בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פמיניסטיות צעירות נגד פוטושופ ופאות לתינוקות

נערה אמריקאית יזמה עצומה נגד "הרזיה" דיגיטלית של דוגמניות ונחלה הצלחה גדולה. לפני זה היא פעלה נגד פאות לתינוקות ותחפושת "אנה רקסיה"

3תגובות

ג'וליה בלום, בת 14 מווטרוויל במיין שבארצות הברית, התרגזה למראה שלל הדוגמניות המושלמות במגזין "Seventeen", שתוכנת הפוטושופ הקנתה להן עור נטול פגמים ומותניים דקיקים במיוחד. אבל במקום לכתוב מכתב לעורכת, היא פנתה לחברותיה בקבוצת פמיניסטיות צעירות ושמה "ספארק" (ראשי תיבות של "Sexualization Protest, Action, Resistance, Knowledge"). בעזרתן היא חיברה עצומה אינטרנטית בדרישה שהמגזין יכלול כפולת תמונות אחת בכל גיליון שלא עברה שיפור דיגיטלי.

"כיום נערות חושבות שהמשמעות של ‘יפה' היא רזון קיצוני ועור ללא פגמים", כתבה בלום בעצומה, "אבל הנה משהו שהרבה נערות לא יודעות: ‘הנשים היפות' האלה שאנחנו רואות במגזינים לא קיימות באמת".

התגובה היתה מדהימה. העצומה זכתה ל-72 אלף חתימות, והאתר של הקבוצה קרס בגללה.

"ספארק" הוקמה ב-2010 על ידי מרצות בקולג' כ"תנועת נערות אקטיביסטית למיגור הסקסואליזציה של נשים ונערות בתקשורת". מקימות הקבוצה הן דבורה טולמן, מרצה לרווחה ולפסיכולוגיה בבית הספר לעבודה סוציאלית בהאנטר קולג', ולין מיקל בראון, מרצה לחינוך בקולבי קולג' בווטרוויל.

אי-פי

הקבוצה פעלה, בין היתר, נגד קו של פיאות לתינוקות ושמו "Baby Bangs" (באתר של החברה כתוב "בשביל התינוקת שיש לה הכל - חוץ משיער") ותחפושת לליל כל הקדושים ששמה "אנה רקסיה", שלדברי הקבוצה מעידה על זלזול בחומרתן של הפרעות אכילה.

"ספארק", שמנהל צוות של אקטיביסטיות מנוסות, כוללת 20 נערות בנות 13 עד 22. כל אחת מציעה שתי פעולות בחודש, כגון עצומה או הפגנה, והחברות כותבות עליהן בבלוג של הקבוצה ומפיצות אותן בין הארגונים המשתפים פעולה עם "ספארק", ובהם "Girls Inc" ו"NOW".

קמפיין שנערך לאחרונה ביוזמתן של סטפני קול, בת 23 מבוסטון, וביילי שומקר ריצ'רדס, בת 22 מאוהיו, יצא נגד קו חדש של לגו לבנות שנקרא "חברות" וכולל אבני לגו לבניית מספרה וחנות למכירת קאפקייקס.

"מסע השיווק שלכם ל'חברות' לא רק מעליב ומתנשא, אלא גם מסוכן", כתבה הקבוצה במכתב לחברת לגו. "זאת לא שאלה של צבעי אבני הלגו, הסוגיה היא תפישתכם המעוותת, שלפיה ילדות זקוקות למסרים שמקדמים שופינג, בילוי במועדונים, אפייה ושיזוף כדי לקנות לגו".

על העצומה הזאת, שפורסמה באתר Change.org, חתמו יותר מ-56 אלף בני אדם. היא הובילה לפגישה עם נציגי לגו, שבה הגישו להם חברות הקבוצה סקירה של 40 עמודים על סוגיות מגדריות בפרסומות ובעיצובי המוצר של החברה (מייקל מקנולי, דובר מטעם לגו, אמר שהפגישה עם "ספארק" היתה "פרודוקטיבית מאוד", אבל ציין שרק 10% ממוצרי החברה הנמכרים בארצות הברית נקנים בעבור ילדות, ושיעור המכירות לילדות גדל מאז שהושקו מוצרי "חברות" בינואר).

הפעילות של "ספארק" היא רק חלק ממגמה מבורכת. לפני כחודש התחייב המגזין "ווג" לא להשתמש עוד בדוגמניות הסובלות מהפרעות אכילה. בפברואר הודיע המגזין "גלמור" שיבקש מצלמי העיתון לא לבצע תיקונים דיגיטליים כדי לגרום לדוגמניות להיראות רזות יותר.

קבוצות כמו "ספארק" תורמות "ליצירת תרבות נגד לתרבות הדומיננטית המטורפת שמלמדת ילדות לשנוא את הגוף שלהן", אומרת קתרין סטיינר-אדייר, פסיכולוגית קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. "אני חושבת ש'ספארק' היא פורום נפלא שמלמד נערות איך לפעול בחוכמה נגד הסטריאוטיפים המטומטמים האלה".

בעקבות העצומה התקיימה פגישה בין חברות "ספארק" לעורכות של "סוונטין". בלום מספרת שהפגישה היתה "חיובית מאוד", אבל מוסיפה שהמגזין "לא הבטיח שום דבר בינתיים". "בחרתי ב'סוונטין' מפני שאני ממש אוהבת את המגזין הזה, והם כבר עושים דברים כדי לגרום לנערות לאהוב את הגוף שלהן", אומרת הנערה, "חשבתי שהם ירצו לעשות עוד צעד כדי שנאהב אותם עוד יותר".

דובר מטעם "סוונטין" מוסר שהמגזין מתייחס "ברצינות" להצעתה של בלום, "ואנחנו ממשיכים להידבר". עורכת המגזין, אן שוקט, מוסיפה: "המטרה שלנו ב'סוונטין' היא לגרום לנערות לאהוב את עצמן, להעצים אותן ולעזור להן להתבגר ולהיות לנשים צעירות חכמות ומצליחות, ואני מאמינה שזאת גם המטרה של ‘ספארק'".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו