן, טיפים מאמא עובדת

עלמא אליוט הופמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ילדים עוסקים ביצירה
משחק חופשיצילום: עלמא אליוט הופמן
עלמא אליוט הופמן

מזל טוב! עברנו ארבעה ימים שלמים - נותרו לנו עוד 31. קודם כל, תנשמו עמוק. אלה ימים מתוחים בשביל כולנו, מבוגרים וילדים כאחד. זאת אולי בקשה קשה, אבל נסו לשמור על רוגע יחסי. החרדה שלכם, במיוחד אם אתם נמצאים עם הילדים רוב הזמן, משפיעה גם עליהם. הארעיות וחוסר הוודאות של התקופה שולטת ביומיום שלנו, אבל אפשר להקל את התחושות שהיא מביאה בעזרת שגרה ברורה בתוך התא המשפחתי. סדר יום קבוע הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בחייהם של פעוטות, ובזמן הזה הוא יכול לשמש עוגן שפוי גם בשבילנו כהורים.

פעילויות יצירה שאפשר לעשות בבית
תחנות הרדיו שיעזרו לכם בהסגר

מבשלים עם הילדים: 14 מתכונים

כולנו יודעים שלהיות עם הילדים מהתעוררות ועד שעת ההשכבה יכולה להיות משימה מורכבת למדי, במיוחד אם אנחנו מוגבלים בתנועה, או תוך כדי עובדים מהבית. תינוקות ופעוטות פעילים, נאמר, משלב ההליכה, זקוקים לגירויים מספקים ומותאמים לגילם, מלבד כמובן, הצורך הבלתי נמנע והמאוד לגיטימי של כולנו להשתיק אותם מול הטלוויזיה. לילדי הגן, ארגז הכלים שעומד לרשותינו כולל בעיקר משחק חופשי (בניה בקוביות, השחלה, ריצה ברחבי הבית עם עגלת בובה), יצירה (הדבקת מדבקות, צביעת דפים, משחק בפלסטלינה), פעילות גופנית (ריקוד או התעמלות), משחקי חשיבה (הרכבת פאזלים ולוחות התאמה), או זמן סיפור ודמיון. אפשר להוסיף לכך גם השתתפות במטלות הבית ובישול יחד, לפי הגיל והמוכנות. 

איך מתחילים לבנות סדר יום?
הדבר הכי קל הוא להתחיל מהבסיס - הגן. במקום לשבור את הראש אפשר 'לגנוב' את סדר היום המוכר ולהלביש עליו שינויים - לפי הצורך. המוכר והאהוב הוא לרוב נוסחה מנצחת. אפשר לבקש מהצוות החינוכי לשלוח שירים שמוכרים לילדים מהגן - למשל של מפגש הבוקר, ואפילו, אם אתם ממש בקטע של להיות גננת לחודש הקרוב, לבקש את התכניה החינוכית לקראת האביב ופסח. טיפ נוסף הוא לשבת עם הילדים בכל בוקר ולבנות איתם את סדר היום (כלומר, להציע את מה שתכננתם בכל מקרה ושהם יגידו כן בהתלהבות).

סדר יום לדוגמה, אותו אפשר לשנות ולהתאים
7:00 התעוררות, הלבשות, אכילת פירות
8:00 יציאה לסיבוב בוקר 
9:00 ארוחת בוקר
10:00 מפגש בוקר / התעמלות משותפת
11:00 יצירה / משחק חופשי, אכילת פירות
12:00 ארוחת צהריים
13:00 השכבה לשנת צהריים 
15:30 קימה משנת הצהריים
16:00 אכילת פרי או נשנוש, משחק חופשי / יצירה
17:30 הכנת ארוחת ערב יחד
18:00 ארוחת ערב
19:00 מקלחות, טקסי שינה והשכבה

זכרו: אנחנו הורים טובים
חשוב לא פחות מכל פרויקט השגרה הזה - לשחרר ולזכור שזה ממש בסדר 'לא לעמוד במשימה'. כישורי ההורות שלנו אינם מוטלים בספק כי לא הצלחנו לגרום לילד לצבוע את הדף ובמקום זה הוא החליט עכשיו לשבור את כל הסלון. הכל בסדר אם הבית נראה כמו אחרי מלחמה אבל הצלחתם לעבוד שעה רצופה בשקט. בואו, מספיק רגשות אשמה מתלווים אלינו בימים רגילים, זה לא הזמן לשקוע לתוכם. אמנם החזרה היומיומית והידיעה מה צפוי לנו, הן אלו שמשרות בטחון, אך המצב דינמי, ואפשר לשנות דברים לפי מה שמתאים ברגע הנתון.

מטיילים עם ילדים בעגלה
יוצאים לסיבוב בוקר קצרצילום: עלמא אליוט הופמן

הסוד הגדול הוא הכנה מראש

ארוחות: ההתעוררות האיטית בבוקר יכולה לתת לכם כמה דקות במטבח להכין כריכים וירקות חתוכים לארוחת הבוקר. בזמן המשחק החופשי אפשר כבר לארגן צלחות לצהריים, ובערב לדאוג לבישולים של הימים הבאים. בננות ותפוחים, שמלכלכים בצורה מינימלית ולא דורשים הכנה, יכולים להיות נשנוש נהדר בין לבין. אם הילדים שלכם גדולים מספיק לעזור במטבח - מה טוב. סכין לא חדה, קרש ומלפפון פרוס לחצי, ויש לילדה בת שנתיים וחצי עיסוק לרבע שעה שלמה, או לחילופין, הושיבו את הקטנים יותר לשלבי הכנת האוכל. מופע הבישול שלכם ירתק אותם לכיסא.

פעילויות: לדאוג מראש לדפי צביעה וטושים שיהיו מוכנים לשליפה, או גלילי טישו, צבעים ומדבקות צבעוניות וכדומה. סיבוב בוקר בעגלה או באופניים יעשה טוב לכולם, וזה נשמע אולי מרחיק לכת - אבל מפגש בוקר משפחתי, שכולל התעמלות או ריקודים, שירי בוקר ושיחה על מה מחכה לנו היום - יכול להיות זמן איכות משמעותי ולהפיג מתחים. מניסיון - התעמלות בוקר, עם שני קטנטנים שעושים תנועות מצחיקות עם המון כוונה, הוא מפחית חרדה אוטומטי.

ילדים עוסקים ביצירה
יצירהצילום: עלמא אליוט הופמן

עבודה: חלקנו עובדים מהבית, והשילוב של הטיפול בילדים יחד עם המשימות השוטפות של המשרד יכול להיות בלתי אפשרי. כשאפשר - התרחקו ועבדו. אם אתם לא יכולים להתרחק, נסו לתפוס עבודה בזמנים המתים - התעוררות בוקר, משחק חופשי, ארוחות, שנת צהריים ואיך לא - בלילה. הקטנים מרוכזים במשחק? זאת הזדמנות מעולה להשלים עוד כמה משימות. זה בסדר להגיד מדי פעם שאתם רגע עסוקים ושישחקו זה עם זה או לבד, או רחמנא ליצלן - להושיב אותם לחצי שעה-שעה מול המסך. המלצה אישית שלי - סדרת הטבע "כוכב הלכת המופלא" בנטפליקס (כ-50 דקות לפרק). 

לסיכום: איך לעזאזל שומרים על שפיות?
אם אתם שניים בבית - מעולה. חלקו ביניכם את הטיפול ככל האפשר, ונסו להקשיב זה לזו. לעודד ולחזק. לחלקנו יותר קל להעביר מפגש בוקר למשל, מאשר לחשוב על מה להכין לצהריים. אתם לבד איתם וצריכים רגע שקט? שתלו את הקטנים עם חבילת מגנטים או כל משחק אחר שעובד לכמה דקות (סלסלת אטבי כביסה למשל) וברחו לחדר אחר לנשום. הם משתובבים ומשתוללים? לפני שאתם מתחילים לשרות ברוגז או לכעוס, הניחו רגע את כובע המחנך והצטרפו לחגיגה - זה יסיים את פרק הפוגרום הנוכחי הרבה יותר מהר. בכלל, הרעיפו נישוקים וחיבוקים על הילדים בכל רגע נתון, לא רק בשל הדאגה והאהבה, אלא גם בשל העובדה כי אלה מסייעים לגוף לשחרר הורמונים מקרבים ומרגיעים אצל כל המשתתפים. שורה תחתונה: הכל זמני. גם הטנטרום הבא, גם התקופה הטעונה הזאת, גם הזמן הבלתי אמצעי שלנו איתם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ