אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קרקס אלואז: וירטואוזיות כל הדרך מקנדה

על אף שהאותנטיות שלו עומדת למבחן, מופע הקרקס מקוויבק מצליח לרתק לפרקים בזכות יכולות אתלטיות מרהיבות ומעוררות פליאה

תגובות

אורח מפתיע. קרקס אלואזהמופע "ID" של להקת קרקס אלואז הקנדית המהוללת הוא אורח מפתיע, וגם די מרענן, במשכן לאמנויות הבמה. טוב שלצד הסדרות הקבועות והאליטיסטיות של אופרה ומחול, המשכן מביא לנו השנה סדרת מופעים חדשה, שצפויה להביא לארץ את מיטב מופעי הקרקס העכשווי, תחום שלא היה מוכר כמעט בישראל עד לשני הביקורים המצליחים של מלכת הז'אנר, סירק דה סוליי.» קרקס אלואז - כל הפרטים» הצגות חנוכה 2016» אליענה תדהר בראיון מיוחד» "הקרקס של סבתא פשקה" סוחפת» מדור ילדים עכבר העירמופעי הקרקס העכשווי, למי שעוד לא יצא לו לחוות אותם, מפגישים מרכיבים של קרקס קלאסי - אקרובטים, להטוטנים, אמני טרפז ועוד - לבין מרכיבים של תיאטרון ומחול. בעבודות המצוינות של הז'אנר, המפגש הזה יכול להיות אמנות של ממש ולגעת בנשגב. במקרים אחרים, מדובר בסתם מופע בידור משעשע, וירטואוזי יותר או פחות, שבו המרכיבים התיאטרליים הם רק תירוץ עבור קטעי "וואו" קרקסיים. המופע הנוכחי של קרקס אלואז קרוב יותר לאפשרות השנייה.קטעי וואו קרקסיים. קרקס אלואזכמו "סירק דה סוליי", גם קרקס אלואז נולד בקוויבק שבקנדה. זה קרה ב-1993, אחרי שהמייסד של הלהקה ז'אנו פנשו (שביים גם את המופע הנוכחי) עשה קילומטראז' רב במופעי רחוב של אקרובטיקה ולוליינות, ואחרי כן גם הופיע ב"סירק דה סוליי". העולם בו מתרחש המופע הנוכחי של הלהקה, "ID", הוא עולם של רחוב, במובן המחוספס והמסוכן של המילה. פנשו שואב הרבה השראה מתרבות ההיפ הופ של חבורות הרחוב, עם הבגדים האופייניים והאטיטיוד המתגרה, אם כי בשורה התחתונה האווירה על הבמה הזכירה פחות את הרחוב ממש, ויותר את איך שהרחוב הוצג ב"סיפור הפרברים".הלב יוצא אל המשתתפים. קרקס אלואזלתוך המסגרת האסתטית הזאת, שמפגישה בין תפאורה חצי מופשטת של עיר הומה לעבודת וידאו טובה, שוזר פנשו שורה של עבודות סולו, דואטים ונאמברים קבוצתיים, מבנה שהורגלנו אליו במחול המודרני. אמנם המבצעים גם רוקדים פה ושם, אבל עיקר העבודה שלהם היא כמובן הקרקס. בין הקטעים הבולטים ביותר במופע ניתן לציין אקרובט שמעמיד אחד על השני כמות מטורפת של כסאות ומאזן את גופו מעליהם, רוכב אופניים מטורף במיוחד שמדלג איתם מעל אנשים, קומפוזיציה היסטרית של קפיצות על טרמפולינות נסתרות אל תוך כוכים שונים ומשונים ועוד ועוד. רוב הזמן זה נחמד, לפעמים זה נפלא, במיוחד כאשר אנחנו משתכנעים שהמבצעים באמת עושים משהו מסוכן ולבנו יוצא אליהם.חוויה מרהיבה. קרקס אלואזמה שאי אפשר להתעלם ממנו כאן הוא הוירטואוזיות יוצאת הדופן של המבצעים. אמנם לא מדובר במופע גרנדיוזי נוסח המופעים של "סירק דה סוליי" שהוצגו כאן, אלא בגרסה קומפקטית יותר, אך יש בו כמה וכמה רגעים, שבהם קשה להאמין כי מה שקורה על הבמה זה משהו שהגוף האנושי מסוגל לעשות. מהבחינה הזאת, "ID" הוא מופע מרתק. גם המסגרת האסתטית שלו, על אף האותנטיות המפוקפקת, היא מהוקצעת ולפעמים מרהיבה, מה שהופך את המופע לחוויה דינמית ומשעשעת רוב הזמן. אלא שכאמור, אין כאן שאר רוח אמנותי אמיתי, שיכול לקחת את האלמנטים המרשימים האלה ולהעלות אותם לדרגת אמנות גדולה. בניגוד למבצעים, המופע נשאר עם הרגליים על הקרקע ואינו מצליח לייצר מימד נוסף מעבר לסכום חלקיו. זה משעשע, זה מבוצע היטב, אבל לא מצוין באמת.קרקס אלואז, המשכן לאמנויות הבמה. המופע הוא הראשון בסדרת מופעי קרקס של המשכן, ב-8 בפברואר יגיע המופע השני "The Naked Clown".

*#