ספרי ילדים: ילד או גיבור על? הקוראים יחליטו

הספר שיזכיר לילדים שלמרות שכיף להיות בעולם בדוי ודמיוני, ועוד יותר טוב לכהן כגיבור העל שלו, לפעמים אפילו המציאות נחלצת לעזרה ועולה על כל דמיון

טליה ברקוביץ-זהבי, עכבר העיר | איורים: מאיה שלייפר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טליה ברקוביץ-זהבי, עכבר העיר | איורים: מאיה שלייפר

"לא קל להיות גיבור-על" של רונית רוקאס מדגיש את חשיבותה וכוחה של חברות, שלעומתה כל כוח-על, יהא אשר יהא, מתגמד. במרכז הסיפור עומד ילד שמתאמן בבית, ואפילו בגן הילדים, ללא בהרף על מנת להפוך לגיבור על. הוא רוצה להיות חזק, להתעופף באוויר, לצאת ממכשולים ולרכוש עוד כוחות שונים המיוחסים לדמויות קומיקס מוכרות. עם זאת, מה שעוזר לו ברגע האמת הוא לא כוח-על דמיוני, אלא כוחה של ילדה אחת מהגן שרוצה להתגייס לעזרתו.» ספרי ילדים - לכל הביקורות» הצגות ילדים - כל הביקורות» מבשלים עם ילדים - כל המתכוניםלאורך הסיפור מתוארים בהומור נסיונותיו הפיזיים של הילד להדמות לסופרמן, ולעשות דברים בלתי אפשריים כמו להרים מכוניות או להמריא מהקרקע. רק הציורים שמופיעים בצמוד לטקסט עוזרים לקורא לראות את הדברים בצורה רציונלית ואירונית. לדוגמה, ניסיון הרמת המכונית המורכב הופך באיור להרמת מכונית צעצוע, הפלה לא מכוונת של גורד שחקים לקריסה של מגדל קוביות, עקיפת מכשול מאתגרת לסצנה של מעבר מתחת לכיסא ועוד דוגמאות מצחיקות. כך הציור הופך את התרגול הבומבסטי, שהוא לכאורה מאד לא מציאותי, לאימוני משחק של ילדים המתרחשים בכל חצר ובכל בית.הפער בין הטקסט לאיורים יוצר אירוניה. "לא קל להיות גיבור-על"באה לעזרת חבר

בנוסף, אף אחד מלבד הקורא לא רואה את כל מעשיו "האדירים" של הגיבור כי כל הילדים עסוקים במשחקיהם. אין לו עדים כשהוא מבצע את האימון החשוב ביותר שלו ומנסה לעוף באוויר, או ליתר דיוק - לקפוץ על טרמפולינה, או כשהוא מציל סוס המופיע באיור כבובה קטנה, וגם לא כשהוא מחלץ  אביר מהנהר, שהוא למעשה ציור גזור של אביר שנפל לשלולית מים. רק ברגע האמת בו הילדון נחלץ לעזרת ילדה שחבר אחר לגן מציק לה, ומתנפל על המציקן, הוא מתחבר למציאות, ואז גם הסובבים מבחינים בו. במקרה הזה, האויב שהציק לילדה איתר את נקודת החולשה של הגיבור וגבר עליו בכך שהסיר לו את המשקפיים. את הראייה במשקפיים מכנה גיבורנו ראיית "רנטגן" ואכן בגלל אבדן כוח-על זה, הוא לא הביס את הילד השני, לפחות לדבריו. ברגע השיא כשכמעט נכשל, והפעם בקרב אמתי ולא באימוני כושר מדומים למיניהם, הילדה, שמתוארת כפיה, עוזרת לו להתגבר על המציקן בעזרת כוח מיוחד - היא מדגדגת את הילד שהתגרה בה. כך, בכוחות משותפים הם מנצחים את ה"אויב", וכמו במעשיות בהן אחרי שהגיבור מצליח לעבור מכשולים או משימה קשה, הוא מקבל כפרס את הנסיכה, כך הילדה מציעה לו לשחק אתה. עם זאת, למרבה ההפתעה ובניגוד למעשיות, גיבור העל המדומיין לא מעוניין בפרס ורוצה להמשיך באימוני הכוח שלו. הוא חושב לסרב לה כי הרי אין לו זמן למשחקים והוא צריך להציל את העולם. רק במחשבה שנייה, אחרי היסוס קל, הוא נענה להצעתה ומרגיש בעננים, כי הם "עפים הכי טוב יחד".חברות היא גם סוג של כוח-על. "לא קל להיות גיבור-על"בסוף הסיפור הקוראים הצעירים יכולים להסיק שערך החברות חשוב ביותר מכיוון שמתלווה אליו העזרה ההדדית והנתינה. ערך פשוט זה הוא לבסוף אותו "טריק-על", המחלץ את הגיבור מצרה. זהו סיפור על כוחה של חברות שנותן כח נפשי להתגבר על כל מכשול, וגובר אפילו על כוחות מדומיינים. כמבוגרים, אנו מכירים את רצון הילדים לעשות הכל לבד ולהישאר בעולם משלהם, אבל לעיתים החיבור למציאות או לאנשים אחרים יכולה לעזור, ולא רק להרוס את העולם הבדוי שיצרו. במקרה הזה, הילדה מצטרפת לפנטזיה ולא מעקרת אותה.מה: "לא קל להיות גיבור-על, כתבה רונית רוקאס, איירה מאיה שלייפר.למי: 6-4.כמה: 48 שקלים.טליה היא אמא לשלושה, מורה לספרות בתיכון ובחטיבת הביניים, בעלת תואר מ.א בספרות כללית והשוואתית מהאוניברסיטה העברית, בעלת אתר אינטרנט, בלוג בשם ״מרמלדה״ בתפוז ומחברת ספר הילדים ״מי שם בחלון?״

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ