כך תתכוננו לקראת יום הורים בבית הספר - ילדים - הארץ

כך תתכוננו לקראת יום הורים בבית הספר

למי הימים הללו נועדים, אלו שאלות עליכם לשאול את המורים, והכי חשוב - מה עליכם לשאול את הילדים לפני? מומחית לחינוך עם כל השאלות והתשובות

נורית אלקלעי, עכבר העיר אונליין
נורית אלקלעי, עכבר העיר אונליין

בימים אלו מתקיימות בבתי הספר פגישות הורים בבתי הספר. הפגישה עם המחנכת בימי הורים, היא פגישה אישית וחיונית, המורכבת מתכנים רגישים ומשמעותיים ביותר. הדקות המוקצות לכם הן עולם ומלואו באשר לילדכם, ולכן כדאי שתתכוננו לפגישה מראש כדי להפיק ממנה את המיטב. הפגישה נועדה למתן משוב ולקבלתו  כדי להשלים בעבורכם ובעבור המורים את התמונה על ילדכם.

הסתפקות במסירת מידע לימודי בלבד מחמיצה את הפוטנציאל הגלום בפגישה משמעותית זו. בנוסף נוכחותם של ילדיכם במפגש אינו מאפשר לעיתים לדבר באופן פתוח לגמרי, כמבוגרים אל מבוגרים. שיחה כזו כדאי לקיים לאחר קביעת מועד שיתאים לכם ולמורה ולהקציב לה זמן סביר להעלאת כל הנושאים, התחושות והרעיונות שיש לכם בכדי לעזור לילדיכם.

» כאן לומדים בעושר: מערכת החינוך של העשירון העליון» לא מרוצים ממשרד החינוך? תקימו בית ספר לבד

בשביל מה בכלל צריך יום הורים?

לפני הכל, ומאחר ומדובר בפגישה קצרה יחסית, חשוב שתבינו מראש את המטרות הגלויות והנסתרות של הפגישה שלכם ביום ההורים.» הזדמנות למורה למסור לכם מידע עדכני על מצב הילד בלימודים, בחברה ובהיבט ההתנהגותי.» מסירת מידע מכם למורה על מצבו של ילדכם בבית הספר ומחוצה לו, כפי שאתם רואים זאת. זהו מידע חשוב ביותר בעבור מחנכת הכיתה והמורים כדי לקבל תמונה רחבה יותר.» הזדמנות להיות שותפים, בהקשבה ובעשייה, בקביעת תכנית עבודה המשכית עם ילדכם בהתבסס על המצב העכשווי, ובהתחשב ביכולותיו של הילד. כך תוכלו להיות שותפי אמת להצלחת ילדיכם.» מפגש עם המורים הוא גם הזדמנות לשיפור התקשורת, האמון ושיתוף הפעולה בין ההורים למורים, כדי שתעבדו בתיאום עם הילד.» חשוב לדעת, למורים הסמכות והחובה לקדם, להנחות, לחנך, וללמד את ילדיכם. למורים מידע רב על ילדיכם שאתם פשוט לא נחשפים אליו באופן שהם כן - הם אלה שמתוודעים לכוחות של ילדיכם במצבים אובייקטיביים, בהתנסות של ילדיכם עם חבריהם (מכונה בלשון אנשי המקצוע "חברת השווים"). אתם ההורים מביאים לפגישה ידע חשוב ביותר להשלמת התמונה על ילדיכם, ידע והיכרות שנצברו אצלכם במשפחה, בהיותכם הקרובים להם ביותר. שיתוף במידע על התקדמות והתפתחות ילדיכם בבית הספר ובבית, יניב הבנה מעמיקה על עולמם של ילדיכם וצרכיהם בכיתה.

הכנה מוקדמת בבית ליום הורים

כדאי שתתכוננו ליום ההורים בשיחה מקדימה עם ילדכם, הנה הצעות לשאלות מנחות לשיחה:

» מה אתם אוהבים ללמוד בכיתה? קריאה, כתיבה, נושא (תוכן עונתי), חשבון, קריאת בוקר, מחשב, יצירה, ציור, מוסיקה, דרמה, הפסקות? אלו שיעורים מקצועיים אתם אוהבים? תנועה, ספרייה,חינוך גופני, ולמה?» אלו שיעורים אתם לא אוהבים? ולמה? » איזה מין תלמידים אתם? אחראים, עצמאים, פטפטנים, מסודרים, מקשיבים, מתעניינים  ושואלים כל הזמן, מבקשים עזרה לפי הצורך ולא פוחדים לטעות, יודעים הכול, רוצים לעבוד רק עם המורה, מסתדרים לבד, מפריעים, חסרי מנוחה, אף פעם לא מבקשים עזרה, מאחרים, מתערבים, מחכים בסבלנות.» מה קשה לכם בלימודים, מה קל, ולמה?» במה התקדמתם הכי הרבה בכיתה? » מה טוב בכיתה שלכם?» מה כדאי לשפר בכיתה שלכם?» איך לדעתכם אתם מתנהגים בכיתה? » במה אתם תורמים לכיתה?» איך אתם מרגישים בין הילדים בכיתה?» האם משהו או מישהו בכיתה מפחיד אתכם? אם כן מהו?עקרונות לגיבוש תכנית פעולה בשיתוף פעולה של המורים ההורים והתלמידים:» הצבת מטרות להמשך העבודה; שיפור ההישגים בקריאה, למשל.» החלטה על הדרכים להשגת המטרה; שיפור ההקשבה בשיעור, חזרה בבית, והכנת שיעורי בית.» הסכמה על דרכי המעקב על הביצוע.

עשו בית ספר למורים

בהמשך, בררו ובדקו עם המורים ועם ילדיכם האם המטרות שהוצבו אפשריות להשגה. יעדים בלתי מושגים יכולים להיות מקור לתסכול ולמריבות. זכרו, אתם מכירים את ילדיכם היטב, עזרו למורים להיות מציאותיים בתכניות השיפור. ככל שתכנית הפעולה ברורה ואפשרית כך גובר הסיכוי שתמומש. במקרה של אי הסכמה לתכנית הפעולה, השתדלו שלא להיסחף לוויכוח עם המורים או עם ילדיכם, מקדו את חילוקי הדעות והדגישו את אותם התחומים שבהם אפשר לפעול.

ייתכן ויהיה לכם מה לומר על תפקודם של מורים מסוימים בכיתת ילדיכם ועל התנהלות בית הספר בתחומים אחדים. חשוב מאוד שעמדותיכם תוצגנה באופן שיאפשר למורים להקשיב ולפתוח את אוזנם ולבם לקשיים שמציקים לכם. נסו לשוחח עם המורים מלב אל לב בגובה העיניים, כדי שבקשותיכם תתקלנה בעמדות חיוביות, שעשויות להוביל לשינוי, או אולי לחלופין תשוכנעו שטעיתם וההתנהלות של הצוות בכיתה ובבית הספר תקינה.

בשיחתכם עם הילדים לאחר הפגישה, הדגישו את המשוב החיובי שקיבלתם עליהם - אותו יש לשמר, ורק לאחר מכן העלו את הקשיים והמכשולים שיש עוד לשפר. הדגישו את רצונכם לתמוך בהם ולעזור להם בתהליך העבודה.יש לשמור על איזון בין תיאור המצב הכללי לבין תיאור הקושי, ולהדגיש את הסיכוי לשיפור. הסיכוי לשיפור הוא לב התהליך החינוכי והוא מסר שחשוב שתעבירו גם לילדיכם.

אתם מכירים את ילדכם לפני ולפנים – את הרגישויות המיוחדות ואת סגנונו האישי, לכן עליכם להתאים ולתכנן את המסר ואת התגובות לפי ילדכם. ישנם ילדים הדורשים יותר תמיכה, ויש הדורשים הצבת גבולות ברורים. יש המסכימים מיד ויש המתבצרים בהתנגדותם. אתם המומחים של ילדיכם במרב תחומי חייהם. אתם המטפלים, והמחנכים. אם תנהגו גמישות וחכמה בדרך העברת המסר, תצאו בדרך כלל נשכרים.

הכותבת היא נורית אלקלעי, מחברת הספר 'מתחילים בית ספר', מנהלת בית ספר לשעבר ומנחת מנהלים ומורים.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ