בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם "אנציקלופדיה הוויזואלית המקיפה" היא שירת הברבור של הז'אנר?

אפילו קוראים צעירים המורגלים בנפלאות הרשת יחלצו מפיהם קריאות "וואו!" בעת דפדוף בין עמודיה, ובכל זאת, נדמה כי "אנציקלופדיה הוויזואלית המקיפה" היא שירת הברבור (המרהיבה) של הז'אנר

תגובות

קחו את התמונה הפותחת את הספר "וואו! האנציקלופדיה הוויזואלית המקיפה", הרואה אור בימים אלה בעברית בהוצאת כנרת. בקדמת העמוד הימני נראית בתקריב ציפור בעלת חזה לבן ומקור כתום-אדום מחודד כשהיא ניצבת מעל אפרוחה שבקן. מאחור מופיעה מושבה גדולה של ציפורים נוספות. הכיתוב שמלווה את הדימוי הפותח את הספר מציין כי "מדי שנה חוזרים עופות האלבטרוס שחורי הגבות לאיי פוקלנד שבאוקיינוס האטלנטי כדי להתרבות".

האנציקלופדיה "וואו!" תורגמה מהמקור הלועזי שבהוצאת Dorling Kindersley. ראשי התיבות DK של ההוצאה הבינלאומית - הבריטית במקור - הם סמל איכות בתחום מדריכי הטיולים וספרי ההדרכה המאוירים והמצולמים. האם אך מקרה הוא שהאנציקלופדיה הוויזואלית נפתחת בתצלום מאיי פוקלנד דווקא? על פי האתר הרשמי של ההוצאה, DK נכנסה לתחום המו"לות בבריטניה ב-1982. באותה שנה ניצת הסכסוך האלים בין ארגנטינה לבריטניה על השליטה באיים, המכונים על ידן מאלווינס או פוקלנד בהתאמה.

הסכסוך בין המדינות על האיים, המצויים כ-500 קילומטרים מיבשת דרום אמריקה, לא יושב בינתיים. הכיתוב הקצר והתמים שבפתח הספר "וואו!" מדגים כמה קשיים מובנים בחיבור אנציקלופדיה, וכזו המיועדת לבני נוער בפרט. בין אלה מתבלטת השאיפה (האידילית) להצגה "אובייקטיבית" - או לפחות רבת-פנים ככל האפשר - של המציאות הבונה את עולמנו.

בחינת הפרויקט השאפתני והמרשים "וואו!", המחזיק 297 עמודים ומפתח (אינדקס), מעוררת תחושות מנוגדות. מחד, זוהי אנציקלופדיה של פעם, המשתדלת להציב בפני ילדים סקרנים טעימה מהמסתורין הכללי המקיף אותם. היא עושה זאת באמצעות חלוקה לשמונה שערים - ביניהם "טבע", "גוף האדם", "מדע וטכנולוגיה", "היסטוריה" ו"תרבות ואמנות" - שבמסגרתם נפרשת בפני הקורא תשתית עצומה של מידע; מאידך, בעידן שפע המידע נדמית היוזמה לרדוקציה של הידע האנושי ודחיסתו לספר מודפס חסרה, וכמובן אנכרוניסטית משהו.

ייתכן שדווקא האנכרוניזם הוא מקור כוחן של האנציקלופדיות לנוער בקרב ילדים והורים. אולי זו ההנחה המובלעת, שבין הכריכה הקדמית לזאת האחורית נמצא "כל מה שצריך לדעת". רכישת הספר אמורה להשקיט את המצפון ההורי בספקה קרון פנוי, שבאמצעותו יוכל הילד לנוע על מסילת הידע.

מחברי הספר היו מודעים ללא ספק למתח שבין האידיאל "האנציקלופדיסטי" מעידן הנאורות, שנסמך כמובן על אהבת-הדעת משחר ההיסטוריה האנושית, לבין מציאות הפס הרחב העכשווית המסעירה לא פחות (ואולי אף יותר). בדיוק משום כך שמו דגש מיוחד על הצד החזותי של האנציקלופדיה, שדפדוף בין עמודיה אכן מחלץ שוב ושוב את הקריאה "וואו!".

לכאורה מציגה האנציקלופדיה הוויזואלית היפוך של הפירמידה המסורתית, שהרי הטקסטים שבה נשענים על התמונות ולא להיפך. למעשה, הרוח השמרנית שעיצבה את הספר מנציחה לא פעם מבנים מחשבתיים מיושנים - ודווקא בעזרת הכלי החזותי.

לאכול בלי חשש

כך קורה בכפולת העמודים המוקדשת ל"ממלכת החיות". אריה זכר מוצג בה על כס מלכות מוזהב המעוטר בצלב ומלאכים מכונפים ומרופד ארגמן. כך מונצח הרעיון השטותי, לפיו האריה הוא "מלך החיות". העופות, הזוחלים והחרקים המקיפים את האריה נראים קטנים ממנו בהרבה, בהתאם למוסכמה האמנותית שלפיה ככל שהדמות המתוארת גדולה יותר כך מקומה בהיררכיה חשוב יותר. האקווריום (!) המופיע מתחת לכס הארי, ובתוכו רכיכות ודגים, מביא את תמונתה של "ממלכת החיות" לכדי אבסורד של ממש.

אריות מופיעים בכמה מקומות נוספים בספר והרוח המגדרית הנושבת משיבוצם מאכזבת. בפרק העוסק ב"התקפה והגנה", תחת הכותרת "עבודת צוות", נראית לביאה, אך תפקידה המכריע באספקת מזון ללהקת האריות כלל לא מוזכר. האריות מככבים גם בפרק המוקדש לשינה, שם מסופר כי בעת שהם ישנים יכולות חיות אחרות לאכול לצדם בלי חשש. התמונה שנבחרה לייצג את האנקדוטה הזאת היא של שני אריות (זכרים ודווקא ערים).

דפדוף לפרק העופות, בו נאמר כי נקבת הטווס נראית "חדגונית ומשעממת בהשוואה לזכר המרהיב" מעורר את התחושה, שבין נוצותיהן של שלל ההגדרות "המדעיות" הללו מסתתרת לה התלהבות יתר, שאינה בהכרח מדעית טהורה.

אין להקל ראש באתגר שמולו ניצבו מחברי האנציקלופדיה. הצורך לתמצת מידע רב ולהביאו באופן נטול פניות ככל האפשר הוא כמעט משתק. רוב הקוראים ימצאו גוף רחב של הגדרות והסברים המצליחים לפשט, להבהיר ולתמצת היטב מונחים ותהליכים מורכבים. מותר להניח כי כל אחד ייתקל פה ושם גם בהגדרות ובערכים שיעוררו אצלו אי נחת.

יתרונו של הכלי החזותי בא לידי ביטוי באנציקלופדיה במקומות שבהם נבחרו דימויים לא צפויים. בפרק "מערכות הגוף" לא הובאו איורים אנטומיים, וגם לא תצלומים. האיברים הפנימיים של הגוף - מהמוח ועמוד השדרה והלב, דרך הריאות והכבד ועד הלבלב ומערכת השתן - תוארו באמצעות דימויים אסתטיים סרוגים. בצדו התחתון של העמוד מוצגים כלים הנראים תחילה כאביזרים אופייניים לחדר ניתוח. מבט נוסף מגלה כי אין שם אזמל מנתחים ומספרי חיתוך, אלא מסרגות, מספרי בד ושולף חוטים.

בפרק "אוקיינוסים" הובאה המפה הפיסית של העולם כפאזל, ואילו בפרק "ריקוד" מוצגים סגנונות הריקוד העיקריים שהתפתחו בחברה האנושית באמצעות צלליות דמויות מגזרות נייר והדפסים. יש בספר גם כמה דימויים מטרידים קמעה, כאוסף העיניים המסודרות בתאים קטנים במזוודת עץ בפרק "גנטיקה", או קובץ מנות הדם הבוהקות בפרק "דם". כמה מהכפולות האסתטיות ביותר בספר עוקבות אחר הנוסחאות האנציקלופדיות ההשוואתיות הקלאסיות, וביניהן אלה המציגות ביצי ציפורים, פטריות ופירות.

במרכז העניינים

ברובד המילולי, הניסיון ליישב בין מחלוקות מדעיות ותרבותיות הביא במקרים מסוימים להגדרות כה כלליות, עד שהן איבדו מעוקצן. בהתאם לאנציקלופדיה, חלב ומוצריו "מספקים לגוף חלבונים וכן את המינרל סידן, שהוא מרכיב חשוב בעצמות, אבל לפעמים הם עשירים בשומנים". ספק אם ההגדרה הזהירה (והשומנית) הזאת תספק את קהילת מתעבי החלב, או לחליפין את מעריציו.

ההכללה לפיה מטרת המהפכנים היא "ליצור חברה טובה יותר" נאיבית ומטעה. היא אינה מתיישבת יפה עם פריט הטריוויה המופיע במקום אחר בספר, לפיו לפחות 17 אלף איש הוצאו להורג במהלך תשעת חודשי "שלטון הטרור", במסגרת המהפכה הצרפתית.

החלק היחסי שזוכה לו ארצות הברית באנציקלופדיה מופרז ומאולץ. כפולת העמודים שהוקדשה לנשיאי ארצות הברית לדורותיהם היא דוגמה לפטרונות התרבותית הזו, שהרובד החזותי נרתם לא אחת להעצמתה. כך קרה גם בהנצחת מיקומן המועדף והשרירותי של אמריקה ואירופה במפות העולם, מוסכמה שבהחלט ניתן היה לנפצה דווקא במסגרת אנציקלופדיה עכשווית (מפתיע לגלות כמה "מוזרות" נראות לנו מפות שבהן מוצגת דווקא אוסטרליה, למשל, במרכז).

האנציקלופדיה הוויזואלית המקיפה נחתמת בפרק "הערות", המביא אוסף משפטי טריוויה מכל התחומים. תגלו ש"מזון שוהה בקיבה שלכם עד שש שעות" וש"רוברט ליסטון, מנתח בריטי בן המאה ה-19 יכול היה לקטוע רגל בתוך 28 שניות"; יהיו שיופתעו לקרוא שבמיטה טיפוסית "חיות בערך 2 מיליון קרדיות אבק" ועוד יותר מכך ש"אחד מכל אלפיים תינוקות נולד עם שן". ואולי ידעתם כי "במשך חיים שלמים אדם משתין 45 אלף ליטרים של שתן"?

שפת ערבוביית-המידע האינטרנטית הזאת רק מדגישה את הניכור המתריס של האנציקלופדיה הוויזואלית כלפי רשת האינטרנט וחידושי העשור האחרון. מובן שאין בספר, שיצא לאור בלועזית ב-2008, זכר לרשתות החברתיות או לטאבלטים, אך ההחלטה להתעלם כמעט לגמרי מהאינטרנט ולהתייחס אל המחשב האישי בתמונה של מכשיר מסוג "קומודור" דינוזאורי מעוררת את השאלה אם אין זו שירת הברבור (המרהיבה) של האנציקלופדיה כפי שהכרנו אותה עד היום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו