להתכונן עם הילדים לכתה א': מומחים מייעצים - ילדים - הארץ

להתכונן עם הילדים לכתה א': מומחים מייעצים

אבי בקר, פסיכולוג קליני, וד"ר סמדר גלילי, מומחית לחינוך ביסודי מסבירים מה ההבדל בין הורה למורה, ולמה כל כך חשוב להקפיד לא לבלבל בין התפקידים - מדריך להורים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

היום הראשון ללימודים אוטוטו מגיע וההתרגשות בשיאה, בעיקר בקרב ילדי כתה א' שלראשונה בחייהם יפגשו את בית הספר. המעבר מהגן החמים, המוכר והקטן למבנה הענק, הרועש ומרובה התלמידים כרוך בהתרגשות גדולה ובחששות רבים. יש שיאמרו כי המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר דרמטי ומעורר חרדה, מצב בו הילד הקטן פוגש בילדים גדולים ממנו שרצים במסדרונות, צועקים ולפעמים אף גם אלימים, אז איך אפשר למנוע את החרדה מראש?

בעוד התלבושת כבר מוכנה על הכיסא והשולחן החדש להכנת שיעורי הבית מסודר יפה בחדר, כדאי לשים לב לכמה דגשים חשובים עבור הילד שירגיעו אותו ויכינו אותו היטב לקראת יומו הגדול בראשון בספטמבר.

אבי בקר, פסיכולוג קליני ויועץ לערוץ הופ!, מסביר ש"כדאי לעשות לפחות פעם אחת הליכה מהבית לבית-הספר כדי שהילד ילמד להכיר את הסביבה החדשה שלו. המעבר מהגן הוא מלחיץ מאוד וזה בסדר שהילד לא ידע בימים הראשונים כיצד להתמצא במבנה הגדול והמאיים. ההורה יכול להסביר לילד שבמקרה של חששות הוא תמיד יוכל לפנות למורה שלו ושייקח לו זמן ללמוד את הנהלים החדשים המקובלים בבית ספרו. בדרך הזו הילד לא ירגיש שהלך לאיבוד בג'ונגל של כללים וביורוקרטיה. הפחד שהילד לא ידע להתמצא, למי צריך לפנות ואיך להתנהג מבחינת נהלים, עלול להלחיצו."

ד"ר סמדר גלילי, ראש המסלול היסודי במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים, מדגישה שמדובר ב"מעבר מאוד משמעותי עבור הילד וחשוב שההורה ידע כי במצב החדש הוא לא צריך לשמש עבור הילד כמורה אלא כהורה. להיות שם בשבילו ממקום רגיש מכיל ומקשיב. כל הורה צריך לזכור שהילד עובר תקופה לא פשוטה ולעודד אותו כמה שניתן עם משפטים כמו: "אתה תצליח", "יהיה בסדר", "אנחנו נעזור לך בכל בעיה וקושי" - הן ההורים והן האחים הגדולים צריכים להירתם למשימה כי המעבר מהגן לכיתה א' דומה במובן מסוים למדד ההתרגשות של גיוס לצבא, כך שהבית צריך להוות תמיכה רגשית ולא מקום מלחיץ."

חברים חדשים

רוב הילדים יתחילו את השנה החדשה עם ילדים שלמדו איתם בגן אבל לא כולם כמובן. גלילי ממליצה לקחת מראש מבית הספר רשימה שמית של ילדי הכיתה ולקיים מפגש עם שניים שלושה ילדים חדשים לפני הראשון בספטמבר. הפעילות המלאכותית הזו רק תהדק את הקשרים ותהווה רשת ביטחון עבור הילד.

אחד הפחדים של הילד, מוסיף בקר, הוא מבדידות: "הוא פוחד שלא יהיו לו חברים ושלא יכיר יותר מדי ילדים בכיתה. ברוב הכיתות מתחילים את השנה בעבודה בקבוצות עבודה קטנות בדיוק כמו שהכירו הילדים בגן, זוהי חשיבה של מעבר הדרגתי שמאוד נכונה ומומלצת."

מעבר שדומה לגיוס לצבא (אילוסטרציה: dreamstime)

חוברות עבודה בחופש וקורסי הכנה

הורים רבים שלחו את הילד לקורסי הכנה לכיתה א' ועבדו איתו במהלך החופש הגדול עם חוברות למידה. לטענת ד"ר גלילי החוברות וקורסי הכנה שהורים משלמים עבורם הון עתק מיותרים ומלחיצים את הילדים, ומעבר לכך לא תורמים מבחינה משמעותית מעבר למה שמעניקה מערכת החינוך באופן מושכל ומקצועי: "בחופש הגדול מה שנכון לעשות עם הילד הוא לתת לו לנוח ולא לעשות פעילות קוגניטיבית בחוברות פעילות מפוקפקות. הילד שמגיע לכיתה א' עובר תהליך של גדילה בו הוא מתבגר ומתפתח וגם ילד שלא למד שום מיומנות קוגניטיבית במהלך החופש ובילה ונח יוכל להתקדם בקצב של ילד שעשה חוברות וקורסי הכנה. ילד לא שוכח לקרוא ולכתוב ולכן במהלך הימים האחרונים של החופש מוטב לקרוא עם הילד ספרים מאשר להפעיל אותו ולהלחיצו."

לטענת בקר הפחד של הילד שהוא לא יבין או לא ידע משהו בכיתה ויתבייש לשאול עלול להשפיע על שנותיו הבאות בבית הספר ועל בניית הביטחון העצמי שלו. ישנן כיתות בהן יש ילדים שלומדים לקרוא מהר ויש ילדים איטיים יותר. "הפחד האימתני הזה של הילד שיגלו או יחשבו בטעות שהוא טיפש עלול מאוד להלחיצו ולכן כדאי לתת לכל ילד את הזמן שלו".

הרגלים נכונים

כדאי להקנות לילד הרגלים נכונים לקראת השנה החדשה, הרגלים אשר למד בגן וכדאי לחדד עימו שוב בכדי להקל עליו את המעבר: סידור תיק בשעות הערב, חידוד עפרונות, בדיקה שכל הספרים והמחברות במקום וכו'. ההורים חייבים לזכור להכין ארוחת בוקר ולוודא שהילד לא שכח את הציוד. עמידה בזמנים לקראת סוף החופש הגדול היא חשובה כמו גם שעות השינה והיכולת להתרגל לקימה מוקדמת בבוקר. בימים הראשונים רצוי שמישהו יחכה לילד בבית בחזרתו מבית הספר בכדי להתעניין איך עבר היום, אם יש שיעורים, אם אפשר לעזור וכו'. גם אם הילד בוחר לעשות שיעורים לא בחדרו, אלא דווקא בסלון או במטבח, אין שום בעיה עם זה. להפך, זה מראה על קרבה להורים והקניית תחושת ביטחון. אם ההורה לא יכול להיות בבית בשובו של הילד אז כדאי להציע עזרה בסוף היום, ואם ההורה לא יודע כיצד לעזור אז כדאי להתייעץ עם המורה. בקר מסביר כי "בשום פנים ואופן אין לכעוס על הילד אם הוא לא מבין את החומר הנלמד ולהיות כמה שפחות תחת הכובע של מורה בבית ויותר לשמש כהורה אכפתי ודואג. אם הבסיס של ההכנות בבית והסביבה התומכת נעשית בצורה טובה וחמה ומכילה - אז זה צעד אדיר לקראת השנים הבאות עליו לטובה."

טיפ ליום הראשון

כדאי שאחד מבני המשפחה ייקח כמה שעות חופש ביום הראשון של כיתה א' ויהיה נוכח בטקס בבית הספר ויפרד מהילד בשמחה. בסיום היום מומלץ לטענתו של בקר, לשאול את הילד "איך עבר היום הראשון","איך הרגשת", ולהתעקש ולשאול ולא להסתפק בתשובה סתמית של הילד כמו "היה כיף", כי אם יצוצו חששות כבר בהתחלה בכל מיני נושאים חשוב להסביר לילד במשפטים מרגיעים ש"אולי היום היה לך קצת קשה יותר או מביך עם הילדים החדשים בכיתה ועם המורה, אבל עם הזמן אתה תכיר יותר את המקום ויהיו לך חברים חדשים, בינתיים כדאי לך להיצמד לחברים מהגן שאתה כבר מכיר ואנחנו נעזור לך ונתמוך בך תמיד."

תגובות