בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה אין קומיקס מקורי בישראל?

מישל קישקה, מחלוצי הקומיקס בארץ, מטיל את האחריות על המו"לים ועל העיתונות. "כל הזמן מלבלב כאן, אבל הפרח לא נפתח", הוא אומר

2תגובות

מישל קישקה, מחלוצי הקומיקס בישראל, מצר על מצבו של הקומיקס המקורי לילדים. "בארץ יש ואקום בתחום הזה, למרות שיש כמיהה גדולה לכך. הילדים הם הקהל הטבעי לקומיקס. הם יודעים להסתכל על תמונות, זה העולם שהם נושמים ומכירים. יש להם היום גם יותר עצמאות כלכלית, הם יודעים מה טוב, יודעים לקבל מההורים, והספרים כיום נגישים לכל כיס. מה שקרה ב-20 השנים האחרונות זה שהילדים שרצו קומיקס טוב היו צריכים לקרוא דברים באנגלית ואפילו ביפאנית. רוב היוצרים בארץ מתרכזים בעשייה למבוגרים, אבל זהו בעצם ניסיון לבנות בניין כאשר היסודות שלו לא הושלמו".

את האצבע המאשימה, אומר קישקה, אין להפנות ליוצרים עצמם, כי הם פועלים בסביבה בעייתית. "המציאות של המו"לים בארץ היא לחפש דברים שהצליחו מאוד בעולם ולרכוב על הצלחה מוכחת. זה היה יפה אם זה היה בא לצד עידוד עשייה מקורית, אך זה לא קורה. השיקולים הם כלכליים גרידא: הרבה יותר זול לקנות תרגום, להפוך מימין לשמאל ולעבד את זה, מאשר לפרנס יוצר מקורי. בשלושת מעוזי הקומיקס - ארצות הברית, יפאן וצרפת-בלגיה - יש מו"לים שעיסוקם קומיקס בלבד, והם מובילי תרבות. הם עובדים עם יוצרים כמו שבית הוצאה עובד עם סופר - מבטיחים הכנסה, זכויות יוצרים ועוד".

מלבד המו"לים, האחריות למצב גם נופלת, לדברי קישקה, על כתפי העיתונות המקומית. "תרבות הקומיקס בעולם התפתחה באמצעות העיתונות והיא השקיעה ושילמה ליוצרים. כל עיתון היה מזוהה עם סדרות יומיות. גם כיום כל עיתון זר שמכבד את עצמו משקיע בכך. בארץ לא מעניין אותם קומיקס. לפני 20 שנה, כשהיו הרבה יותר עיתונים לילדים, היה גם קומיקס, אך מאז זה השתנה".

המצב בתחום בישראל, אומר קישקה, אבסורדי למדי. "שום אמן בארץ לא יכול להתקיים רק מקומיקס. אם מו"לים ועיתונים לא יציבו אותו גבוה יותר בסדר העדיפויות, לא תהיה פריחה. כל הזמן מלבלב כאן, אבל הפרח לא נפתח. אין פה תעשייה, יש עשייה. יש כאן כאילו בועת קומיקס - יותר חוגים לילדים ומסלולי הוראה באקדמיה מאשר פרסומים. הלוואי שהיו יותר יוזמות בתחום הזה. אין כאן סיכון כלכלי כמו בסרט או בסדרת טלוויזיה, זה בסך הכל אדם שיושב ליד שולחן ועובד. רק תיתנו לו אפשרות לאכול בסוף החודש. זו כל עלותה של האמנות הגדולה הזאת, שעם זאת מצליחה ליצור תרבות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו