משפחה על גלגלים: מסלולי אופניים מומלצים

בין אם אתם מדוושים מקצועיים ובין אם אתם לא, לפניכם 15 מסלולים בדרגות קושי שונות לכל המשפחה, שיתאימו כמעט לכל אורך השנה

לירון ורדי גלר, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ילד על אופניים
כל המשפחה מדוושת. טיולי גלגליםצילום: Artushfoto | Dreamstime

ישנם מכורים לדבר ויש כאלה שמחכים לארועים מיוחדים ולחגים בכדי לצאת לטייל בטבע על האופניים. מי שלא תהיו על הסקאלה, תמיד כיף לגלות מסלולים חדשים וירוקים, שמתאימים גם לכם וגם לילדים.

לא יותר משעה: הרצליה - רעננה

המסלול מתאים למתחילים ולהורים שרוצים לרכוב עם ילדיהם לא יותר משעה. מנקודת היציאה רוכבים לכיוון השדות שמפרידים בין רעננה להרצליה. ממשיכים דרומה לכיוון נחלת עדה עד לצומת שבו פונים ימינה עד שמגיעים לשדה התעופה של הרצליה. ברכיבה בדרך החולית נכנסים לפרדס שמתחבר עם כביש אספלט שמוביל לבית הקברות של כפר שמריהו ולמסילת רכבת. צפונה משם ממוקם אתר מערות קבורה שומרוני. לאחר בית הקברות ממשיכים בשביל האופניים עד לסופו ואז פונים ימינה חזרה למסילת הברזל. בדרך עוברים רפת ומדלגים מעל תלולית חול. במעבר בין פסי הרכבת של רישפון פונים ימינה עד לרעננה לרחוב ויצמן. מקיפים את הפארק עד לנקודת היציאה.
נקודת מפגש: פארק רעננה
טיפ לדרך: לתשומת לב הרוכבים בשעות החמות - המסלול חשוף ברובו.

הכי תל אביבי: שדרות רוטשילד

שדרות רוטשילד שהפכו לסמל למחאה החברתית, הינם מקום ייחודי לרוכבי אופניים. ניתן להתחיל את המסלול במתחם כיכר הבימה בנתיב המיועד לרוכבים בלבד כמובן, ומשם לדווש לאורך השדרה ולחצות את הרחובות החשמונאים, שינקין, בלפור, מזא"ה, אלנבי, נחלת במנימין והרצל. בסוף השדרה אפשר להמשיך לדווש ברוגע בשכונת נווה צדק. לרכוב בעיר ולהרגיש בכפר.

שיעור בהיסטוריה: מבוא מודיעים

מסלול קל למשפחות שנמשך כשעה. המסלול מתחיל במבוא מודיעים, ישוב דתי קטן שחשוב לדעת כי הוא סגור בשבתות ובחגים – ממנו רוכבים לאורך כביש 443. בדרך עוברים בין קברי המכבים ועולים צפונה עד שמגיעים למעבר מתחת לגשר משם ממשיכים מערבה עד לגן המוסיקלי, שם יכולים הילדים ליהנות ממתקנים בגן. משם ממשיכים ברכיבה דרומה לכיוון בקעת הנזירים עד למערת הנזירים, שם הילדים יכולים לטפס אל פתח המערה. משם רוכבים לכיוון בית העלמין של מודיעין, מעט לפני בית העלמין יש פניה ימינה לדרך לבנה המובילה לכניסה אחורית של מבוא מודיעים ומשם דרך היישוב חוזרים חזרה.
נקודת מפגש: כניסה למבוא מודיעים.
טיפים לדרך: המסלול חשוף ברובו לתשומת לב הרוכבים בשעות חמות. בסוף המסלול ישנו "קיר" המאלץ לרדת מהאופניים ולעלות ברגל. בשבת לא ניתן יהיה לעבור דרך מבוא מודיעים ויש לעקוף את הישוב, דבר הכרוך בעוד ירידה קטנה ולאחריה עליה.

הכי מרענן: סובב אשדוד

מסלול של שעתיים סביב העיר אשדוד שמשלב שטח וגם דרך סלולה לצד נוף של שדות וים. הרכיבה מתחילה בכניסה לעיר משם פונים ימינה עד לכניסה לפארק עד הלום. ממשיכים לאורך נחל לכיש בשביל הצמוד לנחל שמוביל את הרוכבים בין שדות עד לגשר כביש הכניסה לעיר. בהמשך עוברים מתחת לגשר בצמוד לנחל פארק לכיש בו יש מדשאות ועצים ופינות ישיבה, פינות של בעלי חיים ומתקני שעשועים לילדים. בסוף ניתן לסיים את המסלול בחוף הים היפה ולהתרענן בו.
טיפים לדרך: המסלול חשוף ברובו לתשומת לב הרוכבים בשעות חמות.

הכי מתבקש: פארק הירקון

פארק הירקון מציע גם מסלול רכיבת אופניים סלול לצד נחל הירקון המתאים לכל המשפחה ובמיוחד למתחילים. ברכיבה מהנמל מזרחה עוברים את האגם הגדול ואת האגם הקטן, זהו מסלול קל וכייפי שמשך הדיווש בו תלוי בקצב הרוכבים. לצד נופי מדשאות ענק ופינות משחקים לילדים תוכלו להציץ גם על הברווזים ששוחים באגם ולהנות מהאווירה הספורטיבית המשפחתית במקום.
טיפים לדרך: כדאי להצטייד בקסדה, בקבוק מים וסבלנות רבה, לנוכח הולכי הרגל במקום.
נקודת מפגש: נקודת ההתחלה יכולה לצאת מנמל תל-אביב או במפגש הרחובות יצחק רוזן פינת ראול ולנברג ברמת החייל.
» פארק הירקון - לכל הפרטים

הכי קל: תחנת הכוח רידינג

המסלול הקל שנמשך לאורך קו החוף של תל אביב, מאפשר רכיבה משפחתית לאורך הטיילת. בדרך עוברים את הגשר שמחבר את תחנת הכוח רידינג עם חוף תל ברוך. הרכיבה נמשכת לאורך הגדרות של שדה התעופה שדה דב ועוברת דרך מצוקי תל ברוך. זהירות לפעמים תוך כדי רכיבה נרטבים מהגלים.
נקודת מפגש: נקודת ההתחלה יוצאת מתחנת הכוח רידינג בצפון תל אביב ומסתיימת בחוף תל ברוך.
טיפים לדרך: לא לשכוח משקפי שמש וקרם הגנה. כדאי להצטייד גם בבגדים להחלפה.
» חוף תל ברוך - לכל הפרטים

ברווזים באגם: הפארק הלאומי ברמת גן

הפארק הלאומי הינו אחד הפארקים הותיקים בארץ. במסלול רכיבה מעגלי ניתן להקיף באופניים את האגם הגדול ולצפות בלהקות הברווזים ששטות במימיו. בעונה זו של השנה הפארק מוקף בציפורים. במקום גם אזורים מוצלים להפסקות שתייה.
נקודת מפגש: מגיעים מהכביש הישן (כביש 4) ופונים במחלף אלוף שדה לכיוון רמת גן. בפנייה הראשונה פונים ימינה לפי השילוט עד הכניסה המרכזית לפארק. המסלול מתחיל בנקודה זו ומסתיים בצורה מעגלית באותה נקודה.
טיפ לדרך: כדאי להצטייד בשמיכה לישיבה מתחת לעצים המוצלים.
» הפארק הלאומי - לכל הפרטים

למנוסים: כפר סבא

מסלול שאורכו כ-5 ק"מ ומתאים לילדים שכבר התנסו ברכיבה בעבר. המסלול מתחיל ברכיבה של 2 וחצי ק"מ בתוך הפארק העירוני וממנו יוצאים לכיוון השכונה הצעירה של העיר, הממוקמת מאחורי הקאנטרי. בדרך עוברים בקו הגבול של העיר עם מושב צופית וחוזרים חזרה לפארק דרך רחובות העיר.
נקודת מפגש: פארק כפר סבא הממוקם בצד המזרחי של העיר, רחוב בן יהודה פינת דרך הפועל, ליד איצטדיון הכדורגל.
» פארק כפר סבא - לכל הפרטים

הכי הייטק: נתניה

בנתניה מתחם חדש ה"בייק פארק": פארק אופניים ענק המכיל כ- 45 דונם ומאפשר רכיבה בכל הגילאים במסלולים מיוחדים. מסלול שמואר במיוחד לרוכבים ואפשר לרכב בו בשעות הלילה, מסלול מקצועי של 1.6 ק"מ ומסלול אקסטרים לאופני BMX. הרכיבה בתוך הפארק היא דרך שבילים מוצלים והדיווש בהם הוא בנוף חורשות עצי האקליפטוס.
נקודת מפגש: עולים על כביש החוף לכיוון נתניה צפון, פונים ימינה לאזור התעשייה הישן (כביש 57), שמתחבר עם צומת בית ליד. המסלול מתחיל בכניסה לפארק, באזור תעשייה הישן.

בוסתנים ואתרים היסטוריים: נחל באר שבע

מסלול של 3 ק"מ מלא באטרקציות ואתרים הסטורים. אפשר לרכוב לאורך הטיילת לצד הנחל ולצפות בבוסתנים הצעירים, לעבור באתר ההיסטורי של בית אשל ולעלות על הגשר הטורקי שנהרס בשיטפון בשנת 1962 והיום נמצא כאתר שימור. מי שרוצה לחוות רכיבה עירונית יכול לשנות אווירה ולהתחיל דווקא בבאר אברהם ולרכוב מערבה עד שכונת נווה זאב. אורך המסלול כ-5 ק"מ והוא מקיף את השכונות בתוך העיר. סוף המסלול בגן הפעמון.
נקודת מפגש: הכניסה מכיוון כביש 25 לאתר בית אשל.
» פארק נחל באר-שבע - לכל הפרטים

אפילו שפני סלע: ראש הנקרה

בראש הנקרה אפשר לרכב במסלול של שעה לאורך הטיילת (כ- 5 ק"מ). הדרך ששוחזרה עוד מתקופת הבריטים ושימשה בעבר כמסילת ברזל, סלולה לאורך הים. אם יתמזל מזלכם אולי תזכו לראות לצד הדרך שפני סלע. הרכיבה בין החופים עוברת דרך חוף בצת, שידוע בתור החוף שמגיעים אליו הרבה צבי ים ענקיים שמטילים את ביציהם.
נקודת מפגש: נקודת ההתחלה במפרץ הדרומי של הטיילת, ממנה רוכבים לאורך החוף עד שמגיעים לנקודת הסיום באכזיב.
טיפ לדרך: אפשר גם לעצור, להשתכשך ולהתרענן במים בחוף הרחצה המוכרז.
» אתר ראש הנקרה - לכל הפרטים

כמו באגדות: פארק מנשה

אזור רמת מנשה מתאפיין בעיקר בשלווה שהוא מעניק. במסלול מקוצר של שעה וחצי (9 ק"מ) המתאים לדיווש בעיקר למשפחות עם ילדים שהתנסו כבר ברכיבת שטח, אפשר לרכוב במדרונות מתונים ולחוש את האופי הכפרי של היישובים מסביב והנוף של יערות טבעיים המכוסים בעצי האלון. אפשר גם לעצור ולהשתרע על הדשא המכוסה בשלל פרחים ססגוניים.
נקודת מפגש: רחבת החניה בתחילת שביל האופניים. גישה דרך כביש יקנעם – צומת מגידו (כביש מס' 66), נוסעים מעט לשער הפארק ומשם עוד כ- 600 מטרים עד לרחבת החניה, הנמצאת ממש בעיקול הדרך ימינה, ליד ביתן המודיעין של הפארק.
טיפ לדרך: יש אפשרות לרכב במסלול נוסף בדרגת קושי בינונית שאורכו כשלוש שעות (16 ק"מ) אך אינו מתאים לילדים קטנים בגלל ריבוי העליות והמורדות בו.
» פארק רמת מנשה - לכל הפרטים

לא להאכיל את הצבים: נחל אלכסנדר

מסלול נחל אלכסנדר ששופץ לפני כמה שנים, מאפשר רכיבה במסלול מלכותי שאורכו כ- 15 ק"מ. ברכיבה עוברים בגשר הצבים ואפשר להביט מטה לעבר אוכלוסיית הצבים החיה בנחל. משם ממשיכים לכיוון מכמורת וצפונה לאורך המצוק עד גבעת אולגה. הנוף הנשקף בעת הרכיבה של חוף הים, מרהיב ורומנטי.
נקודת מפגש: מצומת "העוגן" על כביש 4 פונים לכיוון קיבוץ משמר השרון, שם פונים ימינה לקיבוץ מעברות ובחורשת העצים מתחילים את המסלול.
טיפ לדרך: שימו לב: הצבים אולי לא צמים ביום כיפור, אבל אסור להאכיל אותם בשום יום בשנה, אפילו לא קצת.
» גן לאומי נחל אלכסנדר - לכל הפרטים

גם ביום חול: הר איתן

הר איתן שוכן בלב הרי ירושלים, ליד מעיינות הסטף. במדרון הדרומי של ההר נותרו שרידי בוסתנים. בשנת 1950 נעשה ניסיון, שלא עלה יפה, להתיישב במקום. בעקבות כך נטעה קק"ל בהר את יער המגינים ופרצה דרך עפר רחבה, המקיפה את פסגתו. אם גם אתם רוצים לשאוף את אוויר ההרים הצלול והסלול, אתם יכולים להינות מרכיבה של 30 דקות במסלול מעגלי קל בדרך עפר כבושה, לאורך 8 ק"מ. עם נופים של טרסות ועצי בוסתן אפשר לרכב כל המשפחה, יש סיכוי שהילדים יתקשו מעט בעליות. כמחצית מהדרך חסומה בפני כלי רכב, דבר שמעניק בקטע הסגור ביטחון רב למתחילים ברכיבה.
נקודת מפגש: רחבת החניה העליונה של הסטף. גישה מכביש תל אביב - ירושלים (כביש מס' 1), פונים דרומה במחלף הראל (כביש מס' 3965). חוצים את מעוז ציון ומגיעים לאחר כשלושה ק"מ ל"כיכר הסטף". מהכיכר יוצא כביש המגיע לרחבת החניה העליונה של הסטף.
טיפ לדרך: רוכבים מנוסים ובעלי כושר יכולים לעלות בדרכים לראש הר איתן ולרדת שוב לדרך ההיקפית. יש להיזהר מכלי רכב בדרך הסלולה היורדת לסטף.
» נחל סטף - לכל הפרטים

קשה, אבל שווה: קיבוץ בארי

מסלול מאוד טכני ומתאים לבני משפחה וילדים מנוסים שכבר רכבו בעבר. מתחילים במדרונות שהרכיבה עליהן מהנה ביותר בגלל הקפיצות והטלטלות שבאו בעקבות הואדיות באדמה. ממשיכים לכיוון הוואדי העשיר בתפרחת יפייפיה. נוף מערב הנגב היפה הנגלה לרוכבים בהחלט מקל על הדיווש. לאחר המפגש עם הנחל מסיימים בקיבוץ.
נקודת מפגש: כביש 4 דרומה. אחרי אשקלון בצומת יד מרדכי פונים שמאלה וממשיכים עד צומת שער הנגב. פונים ימינה ובסוף הכביש בצומת סעד לפנות שוב שמאלה ומיד ימינה לקיבוץ בארי.
טיפ חשוב: המסלול מתאים לילדים שכבר רכבו בעבר. בנוסף, המסלול מחולק למקטעים שבכל מקטע אפשר לסיים את המסלול ולחזור לקיבוץ.