"שבעת הגמדים ושלגיה" מראה באינטיליגנטיות כיצד באמת עושים תיאטרון

דרך מורכבות, מקוריות וכתיבה חדה, "שבעת הגמדים ושלגיה" מצליחה לאתגר את הצופים הצעירים - בלי לשכוח להיות מהנה וכיפית

נורית אסיאג
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תמונה מתוך ההצגה "שבעת הגמדים ושלגיה"
תתפלאו אבל שלגיה היא לא מרכז העניינים. "שבעת הגמדים ושלגיה"צילום: כפיר בולוטין
נורית אסיאג

כבר בשם ההצגה, שהוא היפוך על שמה של האגדה, נרמז שלא מדובר בעוד עיבוד סטנדרטי של הסיפור על הנסיכה היפה וטובת הלב שמאוימת בידי אמה החורגת. ואכן, "שבעת הגמדים ושלגיה", הצגה חדשה של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, היא בכלל לא על הנסיכה והתפוח המורעל, הגמדים והנסיך על הסוס הלבן, למרות שכולם נוכחים על הבמה. ההצגה היא בעצם על תיאטרון ברטוליני, תיאטרון נודד שמעלה הפקה של "שלגיה", כך שלמעשה יש לנו הצגה בתוך הצגה. השחקנים הם גם שחקנים בהצגת המסגרת וגם שחקנים בהצגה שבתוך המסגרת, ואנחנו גם הקהל של הצגת המסגרת וגם הקהל של ההצגה שבתוך. מבולבלים? אל דאגה, הכל יתבהר.

מדור ילדים - כל הכתבות
מה עושים היום
הצגות לילדים

שבעת הגמדים ושלגיה - מועדי ההצגה

תיאטרון ברטוליני מעלה הפקה של "שלגיה", בה מככבת בתפקיד הנסיכה, השחקנית פומפוזה, שכשמה כן היא: בטוחה שהיא השחקנית הכי טובה בהפקה, וכולה מלאה במניירות של כוכבת הוליוודית. ברטוליני, מנהל התיאטרון, נסחט על ידי ראש העיר לשים את פומפוזה במרכז ולתת לה יחס של נסיכה. שאר שחקני התיאטרון לא מבינים מה הרעש והצלצולים סביב פומפוזה, מה שבסוף גם מוביל לסכסוך בימתי, ורק טופי, עוזרת הבמאי, מנסה בכל כוחה להחזיק את העניינים כי "ההצגה חייבת להימשך". בתוך סיפור מסגרת זה משולבים קטעים של ההצגה "שלגיה", וכך הרצף נע בין שני צירים עלילתיים: סיפורו של תיאטרון ברטוליני וההצגה על שלגיה. לא אפזר פה ספוילרים, אבל זאת הצגת ילדים ולכן בסוף כמובן האמת על פומפוזה תיחשף, והדברים יסתדרו.

תמונה מתוך ההצגה "שבעת הגמדים ושלגיה"
ההצגה חייבת להימשך. "שבעת הגמדים ושלגיה"צילום: כפיר בולוטין

הצצה אל אחורי הקלעים

שירילי דשא (כתיבה ובימוי) ורועי שגב (כתיבה) מגישים מחזה מוזיקלי מרענן ומשעשע שעוסק בנושאים חינוכיים כמו "חברות" או "יושר", אבל גם מאתגר את השאלה "מה זה תיאטרון?". כיוון שסיפור המסגרת הוא עצמו תיאטרון, לבמה יש תפקיד כפול - כמו שאנחנו קהל של שתי הצגות, כך גם הבמה שייכת לשתי הצגות: לעתים היא במה של ההצגה "שלגיה" ולעתים היא בו זמנית גם הבמה של ההצגה "שבעת הגמדים" וגם אחורי הקלעים של "שלגיה". הבמה המסתובבת, שצד אחד שלה הוא הבמה של "שלגיה" וצד שני אחורי הקלעים שלה, מדגישה ומחזקת את המעברים בין הפרונט לבאק-סטייג'. השמירה על קו עלילתי נהיר מצליחה כיוון שהקהל מכיר את סיפור האגדה, ולכן הקטיעות של השלד הסיפורי ומעבר בין אחורי הקלעים לקדמת הבמה לא פוגם ברצף. הדילוג האלגנטי בין ההצגה "שלגיה" לסיפור המסגרת, מתאפשר גם בזכות כתיבה חדה ובימוי מחושב, שאליו מצטרפים עיצוב במה ותלבושות יצירתי ושחקנים שעוברים בין תפקידים בלי להתבלבל, גם כשהסאונד קצת חורק - כי אחרי הכל ההצגה חייבת להימשך. אם בכל זאת הלכתם לאיבוד בין הסצנות, בסוף תקבלו תקציר זריז ומשעשע של סיפור שלגיה (ושימו לב לרפרנס לעיבוד לסרט אנימציה של דיסני).

תמונה מתוך ההצגה "שבעת הגמדים ושלגיה"
שומרים על קו עלילתי. "שבעת הגמדים ושלגיה"צילום: כפיר בולוטין

"שבעת הגמדים ושלגיה" עוסקת בתיאטרון ובעשייה תיאטרלית. היא בוחנת גבולות בין הקהל לשחקנים, בין המציאות לדמיון, ולכן אני סולחת לה על המסר החינוכי הקצת יותר מדי שקוף על חשיבותה של חברות, נושא שדשא כבר עסקה בו ב"טובים השניים", שם הצליחה לדלג באלגנטיות בלי ליפול עמוק לבור הקלישאות. בשבעת הגמדים אפשר אפילו לחשוב שדשא קצת צוחקת על מסריה בהעמדה המשעשעת על "שיר החברות" שהגמדים שרים בדיוק בשיאו של סכסוך בין השחקנים. זאת הצגה חכמה, משעשעת, לעתים מאתגרת, אך בשורה התחתונה היא מהנה וכיפית. וגם אם חלק מההפתעות או התפניות העליליתיות צפויות (לפחות לקהל הבוגר), היא עדיין מצליחה לסחוט קריאות עונג מהצופים הצעירים. וכן, גם מההורים.

"שבעת הגמדים ושלגיה" - הצצה:

קרדיט: תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער

שבעת הגמדים ושלגיה, תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, 27 בדצמבר 2019.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ