איך תתרגלו יוגה עם הילדים?

חוגי יוגה לילדים נפוצים היום כמעט בכל מרכז יוגה, או אפילו בחדרי כושר. אך כמה פעמים יצא לכם לתרגל יוגה ביחד עם הילדים?

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

הוראת היוגה קיימת אלפי שנים, תרגול יוגה במדינות מערביות קיים כבר עשרות שנים וכולם כבר יודעים מה היתרונות של ההתעמלות מהמזרח. סביר להניח שרוב ההורים של היום התנסו לפחות פעם בחיים בתרגול יוגה. גם יוגה לילדים היא דבר די נפוץ היום, וכמעט בכל מרכז יוגה, או אפילו בחדרי כושר, תוכלו למצוא חוגים כאלו. אך כמה פעמים יצא לכם לתרגל יוגה ביחד עם הילדים?

» איך להילחם בהשמנה אצל ילדים?» איך לגרום לילדים לרצות לאכול בריא?» זהירות: כך אתם מרעילים את הילדים בג'אנק פוד צמחוני» ילדים צמחוניים: רשלנות של ההורים?

בכנס יוגה שנערך בשנת 2007, בלוס אנג'לס, נטען שיוגה יכולה לסייע בדימוי גוף אצל ילד, שילדים הנוהגים לתרגל יוגה שולטים ברגשותיהם טוב יותר ,עומדים בתנאי לחץ, מסוגלים להרגיע את עצמם, נוטים לבחור בתזונה בריאה יותר ועוסקים יותר בפעילות ספורטיבית מאשר ילדים שאינם מתרגלים יוגה. מחקר שהוצג על ידי מולי קני, ממרכז סמריה שבסיאטל וושינגטון, הראה שהפעולה האקטיבית של שיווי משקל יכולה לשפר את הדימוי העצמי בקרב בני הנוער.

בנוסף, יוגה מעשירה ומפתחת יכולות במישור המוטורי, הקוגניטיבי והחברתי ותורמת להתפתחות יציבה נכונה, שיווי משקל וקואורדינציה, התמצאות במרחב, תפיסה חזותית ושמיעתית, מודעות עצמית ויצירת דימוי גוף חיובי, יציבות והרפיה, קשב וריכוז, יצירתיות ודמיון, קבלה ושיתוף האחר.

רונית אייזנברג, מורה ליוגה, אומרת "שבעידן שלנו ילדים לוקים במחלות והפרעות שונות, וגם במחלות השפע המערבי, כמו בעיות בלב והשמנת יתר כבר מגיל צעיר. בעידן זה ליוגה יכולה להיות השפעה עמוקה על בריאותם של הילדים. תרגול נשימה נכונה, תנועה בלתי תחרותית והרפיה עמוקה הוכחו כאמצעי ריפוי יעילים. יוגה נטמעת בקרב הילדים, באורח חיים, בהתנהגותם ובשפתם. ילדים אוהבים לתרגל יוגה, והם אוהבים את התחושה שבאה לאחר מכן".

למה יוגה להורים וילדים?

תרגול יוגה להורים וילדים הוא כלי ייחודי המאפשר חוויה משותפת להורה ולילד באמצעות תנועה, נשימה והרפיה. לא מעט ילדים סובלים היום מבעיות קשב וריכוז, היפר-אקטיביות, הפרעות התנהגותיות, בעיות בריאותיות, השמנת יתר ועוד.

15 דקות ביום מספיקות לכם כדי ליהנות מזמן איכות עם הילדים ובמקביל לתרגל אתם יוגה. חשוב לשלב את התרגול בשגרת החיים של הבית והמשפחה. הוא אינו תלוי במקום מסוים או בזמן מסוים, עקרונותיו אוניברסאליים ומיושמים גם מחוץ לגבולות התרגול עצמו ותוך זמן קצר יחסית ניתן להבחין בשינויים משמעותיים אצל הילדים אם זה בהתייחסותו לסביבה, לחברים, או למורים, ובעיקר לעצמו.

תנועה משותפת עם אדם אהוב תהיה נעימה ומלאה בתשומת לב המופנית ישירות לילד. בידי ההורה טמונה היכולת לסייע, לתמוך ולקחת חלק בתהליכי הלמידה וההתפתחות של ילדו, על ידי לקיחת חלק פעיל בה. התרגול המשותף יוצר תנאים מתאימים לגירוי פעילות והתפתחות המעודדת קשר רגשי, יחסי אמון והבנה תוך יצירת חלון למפגש מיוחד בין הורים לילדים ואפשרות לתת לילדים להתפתח בצורה תקינה ולהגיע למימוש הפוטנציאל שלהם תוך תמיכה, אהבה, שיתוף ומגע.

  עידוד קשר רגשי, יחסי אמון והבנה (אילוסטרציה: dremstime)

כך תתרגלו יוגה עם הילדים

תנוחת הפרפר - ההורה יושב "בישיבת פרפר" כפות הרגליים צמודות אחת לשנייה, ברכיים משוחררות לצדדים והגב ישר. הילד יושב באותה ישיבה בין רגליו של ההורה, שניהם מביטים לפנים, ויחד יש להניע את הברכיים מעלה ומטה. הוסיפו בהתאמה תנועת זרועות, מעלה-מטה. לאחר כמה רגעים בתנוחה, כופפים יחד עם המצח, כלפי מטה עד כמה שניתן להגיע אל כפות הרגליים ומתרוממים. אפשר לשלב סיפור על פרפר וההורה שיוצאים לטיל ולחפש פרח מופלא לשתות ממנו צוף, והצוף טעים ומזין וכו'. 

תנוחת הפטרייה - ההורה מתקפל לתנוחת עובר: יושב על הברכיים ומכופף לפנים כשהמצח מונח על הרצפה וזרועות הידיים מונחות לצידי הגוף. הילד מתיישב על עצם הזנב של ההורה, ולאט נשכב כאשר הגב שלו נצמד לגב של ההורה ופניו מופנות כלפי מעלה. ההורה והילד שוהים יחד בתנוחה למשך כמה רגעים. ניתן כל פעם להוציא איבר אחר מהתנוחה ובלבד לשמור על היציבות. למשל, למתוח יד ולהחזיר, למתוח רגל ולהחזיר. ניתן לבצע את הפעולות יחדיו או אחד אחרי השני. כדאי לשלב תחושות כמו : "כשהיד נמתחת, חוליות הגב זזות"/ " שכיבה על אמא, מחממת לי את הגב ומותחת אותו" / "כשאתה שוכב על גבי, זה כמו עיסוי קל". בתום התרגיל, הילד מאזן את גבו ושוכב בתנוחת עובר וההורה יכול ללטף לו את הגב ולעסותו.

טיפים כלליים » מומלץ לשים ברקע דיסק עם מוזיקה נעימה ושקטה, לשלב נרות בודדים להקפיד על זהירות).» תרגול בחדר עם אור עמום, או מנורה קטנה שתקרין מעט אור.אפשרי לשלב שמיכה ועל פי התחושה להתכסות ביחד או לחוד, להשתמש במצע רך, כחוצץ בין הורה וילד וכו'.» כל תנוחה, כדאי לבצע 2-3 דקות ולהיות קשובים אחד לצרכי השני. אם אחד הצדדים רוצה לחזור על תנוחה או לשהות יותר זמן בתנוחה, ניתן לחזור או להאריך. כדאי לדבר מה עושה התנוחה לגוף ולמה כייף לחזור עליה או להאריך שהות בה.» בתום התרגול, מומלץ לסיים בהרפייה. שכיבה נינוחה והאזנה לדיסק, כשהרגליים משוחררות, ידיים רפויות, כפות ידדים מופנות לתיקרה, העורף ארוך וממשיך אתת עמוד השידרה. הילד יכול לשכב על ההורה או לידו בצמוד אליו.» את ההרפייה עשו בעיניים עצומות והתחברו אל השקט והשלווה שבתוככם. בתום ההרפייה, הניעו מעט את כפות הרגליים, הידיים, ראש מצד אל צד, עסו קלות את הבטן, והתגלגלו לשכיבה על הצד ודרכו לישיבה. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ