אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספרי ילדים: דמיון מודרך שמאבד את הדרך

ספרי עזרה עצמית ודמיון מודרך הם להיט ידוע בקרב המבוגרים, אך מה קורה בעולם הילדים? נראה שלא כל הנוצץ זהב ולא כל ספר ראוי לקריאה

תגובות

אתחיל בגילוי נאות: ספרי רוחניות ועזרה עצמית לילדים הם לא כוס התה שלי. יש מעין פרדוקס בניסיון לקחת את המושגים המקובעים והתבניות הנוקשות שלתוכן דוחסים מבוגרים את עולמם הפנימי, ולכפות אותן על עולם הדמיון הילדי האין סופי. לכן, כאשר אני נתקלת בספר שמנסה להעביר תפיסות ומושגים רוחניים לקורא הצעיר - אני נעשית חשדנית במיוחד.

» ספרי ילדים - לעוד ביקורות» "בארץ אחרת" מבטיח עתיד טוב יותר» געגועיי לבילבי בת גרבבמקרה של הספר "ההר המואר ומערות פרחי הבר" מאת סמדר גרוסמן, החשד היה מוצדק. הספר עוסק בשני אחים שיוצאים לטיול בהר מסתורי המהווה מעין אנלוגיה למסע רוחני, דבר שיהיה נהיר לכל מבוגר הקורא את הזהרתה של האם לבנים היוצאים אל ההר. קל לזהות, כבר בפתיחת הספר, את כל הביטויים הקלאסיים של ספרי רוחניות למיניהם: "אם משהו אתכם מפחיד אחזו מיד ידיים, התחברו, ביטחו בעצמכם ואל תמהרו". תיאור האחים כמי שבזמן שהם מטיילים בשביל "ביניהם ריחפו גלים של נגה, אשר נסכו סביבם שלווה ורוגע" הוא דוגמה נוספת לאופן בו משבצת גרוסמן בספרה שלל מילים ומושגים המוכרים לנו מהשיח הרוחני, אך ספק אם יש להם משמעות כלשהי אצל ילדים צעירים. מושגי מפתח בספר (אמונה, אהבה, ניצוץ וכדומה) מופיעים בהדגשה בטקסט, אך ללא הקשר ממשי שיטען אותם במשמעות, ונמסרים כמין "דברי חוכמה ונבואה" מפי חיות וצמחים, מה שיוצר תחושה מלאכותית המכבידה על העלילה ופוגמת בקוהרנטיות של הסיפור. כאשר פרח מבשר לילדים כי "רגש ותבונה שוכנים בלב עמוק פנימה ומחשבה בונה מובילה אתכם קדימה", הדבר דל משמעות עבור הילד הקורא, שיכול היה להבין ולחוש את משמעותן של המילים אם הייתה להן אחיזה כלשהי במעשי הגיבורים ובקורותיהם.

מעשים רוחניים ותגמול פיזי. כריכת הספר "ההר המואר ומערות פרחי הבר" הדבר שצרם לי יותר מכל בקריאת הספר הוא העובדה כי העלילה כולה בנויה על כך שהאחים יודעים לדקלם את התשובות הנכונות לשאלות רוחניות, כביכול, לא מפני שחצבו אותן מלבם ומחשבתם, אלא כיוון ששמעו אותן מחיות היער. וגרוע מכך: בכל פעם שהם פותרים שאלה כזו, הם זוכים בפרס גשמי ביותר - סוכריות, אגוזים, או טיסה בחללית. אז מהו בעצם המסר הרוחני של גרוסמן לילדים? אם תדע לדקלם את המילים הנכונות ששיננו לך חכמים ממך תזכה לשפע פיזי וחומרי? אפילו כמי שאיננה חובבת ספרי רוחניות, נדמה לי שיש בכך עלבון לא קטן לז'אנר כולו.

דמיון מודרך? לא לכל אחד גם בתחום הדמיון המודרך לילדים לא אהיה אשת בשורות הפעם. מכיוון שדמיון הוא דבר כל כך אינדיבידואלי ופרטי, מעטים ספרי הז'אנר המצליחים באמת להגיע אל מרבית הילדים ולסייע להם. לצערי, הספר "נועם גיבור האור" מאת מרגלית זהר אילון נכשל במשימה.

הספר, שהינו חלק מ"הסדרה הרוחנית של סבתא מרגלית", עוסק בנועם, אשר ככל ילד נהנה משלל חלומות נעימים ומעניינים, אך נאלץ להתמודד גם עם חלומות מפחידים. אולם לנועם יש מושיע מיוחד: כאשר מפלצת מן החלום מגיעה לחדרו, מופיע מיד המלאך הפרטי שלו - זהב-אור, המנחה את נועם לנצח את המפלצת בעזרת קרני אור. עד כאן, הכול נשמע טוב. הילד מביס את המפלצת בעזרת המלאך, וחוזר לישון בשלווה. אולם "נועם גיבור האור" סובל מכמה בעיות משמעותיות: ראשית, למרות שנועם מתואר כמי ש"יכול להעלים מפלצות בכוח המחשבה", הרי שבעצם ההתרחשות כולה מתחוללת בחלומו ואיננה תוצרת של שימוש מודע בדמיון. מהותו של אותו מלאך המופיע בחלומו של נועם אינה ברורה, אך מן הסיפור משתמע כי בין שהוא מלאך אמיתי ובין שרק יצור חלומי, בכל מקרה - הוא אינו תוצר של התמודדות מודעת וגיוס כוחות הנפש והמחשבה על מנת להביס את הפחד.

איזהו גיבור? כריכת "נועם גיבור האור"

שנית, האופן שבו מביס נועם את המפלצת הוא אלים למדי - ידיו הופכות לזרקורים המסנוורים אותה ומכאיבים לה, גורמים לעיניה להתהפך ולפזול ויוצרות קשרים בשערותיה, "עד שהמפלצת צרחה בכאב: די! לא יכולה עוד!" שום ספר דמיון מודרך לילדים המכבד את עצמו לא יציע לילדים להתמודד עם פחדי לילה בעזרת מחשבות הכוללות אלימות ומאבק, דימויים העשויים רק ללבות את פחדיו ודריכותו של הילד. בנוסף, סובל הספר מבעיות חמורות בתחום השפה, דוגמת מצלול בלתי מוצלח וחריזה צולעת. בספרי ילדים יש למצלול חשיבות רבה ברכישת ליבו של הילד ובהצתת דמיונו. הניסיון לחרוז זו בזו מילים דוגמת "צלילים" ו"חיבוקים", "אימה" ו"מיטה" או "ידע" ו"נשלחה", יוצר סיפור בלתי קולח, שאינו שובה את האוזן והלב וקל לאבד סבלנות בקריאתו.

הן "ההר המואר ומערות פרחי הבר" והן "נועם גיבור האור" הם ספרים אשר אינם עושים חסד עם הז'אנר אליו הם משתייכים, סובלים ממחסור בעלילה אחידה וברורה (במקרה של הראשון) ומשפה דלה ומצלול בלתי קולח (במקרה השני), וניתן בהחלט לוותר עליהם. עם זאת, אין זאת אומרת שאי אפשר למצוא ספרי ילדים שיסייעו לקורא הצעיר להתמודד עם קשיים כאלו ואחרים בעזרת הדמיון (שתי דוגמאות איכותיות במיוחד הן "דמיון מודרך לגיל הרך" של שרה מונטה ו"איתמר צייד החלומות" מאת דוד גרוסמן), או כאלו המביאים לעולמו של הילד אלמנטים רוחניים מסוימים (דוגמה טובה הוא "האוצר" - עיבוד למעשייה חסידית מאת אורי שולמן). מה שבטוח הוא שספרים מן הסוג הזה יש לבחור בפינצטה, שכן, כאשר הם איכותיים, עשויה להיות להם השפעה מועילה ונפלאה על עולמו הפנימי של הילד.

"ההר המואר ומערות פרחי הבר" מאת סמדר גרוסמן, הוצאת אוריון. מחיר: 69 שקלים."נועם גיבור האור" מאת מרגלית זהר אילון, הוצאת זהר. מחיר: 59 שקלים.

*#