בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה הנוער חושב על הזכויות שלו?

ביום חמישי התקיים כינוס לקראת יום הילד הבינלאומי. נושאו: הזכות לפרטיות והגברת המודעות של ילדים לסכנות ברשת. זה מה שהם חושבים על זה

תגובות

ביום חמישי התקיים כינוס לקראת יום הילד הבינלאומי, ביוזמת משרד החינוך והאגודה להעצמת האזרח בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. נושאו: הזכות לפרטיות והגברת המודעות של ילדים לסכנות ברשת. בפאנל על הזכות לפרטיות השתתפו תלמידים הלוקחים חלק בוועדת ההיגוי של ארגון יוניצ”ף ומשרד החינוך לנושא הזכות לפרטיות. הנה מה שהם חושבים על זכויות הילדים בכלל ועל הזכות לפרטיות בפרט:

שחררו קצת


דניאל בוזגלו, תלמידת י”ב, תיכון אשדוד ג’



יש לילדים זכויות?


“אני חושבת שלא נותנים לנו מספיק עצמאות לגדול. ואם יתייחסו אלינו בתור אנשים מבוגרים, נתבגר טוב יותר. בסך הכל המערכת החינוכית עוזרת לי ללמוד ולגבש את האופי שלי, אבל בחלק מהמקרים מתנהגים עם תלמידים ביד קשה. אני אומרת: אנחנו בכיתה י”ב. אתם יכולים לשחרר. הרי בסוף זה יפעל לטובתנו ולטובתם.


“מתערבים לנו נורא בחיים. לא נותנים לנו להחליט אם להגיע לשיעורים או לא. אנחנו צריכים להחליט. הרי מי שרוצה להשקיע בבגרות, ישקיע. אל תכפו. הרי אנחנו לא בשנה ראשונה או שנייה בבית הספר. אנחנו כבר בשנה ה–12. צריך להתייחס אלינו ביד רכה יותר, וזה מה שיגרום לנו לגלות אחריות רבה יותר. אנחנו יוצאים מבית ספר ילדים. ואז פתאום מגיע הצבא וזה שוק כי שם מתייחסים אלינו כאל מבוגרים. אם ייתנו לנו במערכת יותר חופש, נתבגר מהר יותר”.

לא נזהרים ברשת


אבירם יצחק, תלמיד י”ב, תיכון ברנקו וייס, בית שמש



איזו זכות של ילדים מופרת יותר מכל לדעתך?


“לכל אדם יש זכות לפרטיות. מדינת ישראל חתמה על סעיף ספציפי על כך. ואני חושב שזה אומר שצריך ליידע ילדים לסכנות ברשת. באינטרנט הסכנות פחות מוכרות מבמרחבים ציבוריים, וההורים עומדים חסרי אונים מולן. המון פעמים נתקלתי בבעיות בעניין הזה. ילדים פירסמו סטטוס כזה: ‘קנו לי פלאפון חדש, תכתבו מספרי טלפון’. ואז אנשים כותבים מספרים. הבעיה היא שרק כשקורה סיפור קיצוני, מדברים על זה. אני חושב שיש חוסר מודעות לסכנות. יש המון יתרונות לרשת חברתית, אבל יש סכנות”.


האם יש זכויות אחרות שמופרות?


“עשינו תחקיר וגילינו שהאמנה לא תלויה אפילו בבתי ספר. יכול להיווצר מצב שנאמרים דברים על ידי מורים שגורמים לילדים להרגיש לא בנוח”.


גוגל מספר הכל


שני סולטני, כיתה י”א, גימנסיה ריאלית בראשון לציון



מה הרלוונטיות של הזכויות לחיים שלך?


“מאז שהתוודעתי לנושא, אני מבינה שהעניין הזה שכל פעם שאתה הולך אתה מודיע איפה אתה נמצא, זה ממש לא טוב. כמעט כל החברים שלי עושים את זה, ואז כולם יודעים עליך הכל. מצד שני, יש הבדל בין מה שאנחנו חושבים שזה עניין פרטי לבין מה שההורים שלי חושבים. ההורים שלי שואלים אותי, מה, כולם צריכים לדעת שיש לך חבר? אבל אצלי זה טבעי. את משנה סטטוס, בום, כל העולם יודע על זה. הגבול זז. דברים השתנו. אם אתה רוצה לדעת משהו על מישהו, צריך רק לחפש בגוגל. הזכות לפרטיות קצת הלכה לאיבוד בזמן האחרון. אבל אני מבינה שגם עכשיו צריך לדעת את הגבולות ולא לדווח את הלוקיישן כל הזמן. כי פשוט יפרצו לך לבית”.


את מדברת על כך עם חבריך?


“לא אלך ואטיף מוסר לאנשים, שכל אחד יעשה מה שטוב לו. הרי הם יגידו ‘מה את חופרת’ ולא יקשיבו. אבל אם הסברה כזו תבוא מטעם בית ספר, אנשים יקשיבו”.


בין הורים למורים


יוני מבורך, כיתה י’, בית הספר אחד העם, פתח תקוה



אתה לומד בבית ספר טוב, יש לך הכל. באיזה אופן האמנה רלוונטית לחייך?


“ילד יכול לפגוע בפרטיות של עצמו בלי להיות מודע לזה. הוא יכול להעלות תמונה בפייסבוק, או של אחרים, וזו פגיעה בפרטיות. כדי שהזכות תוקנה לילדים, צריך קודם כל שהם יידעו שהם בעצמם פוגעים בזכות הזאת. ושזה יכול להביא לתוצאות לא נעימות: בצבא ומקומות עבודה יכולים לעקוב ולא לקבל אותם לעבודה, או הם יכולים להיות חשופים להאקרים, לפדופילים.


“יש גם העניין של הפלישה לפרטיות. כשההורים חשים שהילדים בסכנה, זה חשוב שיגלשו, אבל זו גם בעיה שהורים נכנסים לפייסבוק של הילד שלהם בלי ידיעתו. זה יכול לקלקל יחסים. אני מראה להורים שלי את הפייסבוק. ברגע שאני נותן יד חופשית אין להם סיבה לבלוש אחרי. העניין הוא שהורים יודעים פחות על האינטרנט מילדים”.


ומה בדבר הזכויות האחרות?


“אני חושב שצריך יותר לפתח את הזכות של ילדים להישמע. שקולם יישמע בהחלטות חשובות בחייהם. למשל בתהליך של גירושין. ילדים צריכים שיתחשבו בהם איפה רוצים להיות, אצל האמא או האבא.


“זכויות זה נושא לא פשוט. לא תמיד מיישמים אותן. למשל הזכות לכבוד. לא פעם מורה צעק עלי והשפיל אותי. ורק אחרי שהבנתי שיש לי זכות שזה לא יקרה, לא עשיתי זאת יותר. ברגע שהכרתי את הנושא פשוט אמרתי ‘אין לך זכות לצעוק עלי’”.


אבל מורים טוענים שאין להם יותר יכולת להעניש תלמידים וזה פוגע בסמכות שלהם.


“למורים תמיד תהיה יכולת להעניש תלמיד. הורדה בציון, הרשמות. זה לא צריך לפגוע ב זכויות הילד”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו