אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספרי ילדים: עושים כבוד לשפה העברית

שני ספרים חדשים וקצת אחרים מתמקדים בשפה כאחד המוקדים החשובים עבור הורים שרוצים לגדל ילדים עם עברית עשירה

תגובות

ממש כמו ביחסים עם הזולת, כך גם ביחסים עם השפה, נחלקים רוב בני האדם לשניים: אלה הרואים בה כלי בלבד, שכל תכליתו לשמש אותם בהשגת מטרותיהם השונות, לעומת מי שמנהלים איתה מערכת יחסים רגשית של ממש, מלאת אהבה, עונג וצחוק וגם כעסים ואכזבות. ממש כמו היחס לזולת, גם היחס לשפה מתעצב באותו זמן ומקום: בבית, בילדות.

» ספרי ילדים - לכל הביקורות» הגיע זמן העשרה» קסמים אמיתיים ועולמות אחרים

הורים המצליחים לחבב על הילד את השפה לא רק ככלי להבעת צרכים ורצונות אלא גם כישות מלאת חדווה, עניין ושעשוע, מעניקים לו מראש נקודת פתיחה לחיים של אדם קשוב וחושב, קורא וכותב. לכן, כאשר הורים רבים שואלים את השאלה הנצחית: "כיצד לגדל ילד קורא?" מה שהם באמת צריכים לשאול הוא כיצד לגדל ילד החש חיבה, אינטימיות ואפילו אהבה אל השפה בה הוא גדל?

לדעתי, אחד האמצעים הטובים ביותר לעשות זאת הוא קריאת שירה לילדים. השירה מייצרת אינטראקציה פחות מובנית מזו של הסיפורת ויותר חושנית וראשונית. גם כיוון שהיא מבוססת על משקל, מצלול וחריזה הנחרטים בקלות גם בפעוטות ואפילו בתינוקות, וגם מפני שהתמציתיות והדיוק המאפיינים אותה מייצרים כר נרחב לדמיון וחלום. כל מילה נטענת שלל משמעויות אישיות מאוד, הנותרות כנגיעות רכות בנפש הצעירה. תוספת טרייה ומבורכת למדף השירה לילדים הוא "בקצה הרחוב", ספרה החמישי של איריס ארגמן, בו מוגשת לילד אסופת טקסטים שיריים - מעין שילוב של פואטיקה ופרוזה, שנושאם הוא הרחוב העירוני. הטקסטים בספר מיועדים כבר ל"מתקדמים" - ילדים ולא פעוטות, שכן הם דומים יותר לשירה למבוגרים - הם אינם מחורזים ומצריכים דמיון עשיר לצד יכולת הכלה של מורכבויות רגשיות. השירים מובאים מנקודת מבטו של ילד המתהלך ברחוב ומתבונן בסביבתו - הן בנוף הפיזי (ציפור משתקפת בשלולית, כביסה מתנפנפת על חבל, מבט על החצר מראש עץ), והן באפשרויות הדמיוניות שהוא מזמן: המוכרת בחנות כלי התפירה נדמית לילד כ"קוסמת שמחביאה בתוך הקופסאות אוצרות, מטבעות עתיקים, לחשים וכשפים", את המודעות על הלוח השכונתי הוא מדמיין כשהן מתערבבות והופכות כולן למודעה אחת משעשעת, ואילו השיר "מילה ברוח" משקף סצנת רחוב דמיונית לגמרי בה מילה בורחת מפיו של איש אחד ומוצאת את דרכה לפיו של אחר. 

תוספת טרייה ומבורכת למדף השירה. בקצה הרחוב (איור: שחר קובר)

ארגמן משקפת בשיריה את היפה והצבעוני שבחיי הרחוב, אך איננה מהססת להביא בפני הילדים גם את צדדיו הכעורים והעצובים יותר וכן את הבדידות שיש בו. לדוגמה: "נדנדה" או "דובון בגינה" ובעיקר השיר "האיש של הספסל", המתאר חסר-בית המתכונן לשנת לילה. מעבר ליופיים המיוחד של שירים אלו, הכנסתם לספר היא בחירה המשקפת את אמונתה של ארגמן ביכולתם של קוראיה הצעירים להתמודד עם ההיבטים הפחות קלים של החיים ולגלות כלפיהם רגש ועניין. גם השפה בה משתמשת ארגמן מצביעה על הבנתה והערכתה לילדים. זוהי שפה עשירה ונקייה, לא מתיילדת אך גם לא מצועצעת וגבוהה מידי. גובהם של הטקסטים איננו תוצאה של מילים מפוצצות, אלא של תיאורים ציוריים ומדויקים כאחד, מלאי חן, דמיון ואהבה לשפה בה נכתבו.

"בקצה הרחוב" מאת איריס ארגמן, הוצאת מטר. מחיר: 48 שקלים

אהבת השפה עומדת גם במרכז "חנות המילים של נֹעם" - ספר הילדים החדש של הלשונאי רוביק רוזנטל. זהו אינו ספר שירה, אך הוא מספר לילדים על האופן בו היא נבראת מתוך דמיון עשיר, אינטימיות עם השפה וחוש דיוק. בכל לילה, חולם הילד נעם מילה חדשה. במשך יום המחרת המילה החדשה יוצאת מפיו בהקשר המתאים ומקסימה את כל ילדי הגן, המבקשים מנעם שימצא לכל אחד מהם מילה מיוחדת משלו. כך מגיע נעם לחנות המילים, הנמצאת ספק בעולמנו ספק בחלום ולה מוכר מסתורי. בחנות נחות המילים, יצורים צבעוניים, מכונפים ועליזים, על מדפים ארוכים, ומחכות לשעתן המדויקת ולהקשר המתאים.

כאשר מחפש נעם את המילה החזקה ביותר בעולם, מציע לו המוכר מילה קופצנית וחסרת מנוחה - "בריון". אך נעם אינו מתבלבל - "זאת בכלל לא מילה חזקה. היא נשמעת קטנה וחלשה". במקומה הוא בוחר מילה העומדת בקצה המדף, שקטה ובטוחה - נחושתיים.

"בריון" היא מילה חלשה. חנות המילים של נעם (איור: שחר קובר)

כך כאשר הוא מתבקש למצוא מילה עגולה הוא בוחר ב"פעמון", כמילה מתוקה הוא בוחר ב"מחמדים" וכן הלאה. עד שמגיעה טליה. טליה, עם הצמות הארוכות והעיניים הסקרניות, מבקשת מנעם להצטרף אליו לחנות ולחפש יחד את המילה היפה ביותר בעולם. השניים מחפשים ומחפשים, אך ההתלבטות קשה מידי והם אינם מצליחים להחליט בין "גחלילית", "שחר", "אפלולית" ו-"דומיה". מאוכזבים, מגיעים השניים לגן למחרת, רק כדי לגלות כי שלושת המילים היפות מצאו את דרכן אל שיר חדש שמקריאה הגננת. כך הם לומדים כי בחירה נקודתית של המילים הנכונות היא אמנם חשובה, אך היא רק צעד ראשון בדרך למה שחשוב באמת - להשתמש בהן כדי ליצור משהו יפה, נשגב ומרגש. זהו ספר מיוחד ונדיר על מדף הספרים הישראלי. כזה שבוחר לתת לילד לא רק יצירה מוגמרת, אלא גם לדון איתו באופן שבו מתהוות ספרות ושירה. רוזנטל מתקשר עם הילדים בהרבה הומור ומדבר אליהם בגובה העיניים, ובו בזמן מגלה הערכה רבה ליכולותיהם השכליות והיצירתיות ומעודד שימוש בהן. שילוב מנצח.

"חנות המילים של נעם" מאת רוביק רוזנטל, הוצאת כתר. מחיר: 48 שקלים.

אין כאן שאלה בכלל. רוצו לקנות! שני ספרים מיוחדים במינם, שיעשירו הן את שפתם והן את דמיונם של הילדים.

כאן גם המקום להחמיא לשחר קובר, שאייר גם את "בקצה הרחוב" וגם את "חנות המילים של נעם". קובר מתאפיין בוורסטיליות נהדרת ובבחירות מדוייקות ועדינות המעבירות ברגישות את רוח הספר (למשל הבחירה להשתמש הרבה בעיפרון וברקע חלק יותר ב-"בקצה הרחוב", לעומת שימוש בצבעים חיים ועזים וברקע עשיר ב"חנות המילים"), לצד יכולת לשמור על קו מובחן משלו.כשאיורים מעבירים את רוח הספר בצורה מושלמת (איור: שחר קובר)

*#