אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"חתול תעלול": רוח הדמיון הפרוע של ד"ר סוס

עם נאמנות לטקסט ולסגנון האיור המקורי, ההפקה החדשה של מדיטק חולון מצליחה להפריח את השממה ולהוכיח שהיצירתיות נמצאת דווקא במקומות הבנאליים ביותר

תגובות

היוצרים של ההצגה "חתול תעלול" שמרו על קרבה קפדנית למקור כשהפכו אותו למחזה. בניגוד לנהוג בעיבודים של קלאסיקות ספרותיות לבמה, הטקסט של הספר נמצא כולו בתוך ההצגה, ובאופן פרדוקסלי דווקא ההיצמדות ללשון של ד"ר סוס (ובמקרה של המדיטק – לתרגום של נאור) היא המקורית והמפתיעה.» ספרי ילדים - כל הביקורות» הצגות ילדים - כל הביקורות» מבשלים עם ילדים: כל המתכונים» מה עושים עם הילדים בפורים?

העלילה שכתב ד"ר סוס משובצת במחזה בתוך סיפור מסגרת, שמככבות בו דמויות ריאליסטיות הקשורות לעולם, ולאולם התיאטרון. כך עולים לבמה אבא מהקהל, סדרנית ומאבטח ועוזרים לשחקן להכניס חיים להצגה, כדי שלא תהפוך לסתם שעת סיפור משמימה. סיפור המסגרת מדגיש את הרעיונות של הספר בשני אופנים. הוא מראה כיצד הדמיון יכול להפיח חיים בבנאלי ובמוכר, והוא גם מדגים שמקוריות ויצירתיות נמצאים בכולם, גם, ואולי דווקא, באלה שלכאורה לא מצופה מהם. הכל מתכנס בסוף שוב אל סיפור המסגרת, והאמת על הדמויות הבדויות נחשפת אל מול הקהל. המשחק בין דמיון למציאות והמעברים בין הבדיה של התיאטרון, הבדיה של הספר והמציאות, יוצרים רובד סמוי המזמין לבחון את הגבולות בין ספרות, הצגות, דמיון והחיים.

הספר המקורי בגרסת התלת מימד מעבר לטקסט, ההצגה מפגינה גם נאמנות ויזואלית. העיצוב הבימתי של החלל, התפאורה והתלבושות, הוא למעשה תצורה תלת ממדית של האיורים בספר. הצבעים השולטים הם כחול, אדום, שחור ולבן, והדמויות נראות כמו העתק של המקור. הטקסט מהדהד על רקע הציורים הקמים לתחייה על הבמה, ונוצרת תחושה של כניסה אל תוך הספר. כיוון שהטקסט המקורי קצר, היוצרים בחרו למלא את החלל שנוצר בקטעי תנועה. חלק מהסצנות עוצרות נשימה, כמו משחק ה"הופ-הופ-הופ עם הדג", שבו החתול מאזן את הדג תוך כדי לוליינות וירטואוזית במיוחד. סצנות אחרות קצת ארוכות מדי, כמו ההשתוללות של "דבר 1" ו"דבר 2" ברחבי הבית. השחקנים מפגינים תזמון תנועתי נפלא לאורך כל ההצגה, והביצוע מדויק ומקצועי.נכנסים אל תוך הספר. "חתול תעלול". מדיטק חולוןלאורך כל ההצגה מצליחה "חתול תעלול" להעביר את הספר אל התיאטרון באלגנטיות ובהומור, כשהיא שומרת על האסתטיקה הלשונית והגראפית של היצירה המקורית. הנאמנות הזו דרשה מהיוצרים לגייס חשיבה משוחררת וגמישה, ובכך למעשה לשמור על רוחו של ד"ר סוס ולהראות כיצד הדמיון יכול להפריח את הבמה, לצבוע אותה בצבעים עליזים ולהעביר את הזמן בנעימים."חתול תעלול" - תיאטרון המדיטק, בימוי: רוני פינקוביץ 12.2, מדיטק חולון

*#