ספרי ילדים: כוחה הנפלא של היצירתיות

מתנת יום הולדת, מלכת אסתר ירושלמית ושמיכה שהופכת כל פעם למשהו אחר. שלושה ספרים חדשים מפארים את קסמה של היצירה וגורמים לדמיון לעבוד שעות נוספות

מור דבורקין-פוגלמן, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מור דבורקין-פוגלמן, עכבר העיר

"אמא, אני רוצה תחפושת של פיה!" מבט מהיר בתגית המחיר מבהיר לי שהרעיון להיכנס לקניון רק לגלידה היה שגוי מאוד. "את יודעת מה?", אני מנסה, "אולי נכין תחפושת כזו בעצמנו? בואי, נקנה נצנצים!": כמה שעות אחר כך היא מסתובבת בבית, קורנת מאושר, בחצאית ישנה ומוכתמת שהפכה לנוצצת בעזרת גלון דבק, בכתר ישן מפורים ובמקל שהדבקנו עליו כוכב מנייר כסף. פוווו, מזל בגיל ארבע וחצי השילוב של קצת דמיון והמון נצנצים עדיין עובד. מאתיים שקלים ניצלו!

» חדש על המדף: מור דבורקין פוגלמן ממליצה על ספרי ילדים» פורים 2015 - לכל הפרטיםהאמת היא שיצירה היא דבר נפלא הרבה מעבר לחיסכון הכספי - היא מספקת לילדים (וגם למבוגרים) שעות של עניין והנאה, מפתחת את הדמיון, את היכולות המוטוריות וגם את תחושת הערך העצמי, כמו במקרה של קלואי, גיבורת הספר "ידי הזהב של קלואי" מאת קלי דיפוצ'יו. קלואי לא ממש טובה בשום דבר. משחקי ספורט משעממים אותה, בחוג הבלט היא חשה מגושמת ובמשחקי מחשב היא מפסידה רוב הזמן. ובכל זאת היא בעלת כישרון אחד מיוחד: היא ממש טובה ביצירה - תפירה, בנייה, שרטוט וקישוט באים לה בקלות רבה בזכות ידיים טובות ומוח יצירתי.

כאשר יום ההולדת של חברתה הטובה אֶמה מתקרב, קלואי יוצאת בתחילה אל הקניון הקרוב, בחיפוש אחר מתנה מתאימה. אלא שכאשר היא מוצאת סופסוף את המתנה המושלמת, מגלה קלואי שבת כיתתה לני השחצנית כבר רכשה אותה עבור אמה. קלואי לא מאבדת את עשתונותיה ומכריזה כי היא תכין מתנה במו ידיה, אלא שהמשימה איננה פשוט ומעין הרעיונות שלה יבש. לאחר מאמצים רבים, היא מצליחה להכין לחברתה מתנה ייחודית, אישית ומקסימה פי-כמה מזו הקנויה ואפילו להציל את המתנה שמביאה לני. זהו ספר צבעוני ומשעשע החושף את הילדים ליופי וההנאה שביצירה  ולפוטנציאל האין-סופי שביכולת לברוא כל דבר שהוא ישירות מתוך דמיונם הפורה.

» "ידי הזהב של קלואי" מאת קלי דיפוצ'יו, איירה הת'ר רוס, הוצאת טל-מאי, 52 שקלים.

אין כמו מתנה בעבודת יד. מתוך "ידי הזהב של קלואי" (איורים: הת'ר רוס)רעיונות גדולים ומלכה קטנה

יצירת יש מאין, ביותר ממובן אחד, ניצבת גם במרכז הספר "מלכה בירושלים" מאת תמי שם-טוב ורחלה זנדבנק. זהו הספר השני בסדרה הנהדרת "חלוצים של תרבות", המציגה את חייהם של אמנים ויוצרים האחראיים למהפכה הציונית מנקודת המבט התרבותית שלה. מלכה היא ילדה החיה בירושלים של ראשית המאה העשרים. כאשר אמה מודיעה לה שגם השנה אין לה די זמן וכסף להכין לה את תחפושת המלכה שהיא רוצה כל כך, יוצאת מלכה בזעם מהבית ומשוטטת ברחובות העיר. במהלך אותו שיטוט היא מגיעה לחצר רחבת ידיים בה יושב איש גדול ומסתת באבן. האיש מציג את עצמו בפניה כבוריס שץ, וכשמלכה מספרת לו על תחפושת חלומותיה, הוא מבשר לה שהגיעה למקום הנכון - לבית המלאכה ובית הספר לאומנות שייסד זה עתה: בצלאל. בוריס מוביל את מלכה בין החדרים, ולאט לאט נוצרת התחפושת המיוחלת: האורגות והתופרות מעצבות לה גלימת מלכות מהודרת, הצורפים מכינים עבורה כתר מהודר ושרביט נוצץ ואילו הציירים מציירים את דמותה המלכותית. בוריס מספר למלכה על עברו כאמן בארמונו של מלך בולגריה, קד בפניה באומרו כי "עכשיו פגשתי גם מלכה בירושלים" ומבטיח לה כי כאשר תגדל - תוכל לחזור לבצלאל כתלמידה. זהו ספר עדין ומקסים, המתאר מנקודת מבטה של ילדה את המהפכה האדירה שעשה בוריס שץ באמנות העברית. שם-טוב וזנדבנק מצליחות להעביר רעיונות גדולים העומדים בבסיסה של הציונות, דרך טקסט פשוט ומעניין שידבר ללבו של כל ילד: התשוקה ליצור אמנות ואסתטיקה דווקא בלב ירושלים הענייה והאפורה של אותם ימים, בחירת השם "בצלאל" כאות לרצון להפיח חיים חדשים ביצירה היהודית על ידי קיומה בארץ ישראל, הבחירה במלכה הקטנה מירושלים על פני מלכי אירופה כסימן לנכונות לוותר על עושר ותהילה למען בריאתה של תרבות מלאת יופי ויצירה עבור ילדי ישראל, כל אלה עוברים בסיפור באופן נפלא ובצורה שובת לב.» "מלכה בירושלים" מאת תמי שם-טוב ורחלה זנדבנק, אייר אבי עופר, הוצאת כתר, 48 שקלים.

בסוף תצא פה מלכת אסתר. מתוך "מלכה בירושלים" (איור: אבי עופר)

יצירתיות שעוברת מדור לדור

היצירתיות והיצירה משמשות כגורם מחייה גם ב"סיפור שמתחיל בשמיכה", שכתבה ואיירה פיבי גילמן. כאשר יוסף הקטן נולד, תפר לו סבו החייט שמיכה שתחמם אותו ותשמור עליו מפני חלומות רעים. כאשר יוסף גדל מעט השמיכה מתבלה ואמא מציעה לו להשליך אותה, אך הוא מסרב להפרד ממנה. הוא רץ לסבא שמתבונן בבד, חושב מעט ובזריזות תופר ממנה מעיל נהדר. יוסף המאושר לובש את המעיל ויוצא לשחק, אך אט אט גם המעיל מתיישן. שוב רץ יוסף לסבא שהופך אותו לווסט יפה וכן הלאה - בכל פעם שהבד מתיישן, סבא מהמהם, גוזר, תופר וממציא מחדש: עניבה לשבת, מטפחת לשמור בה את אוסף האבנים של יוסף וכפתור להחזיק בו את השלייקס שלו. כאשר גם הכפתור מתבלה ואובד, סבא ואמא מודיעים ליוסף שזהו - הבד נגמר ואי אפשר להוציא יש מאין. אבל יוסף החכם יודע שזה לא הסוף. הוא נוטל דיו ונייר ומעלה על הכתב את סיפור גלגוליו של הבד. 

זהו סיפור העוסק באופן מקסים ומכמיר לב ביכולת האנושית לברוא שוב ושוב מחדש, לא רק חפצים אלא גם את עצמנו. הבד משתנה במקביל לצמיחתו של יוסף, כאשר כל זמן שהוא ילד קטן סבא מתפקד כדמות האקטיבית, הכל יכולה שמניעה את השינויים בחייו, ואילו בסופו של הסיפור, שרביט היצירתיות והיכולת עובר ליוסף - הדור הבא. זהו גם סיפור על הקיום הנצחי בסיפורים וזכרונות, של אנשים, מקומות ותקופות שלא ישובו, שכן כפי שמרמזים האיורים, גילמן בחרה באופן מובהק מאוד ליצור בספר מצבה לעולם שאיננו: הדמויות בו אינן בנות הכאן והעכשיו, אלא ממוקמות בעיירה מזרח-אירופית של ראשית המאה ה-20, כאשר בתחתית כל עמוד מאויירת גם משפחת עכברים הגרה תחת רצפות הבתים, אולי כקריצה רבת משמעות לספר הקומיקס "maus" של ארט ספיגלמן, העוסק בעכבר העובר את השואה - רמז עבה לסופו של העולם שבסיפור, הממתין מעבר לפינה. כמו השמיכה, רומזת גילמן, גם יוסף וסבא, הבית והחיידר, העיר והנהר ימשיכו להתקיים כל עוד נספר עליהם סיפורים.

» "סיפור שמתחיל בשמיכה", כתבה ואיירה פיבי גילמן, הוצאת ידיעות אחרונות, 58 שקלים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ