קסום בשניים במוזיאון תל אביב: לגלות לילדים עולם חדש של חומרים

סדנת יצירה חדשה במוזיאון תל אביב מנסה לקרב בין ההורים לקטנטנים ומחייבת אותם להפשיל שרוולים בתהליך

לירון ורדי גלר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
לירון ורדי גלר, עכבר העיר

איזה הורה לא מחייך כשנזכר בפעם הראשונה שבה צפה בציור אימפרסיוניסטי? רק שהציור לא נעשה על ידי קלוד מונה אלא על ידי הילד, והציור אינו תלוי בתערוכה במוזיאון אלא מקושקש על הקיר בסלון, במטבח ובעוד כמה פינות בבית. שהרי ילדים אוהבים ליצור, אוהבים אמנות ובעיקר אוהבים לשלב בין השניים. כבר בגיל הרך ילדים בוחרים להחזיק בצבעים ולקשקש על דף, ללוש בצק או להדביק מדבקות בכל מקום שמאפשר זאת. וגם, כאמור, בכמה כאלו שלא ממש.

בגני הילדים מקצים זמן במהלך היום להפעלות וליצירה בחומרים שונים, שמאפשרים לילד להתפתח ולחזק את היצירתיות שמשתפרת משנה לשנה. ההתנסות בחומרים שונים מקנה לילדים את האפשרות להשתמש בדמיון שלהם ולעבוד על יצירות שהופכות מחומר פשוט לקסם של רעיון.

קסום בשניים - כל הפרטים

חשיפה למושגים וחומרים חדשים

כחלק מהרעיון ליצור עבור הילד חוויה אמיתית ושונה ממה שהוא רגיל ביומיום, נפתחת במוזיאון תל אביב לאמנות סדנה ייחודית - "קסום בשניים" - המזמנת התנסות של כל החושים, בהנחיה מובנית ורגועה. במסגרת הסדרה יתנסו ילדים בגילי שלוש עד חמש עם חומרים מגוונים ותהליכים, ייחשפו לשפה ולמושגים אמנותיים, וזאת תוך פעילות משותפת של הורה וילד. את הפעילות תעביר בוגרת האקדמיה לאמנות במלבורן, האמנית הפסלת דנוש לחמן, שעוסקת בחינוך ליצירתיות ומתמחה בגיל הרך.

בכל מפגש הילד וההורה יוצאים למסע בעקבות חומרים מגוונים וחווים את האווירה המתאימה, כאשר כל שבוע יציע עבודה בחומרים שונים - רכים וקשים, חלקים ומחוספסים - כגון חמר, פלסטלינה, גבס, עץ, בד ואף מתכת. בנוסף ילמדו הילדים לעבוד עם עיפרון, פחם, גרפית, גואש, אקריליק, טפטים, ניירות שונים, בדים וקרטונים. הרעיון הוא שדרך העבודה יתרגלו הילדים שימושים במוטוריקה עדינה וגסה, ויתבססו בעבודתם על חקירה, חיפוש וגילוי עולם האמנות.

כל שבוע חומר עבודה חדש. קסום בשניים במוזיאון תל אביב (צילום: אוהד שאלתיאל)

להדק את הקשר בעזרת האמנות

במוזיאון מודעים לפערי הגילים בסדנה, אך טוענים כי הם רק יעודדו את היצירתיות שבילדים וכי התוצאה אינה חשובה בסדנה מסוג זה, אלא התהליך והחוויה שהם יעברו. דנוש מסבירה כי "הדינמיקה בסדנה תוביל לתקשורת חיובית בין ההורה והילד בתהליך היצירה עצמו, וזאת לא רק בשל העובדה שבגיל הרך קשה לילד יותר להיפרד מההורה והוא יהיה שם לצדו, אלא גם מבחינה מוטורית, כיוון שבגיל הזה הילד לא יכול לעשות הכל לבדו, והקשר יתהדק במהלך העבודה המשותפת. מה גם שכאשר חוזרים הביתה בתום המפגש ומדברים על הסדנה זה יוצר תחושה רחבה יותר ועמוקה יותר".

"בסדנה שהנושא שלה הוא דיו", מדגימה דנוש, "אני לוקחת את הילדים למסע בתקופה שבה המציאו את הדיו וציירו בנוצה. אנחנו בוחנים איך מתקבל הדיו בציור על דף יבש ואיך על דף רטוב, האם הדיו נמס או לא כשהוא יבש. בסדנה על חמר יגלו הילדים איך נשארים סימני הטבעה בחומר ואיך מוטבעות עליו טקסטורות שונות, מהו התהליך שעובר החומר ומה קורה לעבודה כאשר היא עוברת את תנור החימום. בתחילת כל מפגש אני מסבירה בקצרה על החומר עמו נעבוד ועל התהליך שעובר על מנת למצוא פתרונות יצירתיים וגם לגרום לילדים לחקור ולגלות את עולם האמנות".

להדק את הקשר עם הילדים. קסום בשניים במוזיאון תל אביב (צילום: אוהד שאלתיאל)

גם לאחר הסדנה מדריכה דנוש את המשתתפים איך כל אחד יכול ליצור פסל אמנותי מחומרים שנמצאים בכל בית. בשעות הפנאי יכולים הילדים לקחת מפיות מטבח צבעוניות, לטבול במים וליצור עיסת נייר רכה; או כשאמא ואבא לוקחים קמח ומים, ויחד עם הילד הופכים את החומרים לבצק רך שאיתו ניתן ליצור פסלים יפים. "כל אחד יכול להיות אמן", היא מציינת, "הכל תלוי רק בדמיון וביצירתיות המשפחתית".

קסום בשניים. כל יום ראשון, 17:30-16:30. פתיחה: 26.2. 14 מפגשים. מוזיאון תל אביב לאמנות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ