בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיי צעצוע

ההיסטוריה של מר תפוח אדמה

מהחיים בקופסת קורנפלקס, דרך מהפך בשוק הפרסום לילדים ועד לסלבריטאות ולדיאטה שערורייתית - מר תפוח אדמה לא מפסיק להפתיע

3תגובות

מר תפוח אדמה, מתברר, הוא לא אדון כה חיובי כמו שהוא מצטייר. הוא גרם לילדים לשחק עם האוכל שלהם, הוביל למהפכה בפרסום הצעצועים ואף שינה את פניו לפי גחמות בריאותיות.

1 בשנת 1949 המציא ג'ורג' לרנר מברוקלין שבניו יורק חלקי פנים ואביזרים מפלסטיק קשיח, שבבסיסם היו נעצים שילדים הוזמנו לתקוע בפירות ובירקות כדי ליצור פרצופים מצחיקים. הוא קלט את הפוטנציאל וחיפש קונה למוצר בשוק הצעצועים, אך היתה לו בעיה קלה של תזמון: באותן השנים של אחרי מלחמת העולם השנייה, לשחק בצורה כזו באוכל היה מעשה נורא ובזבוז חסר אחריות של מזון.

לבסוף הסכימה חברת מזון להטמין את שקית ההפתעות של לרנר בדגני הבוקר שלה, ובעבור הרעיון שילמה לו 5,000 דולר. יכול להיות שפה מר תפוח אדמה היה מסיים את חייו, קבור תחת ערימה של קורנפלקס. אבל אז ניגש הממציא הנמרץ לחברת הצעצועים המתחילה והיצירתית של האחים הסנפלד (לימים הסברו) והציג לפניהם את הרעיון. הוא מצא חן בעיניהם ובמהרה הם פנו לחברת הקורנפלקס ושיפו אותה על הנזק הכלכלי.

בימי הקורנפלקס העליזים התגלה, שהירק שחלקי הפלסטיק נתקעים בו בצורה הטובה ביותר היה תפוח האדמה. וכך, בשנת 1952 שקית החלקים מותגה מחדש בשם "מר תפוח אדמה" ונמכרה בעבור 98 סנט (היום, אגב, מר תפוח אדמה מבית "קודקוד" נמכר ב-96 שקלים). הערכות הראשונות כללו זוג ידיים, זוג רגליים, זוג אוזניים, שני זוגות שפתיים, שני זוגות עיניים, ארבעה אפים, שלושה כובעים, משקפיים, מקטרת ושפמים וזקנים שונים.

2 מר תפוח אדמה אשם בדרך שבה משווקים כיום צעצועים לילדים. עד להופעתו בשוק, כל הפרסומות לצעצועים הופנו בעצם אל ההורים, רוכשי הצעצועים. הפרסומת שעלתה לשידור בערוץ המקומי של קליפורניה באפריל 1952 הופנתה לילדים: "הכירו את מר תפוד, החבר הנפלא ביותר לכל בן או בת". הילדים בבית הפצירו בהוריהם לקנות להם את החבר החדש, הסברו מכרה יותר ממיליון ערכות מר תפוד בשנה הראשונה לייצורן, ויצרני הצעצועים הבינו את המסר - לילדים אמנם אין כסף משלהם, אבל הם יכולים לשלוט בצורה שבה הכסף של הוריהם יבוזבז.

בשנת 1953 יצאה לחנויות ערכה עם אביזרים נשיים, של מרת תפוח אדמה. על זוג התפודים סיפרו בהסברו כי הם התאהבו, נישאו ובילו את ירח הדבש שלהם באיידהו. החברה השכילה לייצר למשפחה סיפור חיים מפורט ששיאו בלידת תינוק ב-1985 - אירוע שקידם עוד את המכירות.

רק בשנת 1964 זכה מר תפוד בראש קבוע. הסיבה היתה תקנות חדשות של תעשיית הצעצועים שהרחיקו את נעצי הפלסטיק החדים מהילדים הרכים. אבל הראש הזה, אף שהתקבע כאייקון, לא כל כך יציב: ב-1974, למשל, הוכפל גודלו. לעומת זאת, איבד התפוד את ידיו. מעתה הוא נראה כמו תפוח אדמה שנשאר יותר מדי זמן בתנור ועומד על זוג נעליים - כלומר, מוזר מאוד.

החורים להכנסת האביזרים היו אז בגדלים משתנים ובצורה אחידה, כך שהיה אפשר לתקוע אותם רק באופן מסוים. ובספר הצעצועים ההיסטורי "Timeless Toys" של טים וולש מצוין שזה בכלל לא היה כיף. הפתרון היה חורים עגולים, וכך הוא משווק עד היום.

 

3 בשנת 1987 מר תפוח אדמה הסכים להיפרד מהמקטרת שלו במחווה לאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן. ב-1995 הוא כיכב בסרט "צעצוע של סיפור" של דיסני ופיקסר. את קולו דיבב הקומיקאי דון ריקליס. וכך נהפך מר תפוח אדמה לסלבריטאי. שלוש שנים לאחר מכן, מהצעצוע הראשון שאי פעם כיכב בפרסומת לילדים - הוא זכה גם לתכנית ילדים בכיכובו, בערוץ פוקס קידס.

אמנם התוכנית ירדה לאחר עונה, אבל עוד לא נס ליחו, וגרסאות שונות של המוצר עדיין יוצאות לשוק. המוצלחות מביניהן הן מר תפוח אדמה אלביס ומר תפוח אדמה 007. מר מלפפון ומר תפוז דווקא לא שרדו במשך השנים.

החידוש האחרון שזיעזע את השוק הוא הדיאטה של תפוח האדמה, שהחליט להפסיק להיות בטטת כורסה וברוח הזמן הצר את היקפיו בצורה דרמטית. בנוסף לכך הוא זכה לאחרונה במכנסיים, בהתאם לצו האופנה שקבע בוב ספוג.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו